Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nemocnice legalizovaly „kulichy“. Omezují rovnost pacientů, varují experti

  21:18aktualizováno  21:18
Zatímco ministerstvo zdravotnictví protlačilo do zákonů nadstandard v podobě některého očkování, čoček či odlehčené sádry, některé jeho nemocnice jdou mnohem dál. Začaly kopírovat preventivní programy soukromých klinik. Za peníze nabízejí preventivní prohlídky. Platící klienty však poté pošlou za stejnými lékaři, kteří v nemocnicích ošetřují pacienty za peníze ze zdravotního pojištění. Podle odborníků hrozí riziko, že platící klienty budou lékaři upřednostňovat.
Součástí programů je komplexní preventivní prohlídka včetně vyšetření krve a moči. Ve vinohradské nemocnici slibují také vyšetření zraku a na Homolce kolonoskopii. Ilustrančí foto

Součástí programů je komplexní preventivní prohlídka včetně vyšetření krve a moči. Ve vinohradské nemocnici slibují také vyšetření zraku a na Homolce kolonoskopii. Ilustrančí foto | foto: Profimedia.cz

Stejný lékař, stejné pracoviště. V čekárně se však schází dvojí nemocniční klientela. Jedna skupina pacientů míří na vyšetření hrazené ze zdravotního pojištění, další je tu proto, že se rozhodla zaplatit si až 55 tisíc korun ročně za speciální režim péče.

Ve Fakultní nemocnici Královské Vinohrady se nadstandard jmenuje Club Care Královské Vinohrady a funguje teprve krátce. Nemocnice jej spustila v listopadu.

Lidem za roční příspěvek nabízí kompletní vyšetření zraku, moči či krve v režimu, který je ušit platícím na míru. Podle webu program mimo jiné slibuje "zefektivnění času u lékaře díky návaznosti jednotlivých vyšetření" nebo "možnost objednávání přesného termínu vyšetření či prohlídek přes klientské centrum".

Program privátní lékařské péče na Vinohradech

Fakultní nemocnice Královské Vinohrady nabízí tři typy preventivních placených programů. Jejich cena je 6,5 tisíce, 20 tisíc a 55 tisíc korun ročně. "Peníze jsou příjmem nemocnice a budou využívány stejně jako ostatní příjmy. Tedy na platy lékařů, nákup léků, zdravotnických pomůcek, platby za elektřinu, služby a podobně," uvedl mluvčí nemonice Lukáš Matýsek.

Nejdražší nabídka v sobě zahrnuje jednou ročně komplexní vyšetření lékařem, vyšetření zraku, kůže, očkování a poradenství před cestami do zahraničí, pro muže je určena urologická prohlídka, pro ženy mamografické vyšetření. Mezi služby patří také zajištění zdravotní péče mimo pracovní dobu, o víkendech či svátcích, zajištění návaznosti vyšetření, asistenční služby v areálu nemocnice, slevy v lékárně či bezplatné parkování v areálu nemocnice (více o programech čtete zde).

"Slovo nadstandard v kontextu Club Care neznamená nadstandardní léky, materiál či výběr lékaře, ale celkový servis. Jde o administrativní a organizační činnosti, které si klient platí a které udělají pracovníci nemocnice za něj," popsal Matýsek.

"Klienti jsou ošetřováni u stejných lékařů a specialistů jako ostatní pacienti, kteří mají hrazenou péči ze zdravotního pojištění. Jsou ošetřováni v ordinačních hodinách a případně na vyžádání taky mimo ně," uvedl mluvčí nemocnice Lukáš Matýsek. Kvůli programu nemocnice vyčlenila samostatné prostory v pavilonu I. "Provádějí se tam zejména vstupní a pravidelné komplexní prohlídky a základní ošetření klientů," popsal Matýsek.

Nadstandardní preventivní programy používají i některé soukromé společnosti. Starají se převážně o firemní klientelu. Neposílají ji ovšem do nemocnic, ale na soukromé kliniky.

Program může nadřazovat platící, varují ředitelé nemocnic

Podobný princip jako ve vinohradské nemocnici už zhruba dva roky funguje ve Všeobecné fakultní nemocnici a několik let v Nemocnici Na Homolce. Stejně jako Královské Vinohrady obě spadají pod ministerstvo zdravotnictví. V Litomyšlské nemocnici, kterou zřizuje Pardubický kraj, program krátce fungoval zhruba před pěti lety.

Nemocniční programy pro soukromé klienty však mají nejméně jedno riziko. Totiž to, že lékaři budou upřednostňovat platící klienty před těmi, kterým péči hradí zdravotní pojišťovna.

