Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

„Letní“ ministr životního prostředí chce dokončit Labský kanál. Za evropské peníze

  14:55aktualizováno  14:55
Plán na vybudování labského kanálu, který by umožnil plavbu lodí až do Pardubic, už spolykal miliony korun. Stavba je ale stále u ledu. Nyní našla ministra, který je ochotný se jí opět zabývat. Ladislav Miko hodlá pro dokončení projektu využít i prostředky z evropských fondů.

Stavba Labského kanálu bude možná dokončena. Ilustrační foto. | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Ministr životního prostředí Ladislav Miko chce s evergreenem splavnění Labe do Pardubic pohnout. Otázka je, zda na to bude mít dost času. "Jsem přesvědčený, že existuje takové řešení, které by splavnění umožnilo a přitom respektovalo požadavky české i evropské legislativy v ochraně přírody," řekl Miko.

Ten před svým jmenováním ministrem pracoval na vysokém postu u Evropské komise a zabýval se otázkami ochrany přírody programu Natur. V Přelouči se byl několikrát podívat.

"Pokud by stavba odporovala evropské, a tudíž i české legislativě, nebylo by možné na ni využít žádné evropské fondy. Když se ale podaří najít řešení, tak bude možné využít prostředky z Operačního programu Doprava," řekl ministrův mluvčí Jakub Kašpar.

Ministr tedy dal projektu zelenou a Ředitelství vodních cest a krajští politici tak nyní mohou projekt oprášit. "Ministrovi jsme předali všechna fakta o splavnění Labe za posledních několik let a dohodli jsme se, že budeme řešit potíže v projektu," řekl Roman Línek, náměstek hejtmana a člen dozorčí rady Přístavu Pardubice.

Moc času však na to nemají. Na přelomu srpna a září se ministr Miko, zástupci ministerstva dopravy, kraj a investor sejdou nad variantami řešení. "Ministr Miko připustil, že dokončení stavby je reálné a že by mohla být financována z evropských peněz," řekl Línek.

O výstavbě kanálu na Labi začali politici uvažovat v roce 1996. Tehdy zvažovali možnost prohloubit původní koryto řeky, jenže tuto variantu neschválil tehdejší ministr životního prostředí Ivan Dejmal, protože nechtěl poškodit kameny v korytě - takzvané labské hrčáky.

Jiná trasa kanálu zase prochází z 30 procent Slavíkovými ostrovy, unikátní přírodní lokalitou s chráněnými druhy, za jejichž záchranu bojují ekologičtí aktivisté. Těm v roce 2007 pomohl svým rozhodnutím neudělit stavbě výjimku tehdejší ministr životního prostředí Martin Bursík.

"Slavíkovy ostrovy i slepé Lohenické rameno vznikly přirozeným vývojem. Plánované vodní dílo představuje zásadní zásah do krajiny. Ministerstvo je toho názoru, že nebyly splněny veškeré podmínky pro udělení výjimky," uvedla tehdy Jarmila Krebsová z tiskového oddělení ministerstva životního prostředí.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

O slyšení před komisí se přihlásil bývalý šéf fotbalu Miroslav Pelta (22. srpna...
Z ÚOOZ informace neunikaly, řekl komisi Šlachta. Dorazil i Pelta

Poslanecká komise v úterý pokračuje ve vyslýchání svědků kvůli možným únikům informacím z policejních spisů. Někdejší ředitel protimafiánského útvaru Robert...  celý článek

Ludmila Havránková poblíž dálnice D11 v Hradci Králové (21.8.2017).
O dostavbu D11 jim nešlo, hrálo se o pozemky, říká statkářka Havránková

Statkářka Ludmila Havránková bude už navždy spojována s dálnicí D11 u Hradce Králové. Odmítá, že to byla ona, kdo na roky zastavil výstavbu, ačkoli pro mnohé...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka a ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová
Šlechtová provětrala úřad, řekl Sobotka. Žehral na ekology zdržující stavby

Pochvaly za dynamické vedení resortu a za to, že úřad „provětrala“, se od premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) dostalo ministryni pro místní rozvoj Karle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.