Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nejnovější neviditelná stíhačka F-35 poprvé překonala Atlantik

  21:24aktualizováno  21:24
Nejnovější bojový letoun páté generace F-35, který má v příštích letech tvořit páteř vzdušných sil zemí NATO, poprvé absolvoval let přes Atlantik. Stroj italského letectva přelétl z Evropy na základnu námořnictva Patuxent River v Marylandu k otestování a certifikaci některých systémů.

Letoun F-35 Lightning II | foto: JSF program

Informaci v sobotu potvrdilo italské ministerstvo obrany. Letoun má kromě přeletu Atlantiku v rámci mezinárodního programu F-35 ještě jeden primát. Je to první stroj vyrobený a zkompletovaný mimo Spojené státy. K otestování některých elektronických systému a jejich certifikaci měl přeletět z italské základny Cameri už ve středu.

Neviditelný

Jednou z hlavních vlastností stíhaček páté generace je využití technologií Stealth, tedy jejich snížená zachytitelnost radarem. Dosahují ji mnoha způsoby, mimo jiné úpravou povrchu a tvarem. Dalším znakem je jejich víceúčelovost. Díky pokročilým elektronickým systémům mohou operovat za jakéhokoliv počasí, ve dne i v noci, proti vzdušným i pozemním cílům, zvládnou přepady, mnohahodinové hlídkování, průzkum i elektronický boj. Letouny tak mají díky technologické převaze být schopny zjistit, identifikovat a zničit svého protivníka dříve, než vůbec nepřítel přítomnost takového stroje zaznamená.

Kvůli špatnému počasí však byl let odložen až na pátek s mezipřistáním na portugalské základně Lajes. Tam trval let zhruba tři hodiny a přes oceán pak dalších sedm, během kterých doplňoval letoun čtyřikrát palivo za letu.

Podle pilota Gianmarca Di Lorety probíhal přelet i přes silný turbulentní vítr s nárazy až 120 km/h dobře. Stroj fungoval bez problémů. Di Loreto s volacím znakem „Ninja“ patří mezi první dva italské piloty, kteří byli na nové letouny vycvičeni.

Letoun AL-1 nyní projde zhruba tříměsíčním testováním „elektromagnetických vlivů na životní prostředí“, konstatoval výrobce Lockheed Martin. Zkoušky mají ověřit účinky výkonných radarů nebo komunikačních systémů a zároveň potvrdit jejich odolnost vůči rušení. Podobnými zkouškami už prošly varianty letounu F-35A, F-35B se schopností kolmého startu a přistání a dokončovány jsou i testy modelu F-35C pro americké námořnictvo.

Po certifikaci pak bude letoun převelen k výcvikovému středisku Luke v Arizoně, kde bude sloužit k výcviku nových pilotů. Stroj je prvním z pěti kusů, které se Itálie zavázala do školícího střediska dodat. Celkově italské letectvo plánuje pořídit až 90 těchto nových letounů, které mají nahradit stárnoucí F-16.

Na neviditelného čeká zástup kupců

Zajímavostí je, že první let přes Atlantik plánovali nejprve Američané a to už v roce 2014. Letoun v námořní úpravě s kolmým startem se měl v létě objevit na dvou britských leteckých show. Akce byla nakonec zrušena kvůli požáru motoru stroje a dočasnému uzemnění všech letounů F-35. (Více o nehodě zde). Americké letectvo ale přislíbilo účast pro letošní rok a to hned dvou strojů.

Zákazníci

  • Austrálie: 72+28
  • Nizozemsko: 37
  • Izrael: 33+42
  • Japonsko: 42
  • Jižní Korea: 40
  • Norsko: 52
  • Británie: 138
  • Itálie: 90
  • Turecko: 120
  • USA: 2443
    Na programu se podílejí zatím bez objednávek také Dánsko a Kanada

Zdroj: Lockheed Martin

Letoun F-35 Lightning II je řazen do 5. generace. Na jeho vývoji se kromě USA a Británie podílí ještě dalších 9 zemí. Menší, lehčí a o polovinu levnější jednomotorový bratříček „amerického superdravce“ F-22A Raptor má nahradit ve výzbroji několika států NATO, Izraele, Jižní Koreje nebo Austrálie především stroje F-16 a F/A-18.

Mezi špičkové vybavení stroje patří například technologie pojmenovaná jako „Božské oko“, která dává pilotovi možnost sledovat veškeré dění kolem celého letounu. Obraz vidí pilot prostřednictvím displeje přímo v helmě.

Dosud nevídaný je také kokpit stroje, kterému vévodí jediný velký panoramatický displej. Pilot může dávat letounu hlasové příkazy, jinak se stroj ovládá joystickem, umístěným na pravé straně a výkon motoru se reguluje plynovou pákou na levé straně.

Program vývoje a výroby letounu ale od počátku provázejí technické a administrativní problémy. Kritici označují stroj za příliš drahý.

Cena za jeden stroj se od počátku prakticky zdvojnásobila a pohybuje se podle varianty v rozmezí 150 až 200 milionů dolarů. Náklady za kus by se však měly postupně snižovat s případným dalším prodejem letounů.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Display pilot JAS-39 Gripen Ivo Kardoš vzlétá ke své dynamické ukázce
Pilot gripenu získal cennou trofej z největší letecké přehlídky světa

Britský Royal International Air Tattoo v anglickém Fairfordu je tradičně asi největší a nejprestižnější přehlídkou vojenské letecké techniky na světě. Pro...  celý článek

Ukrajinští vojáci nedaleko města Avdějevka v Donbasu. (10. srpna 2016)
Britové vycvičí Ukrajince proti odstřelovačům a minometným útokům

Británie rozšiřuje výcvik ukrajinských vojáků. Instruktoři mají podle ministra obrany Michaela Fallona příslušníky ukrajinských ozbrojených sil připravovat i...  celý článek

Protiraketový systém Patriot
Američané poprvé nasadili střely Patriot na cvičení v Litvě

Spojené státy poprvé nasadily na cvičení protivzdušné obrany v Pobaltí střely země-vzduch Patriot. Pokročilý systém dlouhého dosahu se zapojí do aliančního...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.