Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Letošní politické sliby si vybrali sami voliči

  1:00aktualizováno  1:00
Víte, proč jedním z klíčových předvolebních témat ODS je zdravotnictví nebo důchody? Nebo proč má ČSSD jako ústřední volební heslo Jistoty a prosperita? Letošní volební sliby si totiž poprvé vybírali sami voliči. Strany vsadily na průzkumy veřejného mínění.

ČSSD si z výstupu svých průzkumů udělala volební heslo. | foto: Dan MaternaMF DNES

Přejít na volební speciál

Obě rozhodující strany - občanští i sociální demokraté - si nechaly udělat vlastní průzkumy veřejného mínění, aby zjistily, jaké problémy vlastně lidi trápí. Až podle toho pak sepisovaly volební programy a stanovily hlavní taháky.

To je velká změna. Ve všech dosavadních volbách vždy určovali témata výhradně politici ve stranických sekretariátech.

"Před volbami 2002 se sociologické průzkumy nepodařilo v ODS prosadit. Ve vedení strany tehdy převládl názor, že je to vyhazování peněz," vzpomíná místopředseda ODS Petr Nečas.

Peníze za průzkumy sice tehdy pravicová strana ještě pod vedením Václava Klause ušetřila, ale volby se sliby typu "ochrana českých národních zájmů" prohrála.

Letos se chce ODS po osmi letech vrátit k moci, takže do opakovaných průzkumů mezi 3800 lidmi investovala miliony. A zjistila, co lidé chtějí řešit: zaměstnanost, korupci, daně, zdravotnictví nebo důstojné stáří.

"Původně tam třeba nebylo zdravotnictví, které lidé začali vnímat jako problém až někdy před půl rokem," tvrdí Nečas.

Podle průzkumu si ODS vybrala i cílové skupiny, jež v kampani oslovuje. A to podle toho, kdo nejvíce chodí k volbám - proto například takový důraz na penzisty. "Nechceme rezignovat na důchodce a bez boje je nechat ČSSD, která o ně tradičně usiluje," vysvětluje Nečas.

Sociální demokraté si hlavní zjištění svých průzkumů - že lidé nejvíce touží po jistotě a prosperitě - dali rovnou jako ikonu celé kampaně.

"U našich cílových skupin jsme si podrobně zmapovali jejich hodnotové postoje," říká hlavní autor programu ČSSD a Paroubkův poradce Oto Novotný. Vysvětluje, proč byla sázka na průzkumy tak důležitá: "Po osmi letech vlády se od nás čekalo něco nového, už jsme nemohli vystačit s jednoduchými hesly jako v Socánkovi v roce 2002."

Konec jednoduchých hesel
Tato volební brožura socialistů byla před čtyřmi lety plná výkřiků jako třeba: "Postavíme padesát tisíc bytů ročně." Díky realitě, kterou teď obě strany poznaly v průzkumech, má letošní kampaň konkrétní témata.

"Může to pomoci vrátit důvěru v politiky, že chtějí řešit problémy lidí," míní politolog Miroslav Mareš.

Výsledkem průzkumů není jen příjemná debata o tom, kdo nabízí jaké řešení, ale také ostrá kritika konkurentů. Příkladem je antikampaň ČSSD, která se na billboardech převlékla do modrých barev ODS s hesly: "Zdražíme potraviny a léky" nebo "Okamžitě zvýšíme nájemné".

"Zjistili jsme z výzkumu, že ani skalní voliči ODS nevědí, co jejich strana chce zavést. Tak jim to připomínáme," říká volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík.

Změny priorit

Problémy podle politiků v roce 2002
ODS: ochrana národních zájmů, přísnější azylové zákony
ČSSD: vstup do Evropské unie, boj s daňovými úniky

Problémy podle voličů v roce 2006
ODS: snížení daní a nezaměstnanosti, boj s korupcí
ČSSD: porodné až 120 tisíc korun, bezplatné školství






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Chce EU zakázat písmeno „Ř“? Dezinformacím na internetu neujdou ani děti

Závislost na internetu, kyberšikana, dezinformace. Těmto rizikům jsou vystaveny všechny děti, které používají internet. Je proto důležité, aby se mediálně...  celý článek

Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství
Benefity resortu financí: Janeček platí za byt v centru Prahy 1 500 korun

Šéf Finanční správy Martin Janeček má v centru Prahy k dispozici služební garsonku za zhruba 1 500 korun měsíčně včetně poplatků, zjistil Český rozhlas -...  celý článek

Volba profesora Langdona
Volby jsou tady, musíme něco dělat, hecuje Hanks Čechy ve videokoláži

Sociálními sítěmi se pár dní před sněmovními volbami šíři video, v němž herec Tom Hanks alias Robert Langdon chodí ulicemi Prahy, která je posetá volebními...  celý článek

Avokádové quacamole
Avokádové quacamole

Rychlovka, kterou zvládne a miluje každý.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.