O krizovém plánu, který by řešil přecpané silnice, nemůže být řeč. Ilustrační foto

O krizovém plánu, který by řešil přecpané silnice, nemůže být řeč. Ilustrační foto | foto: Radek Kalhous, MF DNES

Lék na přecpanou Prahu? Nepustit do města kamiony

  • 234
Jediná nehoda dokáže v Praze způsobit kolaps i na několik hodin. Podle radnice ale zatím nebylo tak zle, aby se muselo sáhnout k extrémnímu řešení. Například nepustit kamiony do města. Krizový plán, který by řešil téměř každodenní přecpanost silnic, ale v žádném z radničních šuplíků neleží.

Ve zcela extrémních situacích lze zastavit veškerou kamionovou dopravu už před městem, shodují se radní. Kamiony pustí policisté, až se situace uklidní. Toto opatření mohou radní využívat od loňského podzimu.

"Je to jedna z možností, kamiony zkrátka zůstanou stát před Prahou," potvrdil iDNES.cz Miroslav Rajchart z odboru dopravy pražské radnice. Podle něj bylo toto řešení využito už několikrát, i když nikdy v úplné podobě.

"Průměrně se to stává tak pětkrát do roka," upřesnil iDNES.cz Jiří Šlapal z odboru krizového řízení. Podle něj situace ještě nikdy nebyla tak vážná, aby se musel příjezd kamionů zcela zastavit. Opatření se tak dotklo jen konkrétních komunikací, na kterých se stala nehoda. Často se tak děje třeba na příjezdu od Plzně u Barrandovského mostu.

Že se příjezdy kamionů ještě nikdy nezastavily úplně, potvrzuje i mluvčí pražské policie Ladislav Bernášek. "V takovém rozsahu se to ještě nestalo," sdělil iDNES.cz.

Zdůraznil ale - s podrážděním v hlase - že policie sama se stížnostmi na ucpané tepny nic neudělá. Může jen dávat návrhy, které schválí primátor či jeho náměstek.

Nehody na "nedůležitých" místech počkají
Není výjimkou, že nehoda blokuje průjezd i několik hodin. Magistrát má ambiciózní plány. Počítá totiž s tím, že komunikace první třídy mají být průjezdné do hodiny, maximálně do 90 minut.

Jindřich Kotrba z odboru dopravy na pražském magistrátu však hned říká, že lhůta není žádná norma. "Spíš jde o to, aby byl v co nejkratší době na daném úseku obnoven provoz," vysvětlil iDNES.cz.

Existuje proto usnesení, podle něhož policie přednostně vyjíždí k nehodám na vybraných komunikacích, jako je Jižní spojka či výpadovky z Prahy. Policisté, hasiči či technické služby by tak měli být do hodiny na místě a situaci dostat pod kontrolu. Jiné nehody musí v tu chvíli počkat.

Tato opatření jsou spíše operativním řešením, shodují se oslovení úředníci. O krizovém plánu, který by přecpané silnice řešil, tak nemůže být řeč. "Je těžké mluvit o konkrétních opatřeních, záleží na mnoha faktorech - druhu nehody, jejím místě či čase, kdy k ní došlo. Pak se rozhoduje spíše operativně," upozornil Rajchart.

Sdružení: Doprava se musí omezit
Okamžitý lék na přecpané silnice už dlouho postrádá Alžběta Rejchrtová ze sdružení Občané postižení Severojižní magistrálou. "Praha s tím nic nedělá, stále jen slibuje," posteskla si. Podle ní se problém vyřeší jen tehdy, když město začne dopravu omezovat.

Některé silnice by se prý daly zcela uzavřít. "V Norimberku uzavřeli hlavní tepnu. Obavy, že se doprava přesune do okolních ulic, se nenaplnily. Naopak doprava v daném místě téměř vymizela."

Dalším řešením by podle Rejchrtové bylo okamžité zavedení mýtného na magistrále, hlavně v místech, kde se komunikace napojuje na Jižní spojku.

