Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Letadlo NASA zlomilo rychlostní rekord

  11:58aktualizováno  11:58
NASA oznámila, že experimentální letadlo X-43A vytvořilo nový rychlostní rekord. Po dobu 10 sekund letělo 7krát rychleji než zvuk, tedy zhruba 8350 kilometrů v hodině. "Mohl by to být začátek revoluce v letectví a v dobývání vesmíru," řekl Vincent Rausch, ředitel programu Hyper-X.

Projekt NASA začal před více než sedmi lety a stál přibližně 230 milionů dolarů.

Předchozí rychlostní rekord vytvořilo před desítkami let špionážní letadlo SR-71 "Blackbird", když dosáhlo rychlosti 3,2 machu. Jiný experimentální stroj X-15 letěl rychlostí 6,7 Machu.

Náporový motor
Letoun X-43 měří na délku pouze 365 centimetrů a jeho rozpětí je 1,5 metru.

Nejzajímavější na letounu je jeho motor. Přezdívá se mu scramjet (Supersonic Combustion RAMJET).

Nadzvukový náporový tryskový motor je revoluční tím, že kyslík potřebný pro hoření získává z okolní atmosféry. S sebou tedy musí vést jen vodík. Tím ušetří oproti raketovým motorům značnou část váhy nákladu.

Nevýhodou tohoto motoru je ale fakt, že začíná pracovat až při vysoké rychlosti stroje. Proto bylo nezbytné letoun vynést do vzduchu pomocí jiné techniky.

Nepilotované experimentální letadlo vynesl do vzduchu těžký bombardér B-52. Ve výšce 12 kilometrů vypustil raketu Paegasus, která vynesla X-43A do výšky 30 kilometrů. Tam se letoun odpoutal a nabral na 11 vteřin rychlost 7 Mach.

Poté skončil podle plánu ve vodách Tichého oceánu.

Předchozí test tohoto motoru skončil v roce 2001 pro NASA špatně. Nosná raketa se odchýlila z dráhy a musela být zničena i s experimentálním letounem.

Revoluce v létání?
"Scramjet je pro další vývoj letectví něco jako Svatý Grál," řekl Joel Sitz z NASA.

Projekt Hyper-X má za cíl vyvíjet nové způsoby pohonu umožňující budoucím letadlům dosahovat podstatně vyšší rychlosti v atmosféře a významně tak zkracovat cesty do vzdálených končin.

Mohl by také otevřít nové možnosti k dosahování oběžné dráhy kolem Země, tedy již vesmíru.

Nepilotované experimentální letadlo vynesl do vzduchu těžký bombardér B-52. Ve výšce 12 kilometrů vypustil raketu Pegasus (na obrázku), která vynesla X-43A do výšky 30 kilometrů. Tam se letoun odpoutal a nabral rychlost 7 Mach. Snímek není skutečný. Je to umělecké ztvárnění dané situace.

Nepilotované experimentální letadlo vynesl do vzduchu těžký bombardér B-52. Ve výšce 12 kilometrů vypustil raketu Pegasus (na obrázku), která vynesla X-43A do výšky 30 kilometrů. Tam se letoun odpoutal a nabral rychlost 7 Mach.

Nepilotované experimentální letadlo vynesl do vzduchu těžký bombardér B-52. Ve výšce 12 kilometrů vypustil raketu Pegasus (na obrázku), která vynesla X-43A do výšky 30 kilometrů. Tam se letoun odpoutal a nabral rychlost 7 Mach.

Nepilotovaný experimentální letoun X-43A jak ho zobrazili malíři na základě údajů uvolněných NASA.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Bostonu se sjeli příznivci krajní pravice, proti nim demonstrovalo 40 000...
V Bostonu demonstrovala krajní pravice, postavily se jí desetitisíce lidí

Při sobotních demonstracích v americkém Bostonu zadržela policie 27 lidí. Na sobotu ohlásili pochod konzervativní aktivisté, kteří akci označili za shromáždění...  celý článek

Desítky vozidel se za sebou nahromadilo po záplavách na Krymu
VIDEO: Auta se po záplavách na Krymu naskládala za sebou jako domino

Páteční prudké deště způsobily na poloostrově Krym záplavy. Jedním z následků velké vody a bahna bylo i odvlečení asi padesátky aut, která se následně za sebou...  celý článek

Finští policisté útočníka, který v Turku pobodal deset lidí, postřelili do nohy...
Policie vyslechla Maročana, kterého podezírá z útoku ve finském Turku

Finští policisté v neděli v nemocnici vyslechli postřeleného osmnáctiletého Maročana, který je podezřelý ze spáchání pátečního útoku ve městě Turku....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.