Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Lékař vydával ‚recepty‘, šlo o reklamu na mast. Byla to sestra, hájí se

  15:07aktualizováno  15:07
Na nezvyklou podobu marketingové kampaně upozornil pacient z Brna. Od chirurga z Fakultní nemocnice u svaté Anny dostal recept na mast se slovy, ať si ji vyzvedne v lékárně. Jenže nešlo o skutečný předpis, ale jen o reklamní leták výrobce. Lékař tvrdí, že reklamu nerozdával. Podle něj to byla zdravotní sestra a žádný prospěch z toho neměla.

Tento leták rozdával chirurg pacientům v ambulanci Fakultní nemocnice u svaté Anny. | foto: čtenář iDnes.cz, koláž redakce

Na ambulanci Fakultní nemocnice u svaté Anny (FNUSA) musel mladý muž poté, co si pochroumal nohu. Z rentgenových snímků vyplynulo, že ji nemá zlomenou. Lékař Jan Kalač ho proto uklidnil, že to není nic vážného, dal mu do ruky medicínskou zprávu a ještě jeden papír.

„Řekl mi, ať si to vyzvednu v lékárně,“ popisuje pacient. Do ruky dostal recept, jenže ho zaujalo, že je na něm fotka tuby s mastí Algesal a také podivné razítko. „Zeptal jsem se, zda je to jeho razítko a zda jde o předpis. Lékař i sestra mi řekli, že tam razítko není, a tedy ani nemůže jít o recept,“ popisuje pacient, který si nepřál zveřejnit své jméno. 

To, že dostal leták konkrétní masti, ho naštvalo. „Pokud by se na něj třeba starý člověk špatně podíval, splete si ho s receptem. To, že má mast celou platit, se dozví až v lékárně,“ zlobí se muž z Brna. Mast si koupit nešel.

Lékař: Letáky rozdávala zdravotní sestra

Chirurg Jan Kalač si na událost vzpomíná, popisuje ji však jinak. „Leták nedostal pacient ode mě, ale od zdravotní sestry. Nevím, kdo je do ambulance dal a jak se tam dostaly, ale já s tím nemám vůbec nic společného,“ řekl iDNES.cz Kalač. Sám ale do lékařské zprávy, kterou má iDNES.cz k dispozici, napsal: „Po dobu potíží nohu šetřit, vtírat Algesal, analgetika dle potřeby.“

Kalač říká, že sestry se na rozdávání letáků neptal. Na otázku, zda z toho někdo něco mohl mít, odpověděl, že pochybuje, že by tím zdravotní sestra pro sebe cokoliv získala. „Už to ale bylo stopnuto a nebude to,“ doplnil.

Fakultní nemocnice se k věci zatím odmítla vyjádřit. „V této chvíli vám nejsem schopna za vedení FNUSA poskytnout stanovisko k vámi uváděným skutečnostem, a to do doby, dokud nebudou prošetřeny s tím, že šetření již začalo,“ napsala mluvčí nemocnice Petra Veselá.

Není výjimkou, že leták vypadá jako recept

Konkrétní případ ilustruje širší problém. Není ojedinělé, že letáky na léky mají formu receptu. A že pacient reklamu dostane v ordinaci.

Výrobce nereagoval

iDNES.cz kontaktoval českou pobočku výrobce masti Algesal, brněnskou firmu Pharmaselect CZ s.r.o. Ta na svém webu uvádí pouze e-mail. Na otázky zaslané touto formou ve středu ale nezareagovala.

"S tím, že má leták podobu receptu, se občas setkáváme. A nejde jen o Algesal, ale třeba i leták s tobolkami na artrózu, žilní potíže, nehrazené oční kapky apod." řekl iDNES.cz Martin Šimíček z lékárny, jež sídlí ve FNUSA.

"Reklama v podobě receptu může být matoucí, ale dnes máme velké množství receptů, které také pojišťovna nehradí, nebo je její úhrada minimální," řekl iDNES.cz farmaceut s tím, že firmy vyrábí takové reklamy nejspíš proto, aby upoutaly pozornost pacienta. "Je to atraktivní podoba. Výrobce tím také upozorňuje na to, že se skutečně jedná o lékařem doporučený léčivý přípravek a podobně jako lékařské bílé pláště v televizní reklamě se snaží touto formou zvýšit prestiž svého produktu," domnívá se Šimíček.

