Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Po dálnici 150 km/h? Úspora času malá, riziko velké, míní šéf dopraváků

  15:47aktualizováno  15:47
Šéf dopravní policie Tomáš Lerch kritizuje možnost jezdit na některých úsecích dálnic rychlostí až 150 km/h. Časová úspora podle něj bude minimální a nevyváží bezpečnostní rizika. Šéf oddělení Besip na ministerstvu dopravy Martin Farář považuje zvýšení rychlosti, které ve středu schválili poslanci, za scestné.

„Nevidím žádný přínos, co se týká bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. Naopak vidím více negativ,“ řekl iDNES.cz Lerch k možnosti zvýšit rychlost na vybraných úsecích dálnic na 150 kilometrů v hodině, kterou ve středu schválili poslanci. (více o schválení čtěte zde)

Při výčtu rizik upozornil mimo jiné na to, že autoškoly v současnosti nijak nepřipravují řidiče na možnost jezdit tak vysokou rychlostí. To podle něj může limitovat reakce řidičů.

Stanovisko Autoklubu ČR

Autoklub ČR se k návrhu na zvýšení rychlosti na některých úsecích dálnic na 150 Km/h staví negativně. Václav Špička z Autoklubu ČR si myslí, že pro mnohé řidiče bude zvýšení rychlosti signálem k tomu, že na dálnicích se jezdí vyšší rychlostí a budou proto jezdit vyšší rychlostí i na úsecích, pro které bude nadále platit dosavadní rychlostní limit. "Celkově lze konstatovat, že v zájmu zdraví a životů motoristů nelze souhlasit s návrhy na zvýšení nejvyšších dovolených rychlostí na pozemních komunikacích," míní Špička. Proti navýšení limitu podle něj hraje i fakt, že kvalita českých pozemních komunikací včetně dálnic většinou neodpovídá ani současným rychlostním limitům (kompletní stanovisko Autoklubu ČŘ najdete zde).

Šéf dopravní policie připomněl, že dálnice jsou nyní nejbezpečnějšími komunikacemi v Česku. „Úspora času by byla naprosto minimální,“ uvedl také ke zvýšení rychlosti.

Zvyšovat rychlost je scestné, míní šéf Besip

Ještě ostřeji odsoudil schválený návrh vedoucí oddělení Besip na ministerstvu dopravy Martin Farář. „Zvýšit na vybraných úsecích dálnic nejvyšší rychlost na 150 kilometrů v hodině je scestné ve chvíli, kdy se Česká republika potýká s nárůstem počtu usmrcených při dopravních nehodách,“ citovala ho ČTK.

Podle Faráře člověk ve vysoké rychlosti úplně jinak chápe vzdálenosti. Má kratší dobu na reakci, aby na stejném vzdálenosti zvládl obdobný manévr jako při nižší rychlosti. Problém by působily i kamiony, proti nimž by se osobní vozidla pohybovala téměř dvojnásobnou rychlostí.

Se schválenou změnou nesouhlasí ani jeho nadřízený, ministr dopravy Dan Ťok. „Česká dálniční síť v současné době není stavěná na to, aby se po ní mohlo bezpečně jezdit rychlostí 150 kilometrů v hodině. Ministerstvo dopravy proto nebude vybírat žádné úseky, kde by se rychlost zvýšila až na tento limit,“ uvedl ministr v tiskové zprávě.

„Nechci, aby řidiči na dálnicích závodili. Naopak si přeji, aby jezdili bezpečně a ohleduplně,“ doplnil Ťok.

Souhlasíte s návrhem zvýšit rychlost na rovných úsecích dálnic na 150 km/h?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 2. května 2015. Anketa je uzavřena.

ANO 6388
NE 6160

Jako nešťastné označil jednání poslanců i Václav Špička z Autoklubu ČR. „My jsem dlouhodobě toho názoru, že by se prostředí v Evropě mělo sjednotit, tedy stejné značení ale i stejné rychlostní limity,“ řekl iDNES.cz.

Zvýšení rychlosti je podle něj proti evropským trendům, kdy většina zemí povoluje maximální rychlost na 130, ale někde i na 120 kilometrů v hodině.

„Jsou tu daleko důležitější věci, kterými by se zákonodárci měli zabývat. Kolik let se už mluví o řidičském průkazu na zkoušku a zatím se nic nezměnilo,“ připomněl.

Úseky dálnice, kde by se mohlo jezdit 150 km/h.

Úseky dálnice, kde by se mohlo jezdit 150 km/h.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.