Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Laškující posádka a zmatek v kabině. Kniha líčí osudný let Air France

  18:08aktualizováno  18:08
Ve Francii vychází kniha s přepisy rozhovorů v pilotní kabině Airbusu A330, který se před dvěma lety zřítil při letu z Ria de Janeiro do Paříže. Odhaluje i osobní rozhovory pilotů a letušek. Úřad pro vyšetřování nehody publikaci proto odsoudil za nedostatek respektu vůči zesnulým členům posádky.

Francouzské úřady představily na tiskové konferenci snímek podvozku zříceného letadla Air France ze dna moře, jak ho zachytily roboty (4. dubna 2011) | foto: AP

Záznamy podle agentury Bloomberg potvrzují předběžnou oficiální vyšetřovací verzi, že piloti nedokázali správně reagovat, aby odvrátili hrozící katastrofu. Kniha Jeana-Pierra Otelliho ukazuje, že letadlo v době nehody řídil dvaatřicetiletý pilot, který byl nejméně zkušený z celé posádky. Když mu kapitán letu předával řízení, aby si krátce odpočinul, ptal se ho, zda má plnou pilotní licenci.

Havárie airbusu Air France

Letoun se zřítil v roce 2009 a při nehodě zahynulo všech 228 lidí na palubě. Některé trosky stroje a těla části obětí byly vyzvednuty až letos na jaře z Atlantského oceánu z hloubky 3 900 metrů.

Podle předběžných závěrů vyšetřování piloti nesprávně reagovali na dva hlavní momenty posledních minut letu: na zamrznutí rychloměrů, na které nebyli cvičeni, a na opakované varování před pádem stroje. Úplná zpráva bude vydána v červnu 2012.

V posledních okamžicích před havárií byla podle zveřejněných záznamů situace v kokpitu zmatená. Mezi dvěma piloty nebyla dostatečná koordinace a oni sami si nebyli jisti, kdo z nich právě letoun řídí. Kapitán se na poslední chvíli do pilotní kabiny vrátil, ale už se nestihl dostat k řízení.

Kniha odkrývá i žerty před neštěstím

Kniha ale ukazuje také odlehčenější momenty z rozhovorů v kabině. V jednom okamžiku přišla do kokpitu letuška a žádala kapitána, aby snížil teplotu v zavazadlovém prostoru, protože se bála, aby se nezkazilo maso, jež si vezla z Brazílie. Piloti s ní žertovali, že jí naúčtují vyšší spotřebu paliva.

V jiné chvíli zase kapitán s mladším z pilotů poslouchali hudbu a pilot parafrázoval jeden z veršů písně slovy "všechno, co potřebujeme, je whisky".

Úřad pro vyšetřování nehody už dříve zveřejnil část přepisů palubních rozhovorů, které přispěly k odhalení příčiny havárie. Knižní vydání plného znění rozhovorů ale odsoudil. "Osobní rozhovory mezi členy posádky nemají žádný vztah k události, což ukazuje na nedostatek respektu vůči zesnulým členům posádky," uvedl úřad.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Trailer k filmu Trotsky
Rusové zfilmovali život Trockého. Revoluce je špatná, nabádá seriál

Sto let po Velké říjnové socialistické revoluci vstoupí na ruské televizní obrazovky jedna z jejích nejvýraznějších postav – Lev Trockij. Životopisný seriál...  celý článek

Kevin Wilshaw
Jsem gay s židovskými předky, přiznal v televizi vlivný britský neonacista

Jeden z čelních představitelů britské neonacistické scény Kevin Wilshaw se odhodlal k velkému kroku. Před pár dny veřejně prohlásil, že je homosexuál a jeho...  celý článek

Ilustrační foto
Také jsem obtěžoval ženy, kál se izraelský rabín v modlitbě

Do kampaně upozorňující na skryté sexuální násilí a přehlížené obtěžování se hromadně zapojily také izraelské židovky. Pozornost vzbudilo i pokání rabína, jenž...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.