Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Legendární vétřiesku střídá v armádě Tatra T-810

  10:29
V zimě netopila, v létě zase hřála příliš, vzpomínají vojáci na legendární automobil Praga V3S. Po půlstoletí služby v armádě míří do důchodu. Nahradí ji nová generace vozů, Tatra T-810.
Nová Tatra T-810 pro armádu - Tatry T-810 postupně nahradí zastaralé Pragy V3S

Nová Tatra T-810 pro armádu - Tatry T-810 postupně nahradí zastaralé Pragy V3S a vozidla sovětské výroby, které armáda využívá od padesátých let minulého století. | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Armáda si nový vůz pochvaluje. Oproti stařičkým vozům je větší, rychlejší, výkonnější, pohodlnější, má nižší spotřebu, dojede dál a uveze víc.

"Je rozhodně výkonnější a komfortnější," konstatoval řidič Jiří Flašar ze 71. mechanizované brigády z Hranic. Právě jeho jednotka tento týden dostala deset nových vozů, jako první v české armádě. - více zde

Třínápravové nákladní vozidlo T-810 je celkově větší než jeho předchůdce Praga V3S. Nová generace vozů pro armádu má tak větší úložný prostor - 12 metrů krychlových oproti 8,5 metru. Tatrovka může jet téměř dvojnásobnou rychlostí - až 106 kilometrů za hodinu - a její dojezdová vzdálenost je delší o 200 kilometrů. Do její nádrže se vejde téměř třikrát více nafty.

"T-810 s valníkem a plachtou jsou určeny pro přepravu osob nebo až pěti tun nákladu. Posádka bude přepravována ve větším pohodlí - například kabina řidiče i korba jsou samostatně vyhřívány, nechybí ani klimatizace," popsal Flašar.

Už jen díky prostředí pro řidiče, modernější palubní desce, odpruženým a anatomickým sedadlům a přehlednému ovládání nelze nový armádní vůz se stařičkou pragou prakticky vůbec srovnávat.

Nová Tatra T-810 pro armáduKomfort a hlavně bezpečnost považuje za důležité i velitel pozemních sil, generál Ján Gurník. "Techniku budeme používat v zahraničních misích, kde je prostředí často opravdu nehostinné. Klimatizaci a další vymoženosti vojáci potřebují," uvedl s ohledem na působení českých vojáků především v Afghánistánu.

Díky vyšší světlé výšce a dodatečné montáži různých pancéřových prvků bude vůz podle jeho slov odolnější proti útokům konvenčních zbraní, včetně protipěchotních min.

U takto speciálně upravených vozidel T-810 armáda počítá s centrálním huštěním pneumatik a ochranou osádky a přepravovaných lidí před zbraněmi hromadného ničení filtroventilačním zařízením. Speciály budou mít i povrchovou úpravu pro jednoduché odmoření a budou vybaveny ochranou proti prostředkům elektromagnetického průzkumu.

Pozemní síly dosud mají ve výzbroji přes 700 starých vozů V3S. "Věřím, že budou nakonec všechny postupně nahrazeny novými tatrovkami," dodal Gurník.

. Praga V3S versus Tatra T-810

 Srovnání parametrů: Praga V3S Tatra T-810
délka vozidla (mm) 6 910 7 490
šířka vozidla (mm) 2 300 2 550
výška vozidla (mm) 2 970 3 320
světlá výška (mm) 400 460
délka korby (mm) 4 010 4 660
šířka korby (mm) 2 100 2 470
pohotovostní
hmotnost (kg)
5 550 7 300
užitečná hmotnost (kg) 5 510 5 700
celková hmotnost (kg) 11 600 13 000
rozvor (mm) 3 580
+1 120
3 150
+1 200
nájezdový úhel
- vpředu/vzadu (stupně)
72/32 37/38
spotřeba paliva
na 100 km (litry)
32 28,5
objem nádrže
+ baňky (litry)
120+80 320
dojezd (km) 600 800
maximální rychlost (km/h) 60 (v. M2 75) 106
hloubka brodu (mm) 800 1 200
typ motoru Tatra 912 Renault Dxi7
počet válců 6 v řadě 6 v řadě
objem motoru (cm3) 7 412 6 177
maximální výkon (kW) 70 177
maximální moment (Nm) 353 920
napětí v síti (Volty) 12 24

Nová tatra se od kopřivnických vozů liší
Nový model Tatry T-810 prakticky nijak nenavazuje na žádný jiný vůz z dílen kopřivnické automobilky. Nemá tatrovácký vzduchem chlazený motor, nápravy ani jiné charakteristické prvky.

