Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: MF DNES

Letiště hledá nové taxikáře, ostré podmínky vadí malým firmám

  • 36
Letiště Praha na podzim vypíše nové výběrové řízení na taxislužby. Podmínky, které musí taxislužby splnit, jsou ale podle menších firem smrtící a jasně určují, kdo tendr vyhraje. O podmínkách se dá diskutovat, jsme otevření všem zájemcům, brání se letiště.

Podmínky vyvěsilo Letiště Praha včera na své webové stránky. "Klademe důraz na zákazníka, podmínky odpovídají bezpečnostním i kapacitním požadavkům letiště, nová auta navíc budou dostatečně reprezentovat Českou republiku," odůvodňuje přísnost mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí.

Podmínky taxi tendru

Co musí splnit taxislužba, zájemce o dopravu z letiště a na letiště:
- minimálně 150 a maximálně 180 vozů
- z toho minimálně 20 minibusů

Auta:

 – minimálně střední třída např. typu Škoda Superb, VW Passat, klimatizace

Minibusy

– např. typ VW Transporter, 7 až 9 cestujících včetně řidiče, klimatizace

- vozy nesmí být starší 4 let
- musí být jednobarevné, nejlépe žluté

Řidiči:
 - musí dodat zkoušku z místopisu složenou na pražském magistrátu

- výpis z rejstříku trestů, starý maximálně tři měsíce pro kontrolu bezúhonnosti

- musí prokázat základní komunikační znalost anglického jazyka

- žádný řidič nesmí figurovat na seznamech více než jednoho uchazeče.

Součástí nabídky musí být ekonomické kalkulace provozu a dále informace o společnosti, návrhy na propagaci.

Malé taxislužby si ale na "smrtící kritéria" stěžují. Podle nich se nedají splnit a je předem jasné, kdo tendr vyhraje.

"Měli bychom o letiště velký zájem. Ale na základě podmínek mám takový pocit, že konkurz vyhrají zavedené firmy, které na letišti už fungují. Například počet aut je pro nás nesplnitelnou podmínkou," posteskl si Daniel Dosoudil z obchodního oddělení taxislužby Modrý Anděl.

Stejný názor mají i v Haló Taxi. "Podmínky vyznívají dobře, ale pouze pro jednu společnost. Například stáří vozů je nesplnitelné kritérium. Zřejmě se ani nebudeme hlásit, nemá to smysl," uvedla spolumajitelka společnosti Adéla Barnová.

Podle Dosoudila by letišti nestačily ani nové superby, které Modrý Anděl má; jsou sice pohodlnější než volkswageny, jež po letišti nyní jezdí, ale podle výrobce Škoda Auto nepatří do střední třídy.

O možnosti zapojit se do jednání se Dosoudil prý dozvěděl až z médií. "Letiště se sice dušuje, že kontaktovalo provozovatele všemi možnými cestami, my jsme se to dozvěděli až z článků," dodal Dosoudil. Přesto se do výběrového řízení chce přihlásit, byť třeba propojení s jinou taxislužbou je podle něj nemožné.

Taxislužba Profi Taxi už na Ruzyni cestující vozí, i když podle firmy letiště myslí jen na zisk a ne na zákazníka, do výběrového řízení se přihlásí znovu.

"Určitě to zkusíme, máme nějakou strategii, tak uvidíme," potvrdil jednatel společnosti Profi Taxi Miroslav Žežulka. Ani jemu se přísné podmínky nezamlouvají, nahrávají podle něj jediné firmě.

"Přitom kdyby se u nás zavedl systém, který funguje v cizích letištích, bylo by to vyřešeno lépe. Tam funguje konkurence, na letiště mohou všichni pověření řidiči různých taxislužeb, kteří se do areálu dostanou za poplatek na základě karty. A lidé si mohou vybrat. U nás jsou nuceni nasednout do auta jediné firmy, která parkuje hned u terminálu. Pokud by chtěli jet s našimi vozy, musí se prodrat přes několik pruhů," vzkázal Žežulka.

O podmínkách se bude diskutovat

Podle mluvčí Letiště Praha se dá o podmínkách tendru ještě jednat. "Do 19. srpna nám mohou zájemci posílat připomínky a jejich návrhy. Poté si s nimi domluvíme schůzku, kde podmínky projednáme. Zajímá nás především, zda je pro ně reálný počet aut, jednotná barva, stáří vozu, tedy kvalitativní věci. Do diskuse se zapojí i magistrát a městská policie," vzkázala Krejčí.

Dvě firmy, které budou cestující z letiště a na letiště vozit, jsou podle letiště ideální. Proto také neprodlouží smlouvy stávajícím přepravcům a vypíše nové řízení.

"Třífiremní model je zastaralý, jedna provozovala pouze minibusy, další zase pouze smluvní přepravu na základě pásem v Praze. Dva přepravci jsou pro nás ideální, jeden začíná v lednu 2010, druhý potom v lednu 2011," doplnila mluvčí.

To, že by podmínky dávaly přednost jen některým podnikatelům, Krejčí nepřipouští. "Jsou to zatím návrhy do výběrového řízení, které jsme ještě nevyhlásili. Jde nám o kvalitu a bezpečnost. Jsme největší mezinárodní letiště v zemi a potřebujeme dost vozů, nemůžeme se spolehnout na partnery, kteří mají jen několik aut," uzavřela mluvčí.

Podle ní si mohou menší firmy najmout více taxikářů. Pokud by se jednalo o druhého partnera, který bude s letištěm spolupracovat až od roku 2011, má na to prý dostatek času.

Výběrové řízení je "podivné"

Jedinou firmou, kterou iDNES.cz oslovil a která bez problémů podmínky splňuje, je AAA Radiotaxi, která nyní na letišti funguje.

"Auta nemáme starší čtyř let a vozů máme dost. Splnění požadavků pro nás není problém. Na spolupráci s letištěm nestojíme, nicméně je to jeden ze způsobů, jak prezentovat naše dobré služby. Ale proč si podmínky diktují všichni potenciální uchazeči, tomu opravdu nerozumím," diví se majitel firmy Jiří Kvasnička.

Podle něj není způsob tendru, který letiště zamýšlí, běžný. "U žádného výběrového řízení jsem se nesetkal s tím, že by si zájemci před tím se zadavatelem prodebatovali podmínky. Ty mají být snad od začátku jasně dané a buď je firma splní, nebo ne," dodal Kvasnička.

Letiště chce se zájemci diskutovat do konce srpna. Na podzim pak vyhlásí výběrové řízení. Firmu, která bude cestující přepravovat, musí vybrat do konce roku.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video