"Pokud platící klienti chodí do ordinačních hodin, tak to není dobré, protože to může vést k jejich upřednostňování," řekla Jaroslava Kunová, předsedkyně Asociace nemocnic ČR, jež sdružuje zejména fakultní zdravotnická zařízení. Kunová je ředitelkou Fakultní nemocnice v Plzni.

Systém "kulichů"

Pro pacienta, kterého lékaři upřednostňují, protože nemocnici přinesl peníze, se vžilo označení z nemocničního slangu "kulich". Používaný pojem se do médií dostal z Motola, když se na YouTube objevil sestřih svérázných slov ředitele této nemocnice Miloslava Ludvíka.

"Co nám prostě výrazně pomáhá, je to, že nemocnice je schopna splnit každému, co mu na očích vidí, v těch odborných problémech. (...) A to je ten systém kulichů, kdy vám někdo z mého sekretariátu volá a posílá vám ty lidi a vy jste schopni je velmi dobře odpravit a velmi dobře se k nim chováte," říkal předloni Ludvík na výjezdní poradě přednostů (více zde).

Policie únik nahrávky vyšetřovala, případ ale odložila (více zde).

V Plzni svého času existoval pro pacienty systém zlatých karet. Nemocnice je však zrušila právě kvůli riziku předbíhání. "Uvažovali jsme o tom, ale pouze v režimu mimo ordinační hodiny. Třeba o víkendu nebo v odpoledních směnách ambulance, kdy není takový nápor. Takový systém si umím představit," tvrdí Kunová.

Ředitel Litomyšlské nemocnice Libor Vylíčil iDNES.cz řekl, že nemocnice měla vlastní program nadstandardní preventivní péče asi půl roku. "Museli jsme ho odpískat, protože nám odešli lékaři a na malém městě bylo málo VIP klientů," popsal zkušenost. Navíc přišla třicetikoruna u lékaře a rozladění pacientů. "Program máme stále nachystaný, a když se změní politická a společenská situace, možná ho zase použijeme," doplnil Vylíčil. Podle něj snahám nemocnic nahrává například první oficiální zavedení nadstandardu v podobě odlehčené sádry či nitroočních čoček.

Ani Vylíčil se na chování nemocnic nedívá úplně bez výhrad. "Pokud jsou ambulance sloučené, je to problém. Nemůžete někoho upřednostňovat. Pokud má nadstandard fungovat, musí být dvě ambulance," tvrdí Vylíčil.

"Právně taková věc je možná za předpokladu, že služby, na které má nemocnice smlouvy se zdravotními pojišťovnami, nejsou poskytovány přednostně jen některým pacientům. Tento předpoklad skoro u žádného z programů ovšem není v českých podmínkách dodržován a nikdo ho neumí kontrolovat," míní právník Ondřej Dostál z občanského sdružení Platforma zdravotních pojištěnců.

Nemocnice: Předbíhání není možné kvůli objednacímu systému

Nemocnice se ovšem hájí, že klienty neupřednostňují. "Na všech klinikách zavádíme objednávání všech pacientů na konkrétní čas vyšetření. To je základní opatření, které logicky zajistí, že žádný pacient nebude předběhnut," uvedl Matýsek.

Podobná slova znějí i z Všeobecné fakultní nemocnice. "Pacienti v nadstandardním programu jsou v rámci ambulance objednáváni na nejbližší možný volný termín. Pokud mají vícero vyšetření, ladíme termíny tak, aby byla třeba během jednoho dne," řekla iDNES.cz mluvčí VFN Petra Pekařová.

"Tyto věci řešíme lepší organizací práce. Buď objednáváme klienta standardně, nebo využíváme případů, kdy se pacient omluví a my obratem takový termín nabízíme klientům," popsala ředitelka programu Homolka premium care Martina Slavíčková. "Odlišné pořadníky ale neexistují, protože to by nebylo technicky možné," doplnila.

Nadstandardní programy

Všeobecná fakultní nemocnice

  • Název: Centrum individuální péče
  • Cena: 18 000 až 46 000 korun/rok/1 klient
  • Služby: jedno komplexní vyšetření, telefonická linka, komunikace e-mailem, zorganizování péče, personál hovořící cizími jazyky, asistence v areálu nemocnice - více o programu čtěte zde

Nemocnice Na Homolce

  • Název: Homolka premium care
  • Cena: 2 000 až zhruba 8 000/měsíc/1 klient
  • Program má tříměsíční výpovědní lhůtu
  • Služby: preventivní prohlídky, telefonická linka, komunikace e-mailem, doprovod areálem, úhrada všech regulačních poplatků, sestavení rodinné anamnézy, tlumočnické služby - více o programu najdete zde

