Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Mlčící indický boeing přeletěl Česko, vzlétla k němu Luftwaffe

  6:34aktualizováno  11:56
Dvojice německých stíhaček Eurofighter zasahovala minulý týden ve čtvrtek u indického boeingu, jehož posádka se nespojila s českým řízením letového provozu a přeletěla do Německa. Čeští piloti byli tou dobou také ve vzduchu. Stroj se podle všeho podařilo kontaktovat přes digitální datový systém.

Piloti indického boeingu B-777 na lince z Bombaje do Londýna se rozloučili se slovenskými řídícími. Přijali od nich českou frekvenci, na kterou měli přeladit.

A pak vyťukali číslo frekvence špatně. Prohodili osmičku a devítku.

Podle českého řízení letového provozu právě takto začal čtvrteční incident, o němž nyní informovala německá média. Ne, že by piloti ztratili spojení s Prahou - vůbec jej nenavázali.

„Posádka letounu společnosti Jet Airways vletěla do českého vzdušného prostoru bez spojení, se špatně nastavenou frekvencí. Proto bylo rozhodnuto o provedení zákroku,“ řekl iDNES.cz mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma.

Podobné případy budí rozruch od 11. září 2001 z obavy, že letadlo „mlčí“, protože ho unesli teroristé, kteří se s ním chystají do něčeho narazit.

Letoun držel kurz, Češi byli ve vzduchu

Nekomunikující indický letoun nyní pokračoval po stanoveném kurzu směrem k Německu. Což naznačovalo ne až tak ojedinělý scénář - chybu pilotů, ale teoreticky i problémy spojovací techniky. Češi letoun monitorovali a informovali o něm společnou protivzdušnou obranu NATO.

„S ohledem na chování letounu, který dodržoval stanovený letový plán, a jeho další směřování na trase rozhodlo nadřízené alianční velitelství v Uedemu o aktivaci německých hotovostních stíhačů. Česká hotovost byla rovněž připravena, nacházela se ve vzduchu a mohla být v případě potřeby k letounu také neprodleně přivolána,“ sdělil iDNES.cz mluvčí generálního štábu Jan Šulc.

Jak se "dovolat"? Napadlo to Čechy, uvádí server

Server Aviation Herald uvádí, že posádka indického boeingu B777-300 s registrací VT-JEX na letu 9W-118 ztratila spojení, když špatně přeladila frekvenci - namísto českou stranou uvedené 132,890 MHz naladila 132,980 MHz.

Jako způsob spojení, který se nakonec podařil, uvádí AV Herald komunikaci přes digitální datový systém ACARS. Tu iniciovali Češi, které napadlo využít datové spojení mezi nekomunikujícím letounem a dalším strojem stejných aerolinek, který v tu dobu byl v německém vzdušném prostoru.

Radiové spojení se následně podařilo navázat ještě před dostižením boeingu německými eurofightery.

Letoun Jet Airways na letu 9W-118 z Bombaje měl v Londýně přistát zhruba v 17:40. A Němci řešili problém: Indové neodpovídali ani na běžné, ani na nouzové frekvenci. Proto k boeingu odstartovaly stíhačky Lufwaffe. Jejich přiblížení k boeingu poblíž Kolína nad Rýnem se podařilo natočit z britského civilního letounu, který se pohyboval nablízku.

Ztlumená sluchátka a satelitní burcování

Podle serveru The Economic Times jeden pilot boeingu spal, což bezpečnostní normy umožňují. V případu ale figurují ještě ztlumená sluchátka - proto pilot zodpovědný za řízení letounu neslyšel pokusy pozemních středisek o spojení na nouzové frekvenci. Ztlumení sluchátek může pilot učinit i omylem.

Klíčovou roli v navázání spojení sehrál další letoun Jet Airways, který tou dobou byl v německém vzdušném prostoru.

The Economist Times zmiňují, že němečtí dispečeři tento letoun využili buď k zalarmování centrály v Dillí, která zavolala mlčícímu letounu (letouny Jet Airways mají na palubě satelitní telefony), nebo k poslání zprávy nekomunikujícímu letounu přes datový systém ACARS. To je verze, k níž se kloní i respektovaný server Aviation Herald (viz rámeček).

Letoun s 330 pasažéry a 15 členy posádky podle ČTK úspěšně přistál v Londýně, piloti ale budou do vyšetření omylu mimo službu.

Server DMM Travel připomíná, že toto nebyl první případ problémů s indickými piloty. Před několika lety oba usnuli a s autopilotem uletěli tisíc kilometrů. Vzbudili se před Norimberkem.

Text jsme rozšířili o materiál serveru Aviation Herald, který vnesl jasněji do způsobu, jímž se podařilo nekomunikující letoun kontaktovat.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Japonský premiér Šinzó Abe během předvolební kampaně (16. října 2017)
Předčasné volby v Japonsku ovládl Abe, hlasování poznamenal tajfun

Japonská vládní koalice vedená Liberálnědemokratickou stranou (LDP) premiéra Šinzóa Abeho dosáhla v předčasných parlamentních volbách přesvědčivého vítězství....  celý článek

Muž hlasuje v Benátkách v referendu o větší autonomii regionu (22. října 2017).
Chceme větší autonomii na Římu, rozhodly v referendu Benátky a Lombardie

Severoitalské regiony Benátky a Lombardie se v nezávazných referendech vyslovily pro větší autonomii na centrální vládě. Podle předběžných výsledků, o nichž...  celý článek

OBRAZEC. Muž hraje basketbal na obrazci vyhotoveném v atriu Woodwardovy budovy...
TÝDEN OBRAZEM: Robozápasník, ruská přípravka a prchající Rohingové

V severošpanělské Galicii řádily požáry, keňská policie tvrdě zasáhla proti opozičním politikům a na Havaji se konal tradiční závod Ironman. I tuto neděli se...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.