Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Létání nad Státy se změnilo

aktualizováno 
Nad New Yorkem se létá skoro jako před rokem, krátce před tím, než udeřili teroristé. Ale je to jen zdání. Když velký boeing dělá od Long Islandu poslední zatáčku na přistávací runway letiště Johna Fitzgeralda Kennedyho, intuitivně hledáte na Manhattanu "dvojčata" WTC. Samozřejmě, nejsou tam a nikdy nebudou. Už velmi brzy se také změní hodně věcí v civilním létání a cestující to významně pocítí. Zde jsou hlavní příklady.

Američtí piloti dopravních letadel se v jednom přiblíží bojovým stíhačům - Senát včera schválil, že dostanou do kabin pistole. Lidé v letadlech nad New Yorkem a Washingtonem budou v následujících dnech kolem 11. září muset třicet minut po startu i před přistáním z bezpečnostních důvodů sedět na svých sedačkách jako přikovaní. A třeba na letišti v Bostonu budou už brzy vybaveni takovým bezpečnostním systémem, který odhalí v kufru sebemenší zrnko střelného prachu nebo výbušniny.

Čtvrteční let společnosti Lufthansa LH 404 z Frankfurtu do New Yorku byl nicméně i pár dní před výročím tragických událostí téměř plný. Zatím se tak úplně nepotvrdily varovné předpovědi, že lety do New Yorku budou kolem 11. září prázdné. Fronty na přísné bezpečnostní a posléze imigrační kontroly nebyly nijak tragické, letušky v letadle se usmívaly, ale lidé se očividně nezbavili nervozity.

Když krátce před přistáním začala ze stropu letadla na dvou místech trochu kapat voda z klimatizace, hned vás napadlo nejhorší. A úplně naplno pak pocity nejistoty vytryskly při přistání. Doslova jste slyšeli tu ránu, jak z cestujících spadl strach. Když německý kapitán bezpečně sedl s plným Boeingem 747 na přistávací plochu, ozval se takový frenetický potlesk, jaký by dřív na svých cestách určitě neslyšel.

Ale byly i jiné momenty. "Tati, proč tu tak dlouho stojíme?" ptal se malý chlapeček anglicky otce ještě ve frontě na letištní rentgen ve Frankfurtu. "To je kvůli tvojí bezpečnosti, Charlesi, to je pro nás pro všechny. Čím to udělají pořádněji, tím ve větším bezpečí budeme, věř mi," vysvětloval otec synkovi.

Naturalizovaný newyorský taxikář z Haiti Jean Saint-Vil pak dobrou angličtinou s francouzským přízvukem při cestě z letiště připomněl, že rito z letiště už není takové, jaké bývávalo. "Je to cítit. Vydělávám letos určitě míň. Už se to začalo lepšit, ale teď je znovu cítit pokles návštěvníků."

Amerika rok poté se zatím pokouší udělat vše pro to, aby civilní lety byly mnohem bezpečnější, než bývaly. Senát včera přes značné pochybnosti leteckých společností i Bushovy administrativy schválil s velkou převahou 86 hlasů ku šesti, že piloti civilních letadel budou moci mít v kabinách palné zbraně. Celý program na zvýšení bezpečnosti letecké přepravy navržený Senátem má podle informací listu US Today stát 900 milionů dolarů.

"Nebudeme mít nikdy stoprocentní záruky, že se to nestane znovu, ale chceme maximálně zvýšit naše šance," řekl senátor Bob Smith. Letušky a stevardi začnou zároveň procházet speciálním tréninkem sebeobrany. "Chceme se prostě naučit, jak se můžeme účinně bránit," řekla předsedkyně Mezinárodní asociace letecké obsluhy Patricia Friendová.

Do dubna 2003 mají všechny letecké společnosti v USA vybavit dveře vedoucí do pilotních kabin neprůstřelnou ochranou. 11. září 2002 pak budou všechny lety odkloněny z dosahu míst, kde se budou konat velké smuteční obřady k výročí teroristických útoků.

Bostonské mezinárodní Loganovo letiště, které 11. září 2001 pustilo do nebe nejvíc teroristů, se mezitím stane prvním, jež bude vybaveno supermoderním "dokonalým" pětistupňovým systémem pro kontrolu zavazadel.

Zatímco mnohá ostatní letiště v USA, jejichž systém má být zdokonalen, si stěžují na obrovské náklady, v Bostonu se už rozhodli. Zavazadla všech cestujících tam už za několik měsíců budou procházet mikroskopickými kontrolami, které zaručí, že se na palubu letadla nedostanou výbušniny.

Nejdříve projdou velkým přístrojem, jenž funguje na bázi počítačového tomografu. Ten na monitorech ukáže obsah zavazadel ve třech rozměrech. Zatímco schválená zavazadla půjdou rovnou do letadla, podezřelé kufry podstoupí kontrolu druhé úrovně - projdou dalším přístrojem, jenž prozkoumá molekulární hustotu podezřelého obsahu. Schválené kufry půjdou do letadla, podezřelé budou otevřeny a veškerý obsah podstoupí ještě kontrolu na výbušniny. Teprve poté, bude-li vše v pořádku, skončí kufr na palubě letadla.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Prolomit mlčení. Miliony příběhů o sexuálním násilí zaplavily internet

Během několika dní se na sociálních sítích zapojily miliony žen, ale i mužů do kampaně, jež odhaluje děsivý rozsah sexuálního násilí a obtěžování ve...  celý článek

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš na předvolebním mítinku v Praze (28. září 2017)
Američané si lámou hlavu: Vydá se Babiš po volbách Orbánovou cestou?

Andrej Babiš se nápadně podobá Donaldu Trumpovi a výsledek parlamentních voleb naznačí, jestli se Česko zařadí po bok Polska a Maďarska, čímž by se evropská...  celý článek

22. listopadu 1963, Dallas. Jacqueline Kennedyová se vrhá k tělu svého manžela,...
Kdo zabil Kennedyho? Tajný spis bude brzy odhalen, pokud nezasáhne Trump

Spojené státy netrpělivě očekávají zveřejnění posledních tajných materiálů o vraždě někdejšího prezidenta Johna F. Kennedyho v roce 1963. Odhalení posledního...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.