Litomyšlská nemocnice (podoba programu, kterou nemonice nabízela před pěti lety)

  • Název: Abonentní program A+
  • Cena: 2 500 až 5 900 rok/1 klient
  • Služby: preventivní prohlídka, organizace péče, komunikace e-mailem, výpis ze zdravotnické dokumentace, výběr lékaře, parkování zdarma, sleva na procedury, doprovod po areálu, organizace převozu sanitou, nehrazení regulačních poplatků - více o programu zde

Počínání nemocnic se nelíbí zdravotním pojišťovnám. "Není to férový přístup, protože nemocnice by se měla starat především o vlastní pacienty a ne mít nějaké smluvní nadstandardy na jejich úkor," míní Jaromír Gajdáček, který stojí v čele Svazu zdravotních pojišťoven. Ten sdružuje všechny zdravotní pojišťovny kromě VZP.

Nadstandardní preventivní program je podle něj v pořádku tehdy, pokud na něj jsou vyčleněny lékaři mimo běžné ordinační hodiny. "Mělo by být u ordinace vyvěšeno, že třeba od 10 do 11 jsou objednáni tito pacienti," podotkl Gajdáček.

Zčásti to nemocnice dělají. Vinohradská uvádí, že mimo ordinační hodiny objednává na vyžádání klienta. Program Homolky má zase vlastní internisty, pokud klient potřebuje specializované vyšetření, musí za nemocničním lékařem..

Ministerstvo zdravotnictví, tedy zřizovatel, problém s počínáním nemocnic nemá. "Není důvod, proč by toto nemocnice nemohly dělat. Jde o nadstandardní služby, které využívají hlavně zaměstnanci firem a cizinci. Navíc v celém objemu péče představuje nadstandard řádově promile," uvedl mluvčí resortu Vlastimil Sršeň.

Podle Slavíčkové tvoří zaměstnanci čerpající benefity zhruba polovinu klientů. Postupně však přibývá podnikatelů, kteří si hrazenou péči započítávají do svých nákladů.

Ministerstvo zdravotnictví by na případné nepoctivce podle Sršně páky mělo. "Zatím nemáme žádný signál, že by to jakýmkoliv způsobem omezovalo pacienty. Pokud by takový signál byl, můžeme to řešit prostřednictvím managementu nemocnice," míní mluvčí.

Ředitel Litomyšlské nemocnice ovšem tvrdí, že podvádět se dá i tak. "Předbíhání pacientů se nedá kontrolovat tam, kde nefunguje objednávkový systém. Tedy třeba v ambulancích. A aniž bych mluvil proti zdravotníkům, vše je zneužitelné. Když někoho budete chtít vzít přednostně, tak to uděláte. Na druhou stranu může stálé upřednostňování vést v ordinaci ke ztrátě klientely," míní Vylíčil.

Preventivní péči hradí i pojišťovny, ale ne tak často

Nemocnice sice nabízejí vyšetření, které v určitých případech hradí pojišťovny, ale v nadstandardu mají některá četnější frekvenci či jsou prováděna v nižším věku, než který uznávají pojišťovny.

Například na mamografické vyšetření placené ze zdravotního pojištění mají nárok ženy nad 45 let a to jednou za dva roky. Nadstandard tuto možnost nabízí každý rok. Preventivní prohlídku dospělých hradí pojišťovny dvakrát ročně, nemocnice ji provedou každý rok. Na EKG má nárok pacient nad 40 let jednou za čtyři roky, nadstandard přitom s tímto vyšetřením většinou počítá ročně bez ohledu na věk.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Na jihu Čech zůstávají bez elektřiny domácnosti v okolí Lipna

Po bouřce z noci na sobotu zůstaly v jižních Čechách zůstávají bez elektřiny domácnosti v okolí lipenské přehrady na Českokrumlovsku. Většina poruch už se...  celý článek

Bývalého šéfa Akademie věd Jiřího Drahoše přišla na setkání s dobrovolníky ve...
Drahoš v námořnickém tričku děkoval za 78 321 podpisů pro boj o Hrad

„Vítejte všichni na palubě,“ přivítal Jiří Drahoš dobrovolníky, kteří sbírali podpisy, aby se mohl zúčastnit volby prezidenta. Nasbírali jich zatím 78 321. Aby...  celý článek

Jiří Drahoš s manželkou a dobrovolníky, kteří ho poslali do boje o Hrad tím, že...
Drahoš: Kdo je trestně stíhán, neměl by usilovat o pozici premiéra

Nedovedu si představit, že člověk, který je trestně stíhán, by se mohl na sto procent věnovat funkci, jako je premiérská, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.