Vybírání mýtného se magistrát nebrání. Kamiony platí mýtné od ledna a podle průzkumu Ústavu dopravního inženýrství je to znát. Po zavedení poplatku poklesl počet nákladních aut na některých úsecích až o 15 procent.

Na rozdíl od Rejchrtové jsou však radní přesvědčeni, že plošné zavedení mýtného by teď nemělo cenu. Město ho plánuje až po dokončení vnitřního městského okruhu, tj. v roce 2011. Pokud by se zavedlo dříve, vytěsnilo by dopravu do přilehlých obydlených ulic a nic by nevyřešilo.

Radní posílají řidiče do metra
Řešení na přecpanost silnic v Praze vidí magistrátní odborník na dopravu Jaroslav Mach v přístupu samotných řidičů.

"Je to spíše otázka pro veřejnost, z jakého důvodu namísto kvalitní veřejné dopravy používá osobních vozidel, a zvyšuje tím riziko zahlcení komunikační sítě," řekl iDNES.cz.

Má připraven i příklad. Nová stanice metra Depo Hostivař podle něj už dokázala zklidnit dopravu v blízkosti obytné zástavby na Skalce. Další stanice se chystají. Například "céčko" se v roce 2008 prodlouží na Severní terasu.

Radní by nejraději, aby řidiči vůbec do Prahy nezajeli. Své auto mají podle nich nechat na záchytných parkovištích označených zkratkou P+R, neboli Park and Ride, a pak pokračovat městskou hromadnou dopravou.

Že ani to není všelék, jsme zjistili při on-line sledování stavu těchto parkovacích míst zde. Mnohde bylo plno už časně ráno - více v inforámečku Parkoviště P+R.

O tom, že kapacita záchytných parkovišť je omezená, ví i magistrát. Připravuje proto další místa.

"Nové parkoviště bude otevřeno v souvislosti se zprovozněním stanice Metra C Letňany a bude mít kapacitu 560 míst," potvrdil Jaroslav Mach z odboru dopravy. Podobné projekty se podle něj připravují i pro Smíchovské nádraží, Zličín či stanici Radlická.


Parkoviště P+R

Někde plno už do rána

Od pátku jsme se dívali na to, zda mohou záchytná parkoviště P+R přeplněnou pražskou dopravu nějak spasit.

Už v 7 hodin ráno jsou některá zcela zaplněná. Protože se ale v Praze začíná pracovat později, hlavní nával na parkovištích propuká až několik hodin poté. Například v 10:00 je 5 z 15 parkovišť téměř zaplněných, volná místa se dají počítat na prstech ruky. Nejhorší byla situace ve 12 hodin. Čtyři parkoviště hlásila "0" volných míst, dvě parkoviště na Černém Mostě měla po jednom místě, další dvě pak nabízela 4 respektive 8 volných míst.

Mezi těmi, která bývají pravidelně beznadějně obsazená, jsou například Nové Butovice, Ládví, Zličín, Rajská zahrada či Černý Most I. a II.

A to jsou přitom prázdniny, kdy je Praha o třetinu automobilů "chudší".

Jak přesně vypadala obsazenost parkovišť během našeho sledování, se můžete podívat zde:

pátek 27.7., 8 hodin

pátek 27.7., 15 hodin

pondělí 30.7., 7 hodin

pondělí 30.7., 9 hodin

pondělí 30.7., 12 hodin

pondělí 30.7., 15 hodin

úterý 31.7., 10 hodin

úterý 31.7., 11 hodin

úterý 31.7., 12 hodin

středa 1.8., 8 hodin


V pondělním díle dopravního seriálu iDNES.cz bude hostem on-line rozhovoru Radovan Šteiner, pražský radní pro dopravu. Ptát se ho budete moci od 14 hodin. Další díl seriálu se na iDNES.cz objeví už v pátek.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video