Někteří lékaři už to dělají, protože poskytování takových služeb je pro ně způsob, jak si přivydělat nad rámec honorářů od pojišťoven. Podmínkou v zákoně je, že lékař nesmí inkasovat peníze za něco, co je standard, tedy co mají lidé kryto zdravotním pojištěním. A to je mnohdy problém, protože zákony nemluví jasně.
"Je v tom chaos," připustil prezident lékařské komory David Rath. Když lékař vybírá registrační poplatky od všech pacientů za přijetí do péče, je to porušení zákona. Když má však doktor klientelu, které za určitý, obvykle roční paušální obnos sám sjednává třeba vyšetření u kolegy vyšší specializace, a vedle toho má klientelu "jiné kategorie", kterou léčí bezplatně, zato bez výhod, je to podle Ratha zcela legitimní.
"Náš katalog bude jasným přehledem, co pojišťovny nehradí a co tedy lze nabízet jako nadstandardní službu," řekl šéf komory. Definitivní verzi katalogu posoudí právníci komory. Všeobecná zdravotní pojišťovna přesně neví, jak má platby za takové služby hodnotit.
"Zákon jasně neříká, co je standard a co nadstandard, o lékaři na mobilu se nezmiňuje. Ale zřejmě to je péče, kterou si vyžádal pacient, a my bychom se tím asi začali zabývat jedině v případě, že by lékař účtoval totéž jemu i nám," řekla mluvčí Kateřina Zamastilová.
Lékařská komora už několik let neúspěšně prosazuje vyšší finanční spoluúčast pacientů. Katalog může být pro lékaře motivem, aby jako zdroje příjmů využívali aspoň tyto možnosti. Původně byly v katalogu vyčísleny i částky, které by si mohli lékaři účtovat.
Ceník, který komora zveřejnila k diskusi na svých internetových stránkách, však napadl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který to označil za nepřípustné kartelové jednání. Komora proto vydá katalog zřejmě bez konkrétních cen.
"I tak to bude dobré jako přehled, protože lidem se tu pořád říká, že je zdravotnictví bezplatné, což samozřejmě není pravda," uvedl místopřeseda Sdružení praktických dětských lékařů Milan Kudyn. Komora tvrdí, že katalog nebude pro lékaře povinnou výzvou typu: začněte vybírat. Někteří lékaři už dávají pacientům svůj telefon bez nároku na honorář.
Zájem pacientů zaplatit si službu prý není velký, ale je. Rath zná advokáta a otce tří dětí, který lékaři "na mobilu" platí ročně deset tisíc. Podobný postup už před časem doporučilo svým členům Sdružení praktických dětských lékařů.
Lékař, který si přál zůstat v anonymitě, si například účtuje ročně deset tisíc za "nonstop mobil servis", osm tisíc za zajištění kontaktu s nemocnicí, deset tisíc za prohlídky kojence v bytě - nebo to vše dohromady za roční paušál 22 500 korun. Obdobné služby nabízí i Milan Kudyn. "Zájem mělo asi deset klientů," řekl.