Pokud si podle něj pacient myslí, že má v ruce skutečný recept, jde o nedorozumění mezi ním a lékařem. "Nedorozumění v lékárně řešíme denně. Ale není to jen kvůli letákům. Výše doplatků na léky se neustále mění a je rozdílná v různých lékárnách. Navíc lékař nemá dostatek času na vysvětlení a pacient si zase nemusí všechno zapamatovat, protože je v ordinaci ve stresu. A pak se až v lékárně diví, že na lék je doplatek třeba v řádech stokorun," popisuje obecnou zkušenost Šimíček a dodává, že lékař by měl pacientovi říci, zda je lék hrazený pojišťovnou a že může doplácet. „Úkolem lékárníka mimo poučení o účinku léku a správném dávkování je i srozumitelně vysvětlit, proč a za co pacient v lékárně doplácí,“ dodal.

Podle šéfa komory na tom není nic špatného

Prezident České lékařské komory (ČLK) Milan Kubek míní, že lékař, který rozdává letáky, nedělá nic špatného a nijak nechybuje. „Přiznám se, že nerozumím, v čem by mohl být problém. Leták, který jste mi poslala, se pochopitelně již na první pohled liší od lékařského receptu, jehož náležitosti nemá. Vzdálenou podobu s lékařským receptem však využívá řada výrobců, patrně proto, že tuto formu považují za atraktivní,“ uvedl Kubek.

Je podle vás v pořádku, když lékař rozdává reklamy připomínající recept?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 10. září 2014. Anketa je uzavřena.

Ne 2886
Ano 477

„Stále více léků je prodejných volně bez receptu a bez úhrady ze zdravotního pojištění. Tyto přípravky my lékaři samozřejmě při léčbě pacientů používáme. Protože je ale nelze předepsat na recept, doporučíme pacientovi, co by si měl v lékárně zakoupit. Podstatná část pacientů ovšem většinu doporučení daných lékařem zapomíná okamžitě po odchodu z ordinace, proto je výhodou, pokud tato doporučení mají písemnou formu,“ dodal.

Zadarmo to nedělají, myslí si právník. Porušují etiku i zákon

Právník Ondřej Dostál je ale jiného názoru. „Domnívám se, že lékař pochybil hned několika způsoby. Za prvé eticky a disciplinárně, protože pan doktor ty letáky patrně nepropaguje zadarmo. Za druhé je zde problém s poučením pacienta dle zákona,“ uvedl Dostál.

Podle kodexu se lékař musí řídit svědomím

Etický kodex ČLK mimo jiné říká, že lékař „nesmí sám nebo po dohodě s jinými ordinovat neúčelné léčebné, diagnostické a jiné úkony ze zištných motivů“ a také to, že „pokud lékař doporučuje ve své léčebné praxi léky, léčebné prostředky a zdravotní pomůcky, nesmí se řídit komerčními hledisky, ale výhradně svým svědomím a prospěchem pacienta“.

Zákon o zdravotních službách uvádí, že ten, kdo tyto služby poskytuje, musí zajistit, aby byl pacient srozumitelným způsobem v dostatečném rozsahu informován o svém zdravotním stavu a o navrženém individuálním léčebném postupu a všech jeho změnách.

Podle něj může jít ale především o rozpor s předpisy o regulaci reklamy. „Leták, který objektivně vypadá jako recept, může u pacienta vyvolat představu, že se jedná o receptový lék, předepsaný lékařem a mající podstatný význam pro léčbu jeho onemocnění. Tímto uvedením v omyl se zvyšuje pravděpodobnost, že pacient do lékárny lék zakoupí a spotřebuje. Většina laiků si netroufne jen tak pro nic za nic zahodit ‚recept od lékaře‘, zatímco běžné letáky už dnes spousta zákazníků ignoruje,“ míní Dostál.

Pokud se tedy pacient ocitne v podobné situaci, právník mu radí, aby napsal stížnost na ČLK a Státní ústav pro kontrolu léčiv. Ostatně ten už řeší i výše popsaný případ.

„Pán nás informace poslal a kolegyně si je převzala jako podnět a bude to řešit. Až k tomu bude mít něco konkrétního, budu vás informovat,“ uvedla mluvčí lékového ústavu Lucie Šustková.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.