Oba typy letadel zvolené pro teroristický útok na WTC, Boeingy 757 a 767, představovaly pro útočníky ideální volbu. Letouny jsou jednak na vnitroamerických linkách naprosto běžně zastoupené a zároveň mohou tyto velké stroje spolu s tunami paliva uvolnit při nárazu neskutečnou energii.
"767 i 757, i když vypadají odlišně, mají shodné pilotní kabiny," říká kapitán s pětadvacetiletou zkušeností s Boeingy. Při startu na dálkový let váží Boeing 767 až 160 tun, včetně 45 tun paliva, z něhož se při nárazu stává vysoce účinná výbušnina. Hmotnost typu 757 dosahuje sta tun, včetně 30 tun paliva.
Podle odborníků mohou zkušení teroristé dostat na palubu zbraně bez větších problémů. "Při prováděných testech se opakovaně nedařilo zachytit všechny výbušniny a zbraně," říká šéf britského odborného časopisu Jane's Aviation Security Chris Yates.
"Na některých letištích je obrovská fluktuace personálu. Někde se bezpečnostní služby kompletně vymění až čtyřikrát ročně," dodává s tím, že pak je jen obtížné vycvičit personál k dokonalému odhalování zbraní.
Příčinou mohou být i nízké mzdy. "Plat u McDonald's může být často vyšší, než co dostávají tito lidé," uzavírá Yates.
Když se sebevražední vycvičení piloti ocitnou se zbraněmi na palubě, nestojí jim už v cestě k útoku téměř nic.
"Jakmile získají kontrolu nad cestujícími a letuškami, což není s jakoukoli zbraní nijak obtížné, mohou se lehce zbavit pilotů, kteří sedí v kokpitu zády ke dveřím," říká Peter Harbison ze Střediska asijsko-pacifického letectví.
Dveře od kokpitu bývají obvykle zamčené, ale podle pilotů není těžké je vyrazit.