Jestli se to povede, Jiřímu Paroubkovi spadne do klína velkolepé předvolební téma.
Paroubek pro to bude schopen udělat leccos a je třeba ho hlídat. Pozemky a daňové prázdniny jsou u tak velkých akcí samozřejmost, stavět se zřejmě bude i dálnice a byty pro dělníky.
Když nyní šéf Hyundai premiérovi říká svou cenu, je dobré si připomenout, co říkal Jahn v listopadu 2003, když mu Korejci dali košem.
"Museli jsme odolat tlaku na příslib nadstandardních investičních pobídek... v objemu, kdy by už tato investice nebyla pro ČR rentabilní." Nějaké peníze bychom na to premiérovi dát měli. I když soudě podle jiných rozhazovačných plánů ČSSD už asi začíná zapomínat, že není nic víc než jen najatý úředník nakládající s našimi penězi.
Kyselé hrozny? Tehdy možná.
Ale pokud si tentokrát s Korejci plácneme, bedlivě sledujme, co premiér naslibuje. Hyundai slibuje větší automobilku, než je ta v Kolíně, a za to stojí pár miliard obětovat. Jestli si ji nekoupíme my, udělají to Slováci nebo Poláci. Kolem tří tisíc lidí bude mít práci, která sice bude hodně namáhavá a nijak zvlášť placená, ale pro zaměstnance to bude krok k lepšímu - jinak by do fabriky nešli.
Automobilový průmysl u nás živí 200 tisíc lidí. Jestli přijde nová, velká automobilka, znamená to lepší vyhlídky i pro ně. (I když k těm by se zakázky asi dostaly, i kdyby Hyundai stavěl na Slovensku nebo v Polsku.) Snad výsledkem nebude víc škody než užitku a kromě pobídek pro Hyundai zbude něco i na to, aby se investice dobře ošetřila.
Aby třeba přes Frýdek-Místek nejezdilo sto kamionů denně jako teď přes Kolín, aby se hluk nešířil kilometry daleko a aby místním obyvatelům nespadla cena domů na nulu.