Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

USA pořídily Afgháncům letadla za půl miliardy, nikdo s nimi nelétá

  14:13aktualizováno  14:13
V Pentagonu se rozběhlo na plné obrátky rozsáhlé vyšetřování podivného nákupu transportních letounů pro afghánské letectvo. Američané pořídili Afgháncům 20 vrtulových strojů za 486 milionů dolarů. Letouny však bez užitku stojí na letišti v Kábulu.

Letoun G.222 (C-27A Spartan) je předchůdcem modernějšího C-27J | foto: U.S. DOD

Zdá se, že na americkém ministerstvu obrany se v době razantních škrtů schyluje k velkému průšvihu. Generální inspektor pro obnovu Afghánistánu John Sopko zahájil vyšetřování nákupu transportních letounů pro afghánské letectvo za 486 milionů dolarů (v přepočtu více jak 9,5 miliardy korun).

G.222s (C-27A Spartan)

  • Rozpětí: 28,7 m
  • Délka: 22,7 m
  • Výška: 9,8 m
  • Pohon: 2× turbovrtulový motor GE
  • Max. rychlost: 540 km/h
  • Dolet: 4 685 km
  • Dostup: 7 620 m
  • Stoupavost: 9 m/s
  • Náklad: 5,5 t nebo 34 osob
  • Posádka: 3

Zdroj: Alenia

Letouny G.222s (v USA označované jako C-27A Spartan) dodal italský výrobce Alenia Aermacchi do Afghánistánu na počátku roku 2012. Letouny měly tvořit šestinu flotily afghánských vzdušných sil a měly sloužit k zásobování i přepravě jednotek.

Od ledna do září však stroje nalétaly dohromady pouhých 234 z 4 500 plánovaných letových hodin. Pak prošly opravou a byly vyřazeny. Americké vzdušné síly za důvod označily dlouhodobé problémy s údržbou strojů. Letouny se v afghánském podnebí údajně přehřívaly a dobře jim nedělal také všudypřítomný prach.

Výrobce proto letos na jaře už novou smlouvu na opravy a údržbu nedostal a letouny stojí; 16 na letišti v Kábulu, některé už jsou rozebírány na náhradní díly, a další čtyři stroje jsou na americké základně v německém Ramsteinu. Alenia tvrzení amerického letectva, že neplnila smlouvu, odmítá.

"Chceme odpovědi na toto obrovské plýtvání za peníze daňových poplatníků v USA," uvedl Sopko v osobní zprávě ministrovi obrany Chucku Hagelovi. Inspektorát chce vědět hlavně to, kdo nákup schválil a proč, když afghánské letectvo vlastně letouny nepotřebuje.

Letoun G.222 (C-27A Spartan) v Afghánistánu. Několik strojů získali Afghánci od...
Letoun G.222 (C-27A Spartan) v Afghánistánu. Několik strojů získali Afghánci od...
Letoun G.222 (C-27A Spartan) v Afghánistánu. Několik strojů získali Afghánci od...

Podle Pentagonu totiž letouny nijak Afgháncům nechybějí, přepravní kapacity zatím dostatečně zajišťuje flotila šestadvaceti jiných strojů. Nepotřebné letouny G.222, které Spojené státy několikrát (ale zatím marně) nabízely k prodeji, budou nahrazeny osvědčenými stroji C-130H Hercules. První kusy však Afghánci dostanou nejdřív v roce 2016.

"Musíme se tomu dostat na kloub, aby Spojené státy už nikdy takové chyby neopakovaly," konstatoval Sopko. Ve hře jsou podle něj totiž další desítky milionů dolarů za náhradní díly ke strojům G.222, které měly do Afghánistánu dorazit už v době, kdy byly stroje vyřazeny.

Autor: natoaktual.cz


Témata: Letadlo, Dolar, NATO




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.