Lanovka bude podstatně dražší

  • 5
Praha - Buď zaplatit za jízdu lanovkou na Petřín desítky korun, nebo jít vzhůru do kopce po svých. Takové rozhodnutí budou možná muset lidé volit od příštího roku. Představenstvo dopravního podniku totiž schválilo záměr o vyjmutí lanovky ze systému Pražské integrované dopravy. Lanovku podle představenstva využívají převážně turisté.

Pražané, kteří by ji jezdili do škol či do práce, jsou údajně v naprosté menšině.

"Stačí se například podívat do Karlových Varů, Salzburgu či Budapešti. Lanové dráhy tam jsou vyňaty ze systému MHD a lze z v nich cestovat jen za zvláštních tarifních podmínek," stojí v prohlášení představenstva.

Na lanovce by se mělo platit komerční jízdné ve výši několika desítek korun. Dopravní podnik pravděpodobně nebude uznávat ani časové jízdenky měsíční, čtvrtletní a roční.

"K tomu nevidím důvod, ale zohledníme důchodce, děti a studenty ze strahovských kolejí," řekl generální ředitel dopravního podniku Milan Houfek. Na otázku, jaký by byl přínos zvýšeného jízdného pro rozpočet dopravního podniku, Houfek odpověděl: "To vám v tuto chvíli ještě nemohu říci."

Přístup představenstva podporuje i náměstek primátora Martin Hejl.
"Určité úlevy by však mohli mít studenti ze strahovských kolejí, kteří ji pravidelně používají," podotkl.

Vyšší jízdné na lanovce netrápí ani komunistického zastupitele Petra Zajíčka.
"Lanovka není typický prostředek městské hromadné dopravy. Měli by ji platit turisté. Z druhé strany navíc vedou na kopec autobusové linky," soudí.

Razantně proti  zdražení ovšem vystupuje magistrátní opozice. Předseda zastupitelského klubu Unie svobody Michael Hvížďala míní, že lanovka by měla zůstat součástí  pražské integrované dopravy. "Dopravní podnik ročně dostává od města na dotacích miliardy. Těch několik set tisíc korun na lanovku se v rozpočtu najde." Generální ředitel Houfek však argumentuje, že provoz lanovky stojí za rok deset milionů korun.

Skeptický je k plánu zástupce starosty Prahy 1 Pavel Vlach, na jejímž území se trasa lanovky nachází. "Za určitých podmínek si to umím představit, ale osobně to nepovažuji za šťastné řešení," řekl.

Důležité slovo bude mít Regionální organizátor pražské integrované dopravy, který řídí dopravu ve městě. "Myslím si, že komerční jízdné na lanovce by bylo možné přijmout," sdělil ředitel Jan Prokel. Vyšší jízdné by měly podle něj mohly platit i matky s dětmi a důchodci. "Jezdí  tam na výlet," dodal.

Na lanovce by se mělo platit komerční jízdné ve výši několika desítek korun. Dopravní podnik pravděpodobně nebude uznávat ani časové jízdenky měsíční, čtvrtletní a roční. (18. července 2001)


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video