Letadlo nouzově přistálo na poli

  • 15
Letoun rakouské společnosti Austrian Airlines musel nouzově přistát na poli u německého Mnichova. Tři z dvaatřiceti lidí na palubě byli údajně lehce zraněni. Pilot stroje Fokker 70 předtím hlásil technické potíže kvůli sněhové bouři.

Spoj s 28 pasažéry a čtyřmi členy posádky měl podle letového řádu přistát v Mnichově deset minut před osmou hodinou ranní.

Pilot však krátce před přistáním oznámil technické potíže s jedním z motorů. Nepotvrdily se zprávy, že letoun také nemohl vysunout podvozek.

Poté, co vysadil i druhý motor, se posádka rozhodla nouzově přistát "na břiše" na poli u Erdingu zhruba dva kilometry jižně od přistávací dráhy mnichovského letiště.

"Bylo velké štěstí, že pozemek byl zcela rovný. Stačila by malá terénní vlna, která by letadlo nadhodila, a mohlo dojít k velkému neštěstí," řekl agentuře APA mluvčí místní policie.

ZŘEJMĚ SELHALA OCHRANA PROTI LEDU

Po třech dnech vyšetřování dospěli letečtí odborníci k závěru, že u fokkeru selhala ochrana proti ledu. Chrániče (v letecké terminologii Ice Impact Trays), které mají bránit vniknutí zmrzlé hmoty do motoru, byly vylomené.

"Zda právě toto skutečně způsobilo výpadek výkonu obou motorů, je předmětem dalšího vyšetřování," řekl mluvčí společnosti Austrian Airlines Johannes Davoras.

Aerolinky už začaly důkladně zkoušet funkčnost protiledových chráničů u ostatních fokkerů ve své flotile. Tři stroje firma koupila sama, dalších šest získala se společností Tyrolean Air, kterou pohltila.

Tři lidé byli lehce zraněni. Dva skončili v nemocnici. Jeden z pasažérů utrpěl silný šok, proto se po převozu do bezpečí na terminál podrobil psychologickému vyšetření.

Kvůli nouzovému přistání byla dočasně uzavřena jedna ze dvou ranvejí mnichovského letiště. "Znamenalo to zpoždění odletů a příletů dalších spojů," podotkl mluvčí Wilhelm.

Vydatné sněžení zkomplikovalo také provoz na letišti v Praze-Ruzyni, které bylo uzavřeno téměř pět hodin. - více zde

Stroj půjde do šrotu
Vyšetřovatelé pátrají po přesných příčinách nehody, na níž může mít podíl nevlídné počasí ve Vídni, odkud letoun vzlétl. Je možné, že se na stroji podepsala ranní hustá vánice a mráz v rakouské metropoli.

Při nouzovém přistání na měkkém terénu se nevysouvá podvozek, protože v případě jeho zaboření do země by se stroj mohl převrátit a rozlomit, což by mohlo stát život hodně pasažérů.

Poničení letounu dřením "o břicho" je nepodstatné, protože po takovém nouzovém přistání se stroj neopravuje. Jde do šrotu, protože nikdo by už nemohl zaručit, že nebyla poškozena nějaká podstatná část.

Letoun byl obsazen ani ne z půle
Havarovaný stroj, nesoucí jméno Vídeňské Nové Město (Wiener Neustadt), byl do provozu uveden v roce 1995. Nalétáno měl 19 304 hodin a poslední technickou prohlídkou prošel 23. prosince 2003.

Motory však byly mladší než letoun jako celek: levý byl vyměněn v roce 2001, pravý v roce 2003. Kapacita letadla je asi 80 cestujících, stroj tedy nebyl obsazen ani z poloviny.

Fokker 70 byl zkonstruován jako menší letoun pro střední tratě se dvěma tryskovými motory. Jeho tabulkový dolet je 1900 kilometrů, letová hladina deset kilometrů, maximální rychlost 833 kilometrů za hodinu.

Fokker měl potíže už dříve
Už v minulosti měly letouny tohoto typu určité problémy. V září 1995 Fokker 70 společnosti Tyrolean Airways musel nouzově přistát kvůli poruše elektrických zařízení, shodou okolností rovněž v Mnichově. Tehdy byl zraněn jeden pasažér.

Bez problémů nebyl ani "větší bratr" tohoto stroje - letoun Fokker 100. Ten se zřítil 31. října 1995 v Brazílii na předměstí Sao Paula, přičemž zahynulo všech 96 osob na palubě a dalších šest lidí přišlo o život na zemi.

V Nizozemsku sídlící firma Fokker, v níž měl většinový podíl německý koncern Deutsche Aerospace AG, vyhlásila v roce 1996 úpadek pro nedostatek objednávek.

Ulomený podvozek leží nedaleko letounu Fokker 70 společnosti Austrian Airlines, který musel nouzově přistát na poli nedaleko letiště v německém Mnichově kvůli technickým potížím. (5. ledna 2004)

Policisté a hasiči zasahují u letounu Fokker 70 společnosti Austrian Airlines, který musel nouzově přistát na poli nedaleko letiště v německém Mnichově kvůli technickým potížím. (5. ledna 2004)

Policista hlídá letoun Fokker 70 společnosti Austrian Airlines, který musel nouzově přistát na poli nedaleko letiště v německém Mnichově kvůli technickým potížím. (5. ledna 2004)


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video