Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Letadla za 50 miliard už armáda nechce

  0:01aktualizováno  0:01
Stát zaplatil za bitevní letouny L-159 Alca téměř padesát miliard. Ve středu vláda definitivně rozhodla: většinu z nich armáda nepotřebuje. Smí je prodat. Čím dříve, tím lépe. Podle ekonomů je obrovská ztráta nevyhnutelná, kupci donutí armádu, aby šla s cenou hodně dolů.

Největší zbrojní obchod tak končí zklamáním.

Armáda koupila dvaasedmdesát bitevníků. Prodat jich teď chce více než polovinu - celkem 47. Nákup letounů přitom několik let decimoval obranný rozpočet. Vojsko si nemohlo dovolit téměř žádnou novou techniku, protože na ni nemělo peníze.

Stínový ministr obrany Petr Nečas (ODS) tvrdí, že armáda projekt modernizace letectva nezvládla, a proto nyní neví, co si má se špičkovými letouny počít. Ministr obrany Miroslav Kostelka to odmítá.

Vysvětluje, že armáda se oproti původním předpokladům zmenšila, a musí tedy mít i menší letectvo. Šéf Aera Vodochody Antonín Jakubše, které Alku vyrábí a s nímž Kostelka hodlá její prodej koordinovat, dodává, že obchod nemusí být pro armádu tak prodělečný.

"Má to i výhody. Zákazníkovi se nabízí ve své třídě špičkový bojový letoun, který je okamžitě k dispozici. A my k němu můžeme časem dodat i dvoumístnou cvičnou verzi."

Zájem má podle informací MF DNES Alžírsko, Egypt, Maďarsko či Polsko.  Jakkoliv se představitelé ministerstva obrany tváří, že se při odprodeji bitevních letounů L-159 Alca nic dramatického neděje, někteří vojenští experti tvrdí opak.

Například stínový ministr obrany Petr Nečas (ODS) připomíná, že armáda dosud nezvládla ani jeden z velkých modernizačních projektů. Podle Nečase přitom proteklo mnoho peněz bez viditelnějšího efektu.

Nečas je proto skeptický i k mnohem složitější modernizaci letectva, jímž je pronájem dvanácti švédských stíhaček JAS-39 Gripen za dvacet miliard. "Nedělám si iluze ani o chystané koupi několika set obrněných transportérů za 25 miliard korun," říká Nečas.

Plánovači generálního štábu tvrdí, že se z chyb již poučili. Právě ke kvalitě obranného plánování má však Nečas zásadní výhrady. Na projektu L-159 se pracovalo mnoho let a předcházely mu studie o využití bitevníků.

"Teď z toho všeho nezbývá téměř kámen na kameni a armádě se velmi prodraží i provoz pouhých čtyřiadvaceti letounů (šest bude zakonzervováno - pozn. red.). Je to logické - čím méně jich máte, tím dražší je servis i náhradní díly," vysvětluje odborník armády, který si nepřeje být jmenován.

Bývalý šéf generálního štábu Jiří Šedivý považuje nicméně prodej přebytečných letounů L-159 za rozumný kompromis: "V době, kdy jsme řekli, že jich chceme dvaasedmdesát, byl vstup do NATO v nedohlednu a bezpečnostní krize při rozpadu Sovětského svazu realitou. Alky je třeba rychle prodat a pak nemusí být ztráta tak velká. Čím déle se to povleče, tím nevýhodnější bude cena českých letadel."

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volební lídr ČSSD, ministr zahraničí Lubomír Zaorálek, a ministryně práce a...
Kdo nechce lidem platit slušnou mzdu, je darebák, prohlásil Zaorálek

Práce má motivovat, kdo to myslí vážně, měl by nás podpořit, hájil ministr zahraničí a volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek plán znovu navýšit minimální mzdu. A...  celý článek

Ilustrační snímek
Senioři i děti zaplatí ročně méně za léky. Senát na to Ludvíkovi kývl

Starším lidem a rodinám s malými dětmi se finančně uleví. Ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík v Senátu obhájil návrh zákona, který lidem nad 65 let a dětem...  celý článek

Řidičský průkaz (ilustrační foto)
O řidičák přijdou nově i neplatiči alimentů za studenty do 26 let

Exekutoři budou moci zabavovat řidičské průkazy i neplatičům výživného za jejich studující děti do 26 let věku. Poslaneckou novelu exekučního řádu ve středu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.