Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nejnovější neviditelná stíhačka F-35 poprvé překonala Atlantik

  21:24aktualizováno  21:24
Nejnovější bojový letoun páté generace F-35, který má v příštích letech tvořit páteř vzdušných sil zemí NATO, poprvé absolvoval let přes Atlantik. Stroj italského letectva přelétl z Evropy na základnu námořnictva Patuxent River v Marylandu k otestování a certifikaci některých systémů.

Letoun F-35 Lightning II | foto: JSF program

Informaci v sobotu potvrdilo italské ministerstvo obrany. Letoun má kromě přeletu Atlantiku v rámci mezinárodního programu F-35 ještě jeden primát. Je to první stroj vyrobený a zkompletovaný mimo Spojené státy. K otestování některých elektronických systému a jejich certifikaci měl přeletět z italské základny Cameri už ve středu.

Neviditelný

Jednou z hlavních vlastností stíhaček páté generace je využití technologií Stealth, tedy jejich snížená zachytitelnost radarem. Dosahují ji mnoha způsoby, mimo jiné úpravou povrchu a tvarem. Dalším znakem je jejich víceúčelovost. Díky pokročilým elektronickým systémům mohou operovat za jakéhokoliv počasí, ve dne i v noci, proti vzdušným i pozemním cílům, zvládnou přepady, mnohahodinové hlídkování, průzkum i elektronický boj. Letouny tak mají díky technologické převaze být schopny zjistit, identifikovat a zničit svého protivníka dříve, než vůbec nepřítel přítomnost takového stroje zaznamená.

Kvůli špatnému počasí však byl let odložen až na pátek s mezipřistáním na portugalské základně Lajes. Tam trval let zhruba tři hodiny a přes oceán pak dalších sedm, během kterých doplňoval letoun čtyřikrát palivo za letu.

Podle pilota Gianmarca Di Lorety probíhal přelet i přes silný turbulentní vítr s nárazy až 120 km/h dobře. Stroj fungoval bez problémů. Di Loreto s volacím znakem „Ninja“ patří mezi první dva italské piloty, kteří byli na nové letouny vycvičeni.

Letoun AL-1 nyní projde zhruba tříměsíčním testováním „elektromagnetických vlivů na životní prostředí“, konstatoval výrobce Lockheed Martin. Zkoušky mají ověřit účinky výkonných radarů nebo komunikačních systémů a zároveň potvrdit jejich odolnost vůči rušení. Podobnými zkouškami už prošly varianty letounu F-35A, F-35B se schopností kolmého startu a přistání a dokončovány jsou i testy modelu F-35C pro americké námořnictvo.

Po certifikaci pak bude letoun převelen k výcvikovému středisku Luke v Arizoně, kde bude sloužit k výcviku nových pilotů. Stroj je prvním z pěti kusů, které se Itálie zavázala do školícího střediska dodat. Celkově italské letectvo plánuje pořídit až 90 těchto nových letounů, které mají nahradit stárnoucí F-16.

Na neviditelného čeká zástup kupců

Zajímavostí je, že první let přes Atlantik plánovali nejprve Američané a to už v roce 2014. Letoun v námořní úpravě s kolmým startem se měl v létě objevit na dvou britských leteckých show. Akce byla nakonec zrušena kvůli požáru motoru stroje a dočasnému uzemnění všech letounů F-35. (Více o nehodě zde). Americké letectvo ale přislíbilo účast pro letošní rok a to hned dvou strojů.

Zákazníci

  • Austrálie: 72+28
  • Nizozemsko: 37
  • Izrael: 33+42
  • Japonsko: 42
  • Jižní Korea: 40
  • Norsko: 52
  • Británie: 138
  • Itálie: 90
  • Turecko: 120
  • USA: 2443
    Na programu se podílejí zatím bez objednávek také Dánsko a Kanada

Zdroj: Lockheed Martin

Letoun F-35 Lightning II je řazen do 5. generace. Na jeho vývoji se kromě USA a Británie podílí ještě dalších 9 zemí. Menší, lehčí a o polovinu levnější jednomotorový bratříček „amerického superdravce“ F-22A Raptor má nahradit ve výzbroji několika států NATO, Izraele, Jižní Koreje nebo Austrálie především stroje F-16 a F/A-18.

Mezi špičkové vybavení stroje patří například technologie pojmenovaná jako „Božské oko“, která dává pilotovi možnost sledovat veškeré dění kolem celého letounu. Obraz vidí pilot prostřednictvím displeje přímo v helmě.

Dosud nevídaný je také kokpit stroje, kterému vévodí jediný velký panoramatický displej. Pilot může dávat letounu hlasové příkazy, jinak se stroj ovládá joystickem, umístěným na pravé straně a výkon motoru se reguluje plynovou pákou na levé straně.

Program vývoje a výroby letounu ale od počátku provázejí technické a administrativní problémy. Kritici označují stroj za příliš drahý.

Cena za jeden stroj se od počátku prakticky zdvojnásobila a pohybuje se podle varianty v rozmezí 150 až 200 milionů dolarů. Náklady za kus by se však měly postupně snižovat s případným dalším prodejem letounů.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.