Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

OBRAZEM: Deset vagonů veze po sto letech legionářskou Sibiř na česká nádraží

  15:36aktualizováno  20:16
Replika vlakové soupravy, kterou kdysi využívali českoslovenští legionáři, vyrazila na několikaletou pouť po Česku a Slovensku. Takzvaný Legiovlak bude lidem na nádražích představovat život a boj československých vojáků na Transsibiřské magistrále.

Replika legionářského vlaku z první světové války vyrazila z pražského Hlavního nádraží na pětiletou cestu po České republice a Slovensku (19. května 2015). | foto:  František Vlček, MAFRA

Soupravu si v úterý na Hlavním nádraží mohli prohlédnout novináři nebo partneři projektu. Podívat se přišel i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Poznamenal, že jeho praděd byl legionář a možná podobným vlakem projel Sibiř. „Pro mě je to návrat k rodinné historii a rodinné tradici,“ řekl. Vlak poté vyrazil směrem na Mladou Boleslav.

V příštích skoro pěti letech má vlak projet celou Českou republiku a zavítat i na Slovensko. V Mladé Boleslavi zůstane týden, poté přejede do Liberce. V podobném tempu bude pokračovat po dalších českých nádražích. Letos ho čeká celkem dvanáct zastávek, během nichž budou vagony přístupné školním exkurzím i široké veřejnosti.

Fotogalerie

Přípravu Legiovlaku zahájila Československá obec legionářská, která za ním stojí, již v roce 2009. Je součástí projektu Legie 100, který má připomenout výročí vzniku československých legií na východní i západní frontě. Vstupovali do nich dobrovolníci z řad Čechoslováků žijících v cizině, ale i vojáci rakousko-uherské armády, aby bojovali za vznik samostatného státu.

Milovníci historie postupně vytipovali nákladní vozy, které na základě fotografií a vzpomínek legionářů přestavěli na soupravu podobnou těm, kterými se desetitisícům Čechoslováků podařilo projet Sibiř. Při anabázi z prvoválečných bojišť, kde bojovali na straně ruské armády, museli svést mnoho bojů s bolševiky a ovládli ohromné území.

Legiovlak se v současné době skládá z deseti vagonů a parní lokomotivy. V sestavě jsou zdravotní, prodejní nebo štábní vagony, vůz polní pošty nebo takzvaná těpluška, která byla legionářům po několik měsíců domovem.

Vojáci si ji podle Jiřího Charfreitaga, tajemníka projektu Legie 100, zařizovali palandami nebo kamny. Právě jejich ukořistění bylo při zastávkách na nádražích v až čtyřicetistupňových mrazech prvním cílem legionářů, poznamenal Charfreitag (více o vlaku zde).

Další součástí Legiovlaku je obrněný vůz. Ty si podle Charfreitaga legionáři vyráběli z amerických uhlových vozů, které během své cesty ukořistili. „Přestavili je na nedobytné pevnosti,“ poznamenal. V sestavě je i kovářský vagon, který byl zrekonstruován na Slovensku, dva plošinové a ubytovací vůz, ve kterém bude přespávat posádka Legiovlaku. Vozy jsou vybaveny replikami i originálními exponáty a několika stovkami fotografií. Organizátoři mají připravený i jedenáctý, krejčovský vůz. Kvůli nedávné poruše ale bude zapojen do sestavy později.

Při loňském představení prvních sedmi vozů na pražském Nákladovém nádraží Žižkov navštívilo Legiovlak za necelé tři týdny více než 18 tisíc lidí.

Po Mladé Boleslavi bude Legiovlak pokračovat do Liberce, zastaví se v Hradci Králové, Českých Budějovicích, ale také v Brně či Zlíně. Na podzim by mohl zavítat i na Slovensko. Jeho pouť skončí v roce 2020.

Velkofilm o legionářích bude za dva roky

O legionářích z doby první světové války vzniká celovečerní hraný film, který režíruje Petr Nikolaev. První klapka by měla padnout v roce 2016 a o rok později by se měl film se 100milionovým rozpočtem dostat do kin. Půjde o celovečerní hraný film.

„V proudu projektů připomínajících Velkou válku je to výjimečné. Tato forma je stále divácky nejatraktivnější, má naději oslovit nejširší okruh diváků,“ řekl iDNES.cz režisér Nikolaev (více o přípravách filmu zde).

Tvůrci velkofilmu o československých legionářích na Sibiři připravují v rámci propagace snímku projekt legionářského kalendáře. Využívají v něm motivu bratrů, čímž spojují známé legionářské oslovení s pokrevním poutem. Portál iDNES.cz získal snímky z přípravy kalendáře (více zde).

Vlak legionářů dorazil na pražský Žižkov i v roce 2014:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.