Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Letadlo denně startuje pro dopravní informace

  9:59aktualizováno  9:59
Je sedm hodin ráno a letiště ve Kbelích je ještě zasněžené. Piloti zatím sedí v kanceláři a čekají, až budou moci vzlétnout. Mají před sebou každodenní práci – sledovat ze vzduchu pražskou dopravu.

Barrandovský most - Nájezd z Jižní spojky na Barrandovský most je podle zkušeností pilotů ucpaný každý den. | foto: Robert RambousekMF DNES

"Jdeme tahat letadlo. Pojďte kluci, kupředu," pobízí kolegy pilot Miroslav Kolář. Piloti se opřou do dolnoplošníku Morava a vytlačí ho z hangáru. V letadle, kde může pohodlně sedět pět lidí, už jsou všichni na místech. "Připněte si pásy, ať nikdo nevypadnete," upozorňuje další pilot Karel Kulhánek. "Kdyžtak můžeme k letadlu přivázat člun, kdybychom spadli do řeky," směje se Kolář. 

Startujeme přesně v osm
Motory jsou zapnuté, může se letět. Je přesně osm hodin. Řízení se ujímá Kulhánek. "Já nejsem úplně fit, tak raději nechávám řízení kolegovi," vysvětluje Kolář, proč si zrovna dnes nesedá za řídicí páky. Zatímco Kulhánek kontroluje palubní přístroje, jeho kolega se spojuje s policií, od které dostává nové zprávy. "V Uhříněvsi došlo k dopravní nehodě," zapisuje si Kolář.

Letadlo už stojí na ranveji. Pilot se prudce rozjíždí a stroj s posádkou vzlétá do výšky čtyř set metrů. Obloha je zatažená, ale už nesněží. Oba piloti pozorně sledují, co se děje v pražských ulicích. Kulhánek sklápí letadlo ostře doleva, aby měl jeho kolega lepší výhled a mohl si situaci pořádně prohlédnout. "Dneska je to celkem klidné," říká Kolář. "Klasika. Ucpaná Jižní spojka a Nuselský most," dodává.

Když letadlo obkrouží celou Prahu, přistane na chvíli na letišti v Letňanech. Během mezipřistání si Kolář připraví nasbírané informace a předá je dispečinku společnosti Global Assistance. Je půl deváté. "Jižní spojka je na stupni tři, u Uhříněvsi došlo k nehodě. Doprava na ostatních příjezdových komunikacích je plynulá," popisuje situaci Kolář. Poté letadlo opět startuje.
 
Hledají se kradená auta
Ve vzduchu je ještě téměř půlhodinu, při které piloti kontrolují dopravní situaci. Hlídají nejen hlavní tahy, ale i menší silnice. Ze vzduchu mají o všem dokonalý přehled. V letadle je  navíc speciální zařízení na vyhledávání odcizených vozidel.

"Je to poměrně nový bezpečnostní systém, který si můžete nechat zabudovat do auta. Když vám někdo vůz ukradne, systém začne vysílat signál, který naše zařízení dokáže zachytit. Není pro nás problém najít auta v garážích, nebo třeba i pod vodou," vysvětluje Kolář.

Veškeré informace o odcizených vozidlech piloti posílají pražské policii. "Za jeden rok se nám podaří najít až dvacet ukradených aut," upřesňuje Kolář. "Jednou jsme například objevili takové auto u Sedlčan. Když na místo dorazili policisté, zjistili, že tam jsou ještě další čtyři ukradené vozy, které bezpečnostní systém neměly. Zloději prostě začínají mít smůlu," směje se pilot letadla.

Let trval téměř hodinu
Za pět minut devět přistává letadlo opět ve Kbelích. Pilot zamíří přímo do hangáru, kde stroj zastaví. "Tak jsme na místě," říká Kulhánek a už otevírá dvířka letadla, aby mohl vystoupit. Druhý pilot se opět spojuje s dispečinkem a připravuje aktuální relaci pro rádio.

"V pražských ulicích se z hlediska dopravy neděje nic mimořádného. Se zdržením počítejte na obvyklých místech – na Jižní spojce před nájezdem na Barrandovský most a před Nuselským mostem směrem do Legerovy ulice," komentuje do rádia Kolář. Teď už zbývá jen letadlo přikrýt. Oba piloti odcházejí do kantýny na svačinu a těší se na další let.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...
Vláda se rozhodla koupit vepřín v Letech, zmizí na jaře

Vláda jednomyslně rozhodla koupit a zbourat vepřín v Letech u Písku. „Není důstojné, aby na místě, kde zemřelo několik set obyvatel, z toho dvě třetiny kojenci...  celý článek

Jednou z hlavních postav Pražského jara 1968 a chystaných reforem socialismu...
Poslali děti pro zásoby a zmizeli ve studiu. Při okupaci pomáhal rozhlas

Před 49 lety začala okupace tehdejšího Československa vojsky Varšavské smlouvy. Do Žďáru nad Sázavou dorazily polské jednotky. Manželé Holoubkovi o dění...  celý článek

Pavel Hrůza, unesený Čech z libyjského ropného vrtu Ghaní
Zpravodajci prověřují novou stopu v případu Čecha uneseného v Libyi

Čecha Pavla Hrůzu zajali džihádisté v Libyi před dvěma lety. Před tři čtvrtě rokem dostala společnost, pro kterou Hrůza pracoval jako manažer cateringu,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.