Nová Tatra T-810 pro armáduV roce 1994 vznikla společnost ROSS (Roudnické Strojírny a Slévárny) spřažená s francouzskou automobilkou Renault (divize Renault Trucks). Firma se zaměřila na lehké nákladní vozy a kolem roku 1995 vznikají plány na obnovu vozového parku české armády právě vozidly Ross.

V roce 1996 jedná ROSS s vládou o uzavření kontraktu na nákladní terénní vozy. Armádě nabízí model R210, který měl nahradit zastaralé Pragy V3S.

Společnost ROSS ale roku 1998 zkrachovala. Model R210 se nakrátko zcela vytratil a až v roce 2002 celý projekt vozidla pro armádu koupila kopřivnická Tatra. V roce 2005 je pak poprvé představeno veřejnosti vozidlo s označením Tatra R.210 12.VV 6x6.

Po dalších dvou letech úprav Tatra představuje řadu T-810. Armáda po výrobci chtěla, aby se nové vozidlo vyznačovalo vysokou průchodností terénem, odolností, manévrovatelností, pasivní a aktivní ochranou a aby se dalo snadno přepravovat letecky, po moři i po železnici.

Pragovky sloužily půl století
Vozidla Praga V3S se za půlstoletí služby v armádě staly doslova legendou. I přesto, že vojáci vozidlo překřtívali nejrůznějšími způsoby jako "véeska", "vejtřaska" nebo "kostitřas", dodnes si schopnosti automobilu pochvalují.

Nová Tatra T-810 pro armáduHistorie Pragy V3S se přitom začala psát už v roce 1951. "Tehdejší lidová armáda chtěla nákladní automobil s vysokou průchodností terénem, malou bořivostí, malou výškou a vzduchem chlazeným motorem," konstatoval zástupce velitele sil podpory a výcviku generál Radoslav Rotrekl.

Malou bořivost a vysokou průchodnost terénem měla zajišťovat třínápravová koncepce s pohonem 6x6 a připojitelným pohonem předních kol, s dvojmontážemi na zadních nápravách a pneumatikami o větším rozměru, než odpovídalo jejich skutečnému zatěžování.

Jelikož neměla automobilka Praga k dispozici vhodný motor, byla tehdy použita jednotka Tatra T-912 - řadový šestiválec o objemu 7 412 ccm s výkonem 72,1 kW (98 koní). Převodovka byla čtyřstupňová, doplněná dvoustupňovou přídavnou a rozdělovací převodovkou.

Kabina byla ocelová s dvojicí dveří otevírajících se směrem dozadu, dvojicí čelních vyklápěcích oken a střešním poklopem na místě spolujezdce.

Vozidlo se vyrábělo v závodě Praga do roku 1965. Pak se výroba přesunula do tehdejšího národního podniku Automobilové závody Letňany (Avia), kde se vozidla vyráběla až do roku 1988. Krátce vozy montovala i společnost Zemědělské stroje Vinoř, v letech 1982 až 1991 se pragovky vyráběly i v Bratislavských automobilových závodech.

Za tu dobu došlo pouze ke dvěma částečným modernizacím, ke kterým se přistoupilo teprve v roce 1980. "Praga V3S nás vždy dovezla tam, kam měla. Na svou dobu šlo o vyspělou konstrukci, která díky podvozku měla opravdu mimořádnou průchodnost terénem," konstatoval Rotrekl.

Autor: , natoaktual.cz
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  16:25

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Pomstím Palestinu, psal ve Francii podezřelý z únosu a znásilnění Židovky

25. dubna 2024  16:18

Policie ve Francii zadržela dvaatřicetiletého muže z pařížského předměstí Gennevilliers, který čelí...

Svědci mluvili až příliš, soud s Weinsteinem se zopakuje. Z vězení však nevyjde

25. dubna 2024  15:46,  aktualizováno  16:15

Newyorský odvolací soud ve čtvrtek zrušil odsouzení někdejšího hollywoodského producenta Harveyho...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...