Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Lékař vydával ‚recepty‘, šlo o reklamu na mast. Byla to sestra, hájí se

  15:07aktualizováno  15:07
Na nezvyklou podobu marketingové kampaně upozornil pacient z Brna. Od chirurga z Fakultní nemocnice u svaté Anny dostal recept na mast se slovy, ať si ji vyzvedne v lékárně. Jenže nešlo o skutečný předpis, ale jen o reklamní leták výrobce. Lékař tvrdí, že reklamu nerozdával. Podle něj to byla zdravotní sestra a žádný prospěch z toho neměla.

Tento leták rozdával chirurg pacientům v ambulanci Fakultní nemocnice u svaté Anny. | foto: čtenář iDnes.cz, koláž redakce

Na ambulanci Fakultní nemocnice u svaté Anny (FNUSA) musel mladý muž poté, co si pochroumal nohu. Z rentgenových snímků vyplynulo, že ji nemá zlomenou. Lékař Jan Kalač ho proto uklidnil, že to není nic vážného, dal mu do ruky medicínskou zprávu a ještě jeden papír.

„Řekl mi, ať si to vyzvednu v lékárně,“ popisuje pacient. Do ruky dostal recept, jenže ho zaujalo, že je na něm fotka tuby s mastí Algesal a také podivné razítko. „Zeptal jsem se, zda je to jeho razítko a zda jde o předpis. Lékař i sestra mi řekli, že tam razítko není, a tedy ani nemůže jít o recept,“ popisuje pacient, který si nepřál zveřejnit své jméno. 

To, že dostal leták konkrétní masti, ho naštvalo. „Pokud by se na něj třeba starý člověk špatně podíval, splete si ho s receptem. To, že má mast celou platit, se dozví až v lékárně,“ zlobí se muž z Brna. Mast si koupit nešel.

Lékař: Letáky rozdávala zdravotní sestra

Chirurg Jan Kalač si na událost vzpomíná, popisuje ji však jinak. „Leták nedostal pacient ode mě, ale od zdravotní sestry. Nevím, kdo je do ambulance dal a jak se tam dostaly, ale já s tím nemám vůbec nic společného,“ řekl iDNES.cz Kalač. Sám ale do lékařské zprávy, kterou má iDNES.cz k dispozici, napsal: „Po dobu potíží nohu šetřit, vtírat Algesal, analgetika dle potřeby.“

Kalač říká, že sestry se na rozdávání letáků neptal. Na otázku, zda z toho někdo něco mohl mít, odpověděl, že pochybuje, že by tím zdravotní sestra pro sebe cokoliv získala. „Už to ale bylo stopnuto a nebude to,“ doplnil.

Fakultní nemocnice se k věci zatím odmítla vyjádřit. „V této chvíli vám nejsem schopna za vedení FNUSA poskytnout stanovisko k vámi uváděným skutečnostem, a to do doby, dokud nebudou prošetřeny s tím, že šetření již začalo,“ napsala mluvčí nemocnice Petra Veselá.

Není výjimkou, že leták vypadá jako recept

Konkrétní případ ilustruje širší problém. Není ojedinělé, že letáky na léky mají formu receptu. A že pacient reklamu dostane v ordinaci.

Výrobce nereagoval

iDNES.cz kontaktoval českou pobočku výrobce masti Algesal, brněnskou firmu Pharmaselect CZ s.r.o. Ta na svém webu uvádí pouze e-mail. Na otázky zaslané touto formou ve středu ale nezareagovala.

"S tím, že má leták podobu receptu, se občas setkáváme. A nejde jen o Algesal, ale třeba i leták s tobolkami na artrózu, žilní potíže, nehrazené oční kapky apod." řekl iDNES.cz Martin Šimíček z lékárny, jež sídlí ve FNUSA.

"Reklama v podobě receptu může být matoucí, ale dnes máme velké množství receptů, které také pojišťovna nehradí, nebo je její úhrada minimální," řekl iDNES.cz farmaceut s tím, že firmy vyrábí takové reklamy nejspíš proto, aby upoutaly pozornost pacienta. "Je to atraktivní podoba. Výrobce tím také upozorňuje na to, že se skutečně jedná o lékařem doporučený léčivý přípravek a podobně jako lékařské bílé pláště v televizní reklamě se snaží touto formou zvýšit prestiž svého produktu," domnívá se Šimíček.

Pokud si podle něj pacient myslí, že má v ruce skutečný recept, jde o nedorozumění mezi ním a lékařem. "Nedorozumění v lékárně řešíme denně. Ale není to jen kvůli letákům. Výše doplatků na léky se neustále mění a je rozdílná v různých lékárnách. Navíc lékař nemá dostatek času na vysvětlení a pacient si zase nemusí všechno zapamatovat, protože je v ordinaci ve stresu. A pak se až v lékárně diví, že na lék je doplatek třeba v řádech stokorun," popisuje obecnou zkušenost Šimíček a dodává, že lékař by měl pacientovi říci, zda je lék hrazený pojišťovnou a že může doplácet. „Úkolem lékárníka mimo poučení o účinku léku a správném dávkování je i srozumitelně vysvětlit, proč a za co pacient v lékárně doplácí,“ dodal.

