Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Letectvo nechce zkušené piloty

aktualizováno 
Astronomické částky stála českou armádu příprava velitelů letek, pro něž však ze dne na den není ve vzdušných silách místo. Většinou jde o piloty s prestižním vzděláním z leteckých škol ve Spojených státech, za jejichž výcvik daňoví poplatníci dohromady zaplatili miliardy.

Například jen vyškolení jednoho z nejzkušenějších pilotů letounu L-159, sedmatřicetiletého Martina Zušťáka, vyšlo stát na 300 milionů korun. Přesto Zušťák dostal výpověď.

"Je to tak. Není pro mne místo. Letectvo se po vládních škrtech v rozpočtu armády zmenšuje a mne najednou nepotřebují," říká Zušťák.

O budoucnost se neobává: vládne perfektní angličtinou, má nalétáno přes dva tisíce hodin. Sebejistotu, že se neztratí, mu dávají i studia v USA zaměřená na management.

"Česká armáda není dobrý hospodář, nikdy nebyla a pochybuji, že kdy bude. Jsou dokonce rádi, že odcházím. Mají totiž o jeden problém méně. Zaměstnat musí především ty, co mají děti, a pak ty, jimž ještě neskončil závazek. To první ještě nemám a to druhé už mám za sebou. Nikdy bych si nepomyslel, že mi budou mé zkušenosti i kvalifikace na obtíž," říká Zušťák.

"Po odchodu nejzkušenějších instruktorů, kteří měli letos začít s výcvikem mladých pilotů, se armáda může hrozivě přiblížit roku 1998," varuje velitel letecké základny v Náměšti nad Oslavou Martin Hejra, kde Zušťák nyní dosluhuje.

Právě v roce 1998 se při výcviku zabilo nejvíce českých pilotů. České letectvo mělo tehdy větší ztráty než spojenci ve válce v Zálivu. Tehdejší analýza ukázala, že havárie přímo souvisely se zkušeností pilotů.

"Dám krk za to, že čas ukáže, jak zoufale nám budou Zušťák a jemu podobní chybět. Jejich zkušenosti jsou k nezaplacení," varuje Hejra. Už dnes má potíže, jak kvůli nedostatku zkušených zajistit bezpečný výcvik mladých. "Jsme na hraně cesty k leteckým katastrofám," obává se.

Obdobně jako Zušťák je na tom velitel křídla čtyřicetiletý Antonín Karmazin. "Odcházím," říká. "Normální firma si nejzkušenější opečovává. V armádě je tomu naopak. Dají se miliardy do jejich přípravy, aby byli při další redukci propuštěni. Zůstávají hlavně piloti-zelenáči. Jiná firma by už zkrachovala. Armáda ne. Za rok jí přece stát dá další miliardy."

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail

Příběh nejdéle doručované poštovní zásilky v České republice pokračuje. Ivanu Hanušovi se ozvala neteř ruské lékařky, která před více než 28 lety poslala jeho...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ke zdravotním údajům Čechů se dostane kdokoliv ze zahraničí, varují Piráti

Legislativním procesem v tichosti prošla novela zákona, která zpřístupní zdravotní dokumentaci všech pacientů v České republice ze zahraničí. Upozornil na to...  celý článek

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.