Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Lékárny tlačí na nízkou cenu, výrobci musí šidit líh i bylinné kapky

  1:01aktualizováno  1:01
Lékárenský řetězec Dr. Max se v boji o zákazníky snaží snižovat ceny a tlačí proto na výrobce potravinových doplňků, aby minimalizovali náklady na výrobu. Má to však jeden háček. Levné výrobky jsou totiž často "ošizené" o účinné látky.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Radek Miča, MAFRA

Doposud jsme to znali jen ze supermarketů: když řetězec zatlačil na výrobce potravin, tak sice dostal nejlevnější čokoládu či párky, ale pouhým porovnáním složení bylo zřejmé, že v párcích je méně masa a v čokoládě je víc cukru a méně čokolády.

Teď se podobné praktiky dostávají i do oblasti, kde by to člověk nečekal: do zdravotnictví.

REAKCE: Max kvalitu v žádném případě „nešidí“

"Oslovil nás lékárenský řetězec Dr. Max, abychom pro ně vyráběli doplněk stravy, který už léta děláme, ale pod jejich značkou. A chtěli, aby kleslo procento účinné látky v něm, aby byl levnější. Jenomže na to existují studie, to by pak bylo neúčinné a já se po dvaceti letech podnikání v oboru nepodepíšu pod něco, o čem vím, že to nemůže fungovat," řekl MF DNES jeden z ředitelů firem, které lékárenský řetězec oslovil. Nechce zveřejnit své jméno, protože své výrobky dál do sítě Dr. Max dodává.

"To není možné, to se nemůže stát," reagoval marketingový ředitel Dr. Maxe Luboš Korbelář. Jenomže kontrolní nákup MF DNES ukázal, že pacient by se měl skutečně dívat, co si v řetězci Dr. Max kupuje.

Nákup jednoho léku proti bolesti a tří náhodně vybraných potravinových doplňků (B-komplex, echinacea a laktobacily) sice vyšel v průměru o 24 korun levněji než totéž v dalších třech lékárnách, jenže žádná sleva není zadarmo.

Lékárnice v Dr. Max v nákupním centru Smíchov automaticky podala na pult všechny produkty od vlastní značky Dr. Max a vysvětlila, že jsou nejlevnější. Takže například 100 mililitrů echinaceových bylinných kapek značky Dr. Max tu stojí 119 korun, zatímco firma Aromatica, která je u nás vyrábí nejdéle, prodává stejně velkou lahvičku za 143 korun.

Jenomže na rozdíl od kapek Dr. Maxe má Aromatica bylinkový koncentrát ve čtyřicetiprocentním lihu, kdežto Dr. Max má líh pouze třicetiprocentní. Nad tím se experti z farmaceutické fakulty v Hradci Králové pozastavují, je to podle nich na hranici účinnosti – všechny kapky se vždy uchovávají ve čtyřicetiprocentním lihu, aby zůstal zachován obsah účinných látek.

"Je to úplně stejné jako v supermarketu, kde taky nevíte, co pod jeho značkou kupujete, kde to vyrobili a jak na tom ušetřili," komentuje to prezident České lékárnické komory Lubomír Chudoba.

Komora je s řetězcem Dr. Max dlouhodobě ve sporu, protože se jí nelíbí praktiky jeho boje o zákazníky. A Dr. Max v září ještě přitvrdí - chce klientům za nákup dávat peníze na ruku.



Témata: Lubomír Chudoba




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.