Podle šéfa komory na tom není nic špatného

Prezident České lékařské komory (ČLK) Milan Kubek míní, že lékař, který rozdává letáky, nedělá nic špatného a nijak nechybuje. „Přiznám se, že nerozumím, v čem by mohl být problém. Leták, který jste mi poslala, se pochopitelně již na první pohled liší od lékařského receptu, jehož náležitosti nemá. Vzdálenou podobu s lékařským receptem však využívá řada výrobců, patrně proto, že tuto formu považují za atraktivní,“ uvedl Kubek.

Je podle vás v pořádku, když lékař rozdává reklamy připomínající recept?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 10. září 2014. Anketa je uzavřena.

Ne 2886
Ano 477

„Stále více léků je prodejných volně bez receptu a bez úhrady ze zdravotního pojištění. Tyto přípravky my lékaři samozřejmě při léčbě pacientů používáme. Protože je ale nelze předepsat na recept, doporučíme pacientovi, co by si měl v lékárně zakoupit. Podstatná část pacientů ovšem většinu doporučení daných lékařem zapomíná okamžitě po odchodu z ordinace, proto je výhodou, pokud tato doporučení mají písemnou formu,“ dodal.

Zadarmo to nedělají, myslí si právník. Porušují etiku i zákon

Právník Ondřej Dostál je ale jiného názoru. „Domnívám se, že lékař pochybil hned několika způsoby. Za prvé eticky a disciplinárně, protože pan doktor ty letáky patrně nepropaguje zadarmo. Za druhé je zde problém s poučením pacienta dle zákona,“ uvedl Dostál.

Podle kodexu se lékař musí řídit svědomím

Etický kodex ČLK mimo jiné říká, že lékař „nesmí sám nebo po dohodě s jinými ordinovat neúčelné léčebné, diagnostické a jiné úkony ze zištných motivů“ a také to, že „pokud lékař doporučuje ve své léčebné praxi léky, léčebné prostředky a zdravotní pomůcky, nesmí se řídit komerčními hledisky, ale výhradně svým svědomím a prospěchem pacienta“.

Zákon o zdravotních službách uvádí, že ten, kdo tyto služby poskytuje, musí zajistit, aby byl pacient srozumitelným způsobem v dostatečném rozsahu informován o svém zdravotním stavu a o navrženém individuálním léčebném postupu a všech jeho změnách.

Podle něj může jít ale především o rozpor s předpisy o regulaci reklamy. „Leták, který objektivně vypadá jako recept, může u pacienta vyvolat představu, že se jedná o receptový lék, předepsaný lékařem a mající podstatný význam pro léčbu jeho onemocnění. Tímto uvedením v omyl se zvyšuje pravděpodobnost, že pacient do lékárny lék zakoupí a spotřebuje. Většina laiků si netroufne jen tak pro nic za nic zahodit ‚recept od lékaře‘, zatímco běžné letáky už dnes spousta zákazníků ignoruje,“ míní Dostál.

Pokud se tedy pacient ocitne v podobné situaci, právník mu radí, aby napsal stížnost na ČLK a Státní ústav pro kontrolu léčiv. Ostatně ten už řeší i výše popsaný případ.

„Pán nás informace poslal a kolegyně si je převzala jako podnět a bude to řešit. Až k tomu bude mít něco konkrétního, budu vás informovat,“ uvedla mluvčí lékového ústavu Lucie Šustková.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dominik Feri slaví ve volebním štábu TOP 09. (21. října 2017)
Nejmladší poslanec Feri: Nepočítal jsem s tím, voliče nechci zklamat

V české Poslanecké sněmovně zasedne zatím nejmladší zákonodárce v historii. Je jím 21letý student Dominik Feri. Populární je hlavně mezi mladými lidmi, na než...  celý článek

Předseda Pirátů Ivan Bartoš během proslovu v pražském volebním štábu strany....
Volby v kostce: Piráti na vrcholu, snící ODS a pád Zelených či Realistů

Česko má za sebou další volební klání. Do Sněmovny se nakonec dostalo rekordních devět stran. Značný dopad budou mít výsledky ale i na politická uskupení,...  celý článek

Ivan Bartoš ve volebním štábu Pirátů v Praze. (21. října 2017)
Je to strašná síla, když vám dá hlas tolik lidí, říká slavící Bartoš

Sehnat předsedu Pirátů Ivana Bartoše není snadné. Mobil má vypnutý. Nejsnáze ho najdete podle svítících světel a hloučku kameramanů. „Jsem více než spokojený s...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.