Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Letadlo je účinná zbraň

  7:35aktualizováno  7:35
Ovládnout obří letadlo a navést ho na cíl jako byly věže Světového obchodního centra je snazší, než by se mohlo na první pohled zdát. "Je to velmi, velmi snadné. Osvojit si potřebné dovednosti není příliš obtížné. Během tří měsíců můžete získat pilotní licenci," uvedl jeden ze zkušených kapitánů amerických aerolinek.
Boeing 757 a 767

Boeing 757 a 767 - letadla, která použili teroristé k útoku na budovy Světového obchodního centra | foto: Boeing.com

Oba typy letadel zvolené pro teroristický útok na WTC, Boeingy 757 a 767, představovaly pro útočníky ideální volbu. Letouny jsou jednak na vnitroamerických linkách naprosto běžně zastoupené a zároveň mohou tyto velké stroje spolu s tunami paliva uvolnit při nárazu neskutečnou energii.

"767 i 757, i když vypadají odlišně, mají shodné pilotní kabiny," říká kapitán s pětadvacetiletou zkušeností s Boeingy. Při startu na dálkový let váží Boeing 767 až 160 tun, včetně 45 tun paliva, z něhož se při nárazu stává vysoce účinná výbušnina. Hmotnost typu 757 dosahuje sta tun, včetně 30 tun paliva.

Podle odborníků mohou zkušení teroristé dostat na palubu zbraně bez větších problémů. "Při  prováděných testech se opakovaně nedařilo zachytit všechny výbušniny a zbraně," říká šéf britského odborného časopisu Jane's Aviation Security Chris Yates.

"Na některých letištích je obrovská fluktuace personálu. Někde se bezpečnostní služby kompletně vymění až čtyřikrát ročně," dodává s tím, že pak je jen obtížné vycvičit personál k dokonalému odhalování zbraní.

Příčinou mohou být i nízké mzdy. "Plat u McDonald's může být často vyšší, než co dostávají tito lidé," uzavírá Yates.

Když se sebevražední vycvičení piloti ocitnou se zbraněmi na palubě, nestojí jim už v cestě k útoku téměř nic.

"Jakmile získají kontrolu nad cestujícími a letuškami, což není s jakoukoli zbraní nijak obtížné, mohou se lehce zbavit pilotů, kteří sedí v kokpitu zády ke dveřím," říká Peter Harbison ze Střediska asijsko-pacifického letectví.

Dveře od kokpitu bývají obvykle zamčené, ale podle pilotů není těžké je vyrazit.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bouře Ophelia obrátila v Anglii tok vodopádu vzhůru nohama
VIDEO: Bouře Ophelia převrátila vodopád. Voda crčela vzhůru

Bouře Ophelia na Britských ostrovech vyvracela stromy, ničila střechy i sloupy elektrického vedení. Sílu větru, který na severu Anglie a ve Skotsku dosahoval...  celý článek

Útok na policejní komplex ve městě Gardez na jihovýchodě Afghánistánu (17....
Islamisté přepadli základnu v Kandaháru, zabili 43 afghánských vojáků

Nejméně 43 afghánských vojáků zahynulo v noci na čtvrtek při útoku islamistického hnutí Taliban na armádní základnu v provincii Kandahár na jihu Afghánistánu....  celý článek

Ilustrační foto
Také jsem obtěžoval ženy, kál se izraelský rabín v modlitbě

Do kampaně upozorňující na skryté sexuální násilí a přehlížené obtěžování se hromadně zapojily také izraelské židovky. Pozornost vzbudilo i pokání rabína, jenž...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
OPERÁTOR VÝROBY 24 000 Kč/měs. + STRAVENKY

Grafton Recruitment Praha
Plzeňský kraj
nabízený plat: 24 000 - 24 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.