"Je to velký den. Všechny ukazatele, které máme, svědčí o úspěšném experimentu," řekl mluvčí projektu Leslie Williams a upřesnil, že oficiální údaje o letu budou zveřejněny později.
"Opět jsme překonali historickou etapu v dějinách letectví," řekl v televizní stanici NATO ředitel programu X-43A Vincent Rausch.
Letoun X-43A je prvním létacím strojem založeným na technologii stratoreaktorů. Tato zařízení dokáží nabírat kyslík potřebný pro pohon při vysokých rychlostech přímo z ovzduší, zatímco například rakety a raketoplány s sebou musejí brát obrovské zásoby kyslíku a vodíku.
Stroj X-43 o délce 3,6 metru a s rozpětím křídel 1,5 metru vynesl do výšky přes 12 kilometrů bombardér B-52. Poté se vysokorychlostní letoun odpojil a dále stoupal za pomoci raketové jednotky Pegasus do výšky kolem 29 kilometrů. Svůj let pak ukončil v Tichém oceánu, z kterého nebude, stejně jako jeho
předchůdci, vyzdvižen.
Letoun X-43 je posledním ze tří strojů postavených v rámci programu Hyper-X s náklady 230 milionů dolarů. Let prvního X-43A v roce 2001 se nezdařil, když se raketa vychýlila z dráhy a byla zničena. Let druhého letos v březnu proběhl úspěšně a sedminásobným překonáním rychlosti vzduchu ustavil světový rekord mezi letouny poháněným atmosférickými motory.
Cílem projektu Hyper-X je vyvíjet nové způsoby pohonu umožňující budoucím letadlům dosahovat podstatně vyšších rychlostí v atmosféře a významně tak zkracovat cesty do vzdálených končin. Mohl by také otevřít nové možnosti v létání do blízkého vesmíru.