Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kvůli televizi demonstrovaly v Moskvě tisíce

  13:47aktualizováno  13:47
Krize v ruské soukromé televizi NTV neslábne. Její zaměstnanci stávkují stejně, jako nedávno pracovníci ČT. Před Ostankinskou věží v Moskvě demonstrovalo za svobodu slova několik tisíc lidí. Na začátku toho všeho stálo převzetí kontroly nad NTV státním plynárenským gigantem Gazprom. Protest se uskutečnil den poté, co ztroskotaly rozhovory mezi zástupci nového majitele a televizní stanice.

"Dokud nás podporujete, můžeme pokračovat v normální a nerušené práci, kterou tato profese vyžaduje. Velmi na vás spoléháme a nezklameme vás," řekl odvolaný generální ředitel NTV Jevgenij Kiseljov před shromážděnými lidmi, z nichž mnozí měli na hlavách čepice s jasně zeleným označením stanice NTV.

SPOR O NTV

Spor mezi vedením NTV a největším akcionářem televizní stanice, státní společností Gazprom, začal v úterý 3. dubna, když společnost jmenovala do čela televize své lidi. Zaměstnanci tento krok označili za nelegální a odmítli pod novým vedením pracovat, dokud platnost volby neprověří nejvyšší soud. Tento návrh společnost Gazprom odmítla. Prezident Putin, který je novináři obviňován, že za snahou ovládnout NTV stojí on, se zatím ke konfliktu nevyjádřil. Obavy o osud nezávislé televize a svobody projevu v Rusku vyslovily Evropská unie, Německo i Spojené státy.

Podobný protest na podporu svobody projevu se již uskutečnil minulý týden a zúčastnilo se ho přes deset tisíc. Další akce je plánována na neděli v Petrohradu.

Objevily se první rozpory
Poprvé se ukázalo, že stávkující zaměstnanci NTV nejsou ve svém odporu zcela jednotní. Jeden z předních reportérů zaslal otevřený dopis s rezignací, ve kterém obviňuje odvolaného generálního ředitele NTV Kiseljova, že nechal spálit vesnici do posledního domu.

NTV se s novým vlastníkem nedohodla
Rozhovory o personálních změnách v ruské soukromé televizní stanici NTV v pátek skončily krachem. Zástupci televize se totiž nedokázali s plynárenskou společností, která před třemi dny jako hlavní akcionář rozhodla o změně vedení NTV, na ničem dohodnout. Šéf Gazprom-Media Alfred Koch tvrdil, že jeho strana konec rozhovorů nezavinila. Dodal, že bývalé vedení NTV trvá na soudním řešení sporu. O situaci by měl být informován i prezident Vladimir Putin.

Jordan: Chování NTV nás překvapilo
Nový generální ředitel NTV Boris Jordan řekl, že byl chováním zástupců NTV překvapen. "Dostali jsme ultimátum: buď budeme případ řešit soudně nebo nebudeme vůbec jednat."

Jde o akci Kremlu, tvrdí novináři
NTV považuje současný boj o ovládnutí stanice za akci Kremlu zaměřenou na umlčení kritiky, což oficiální místa odmítla. Kreml tvrdí, že jde jen o boj mezi podílníky NTV.

Zaměstnanci, kteří výměnu vedení považují za snahu o omezení jejich nezávislosti, již tři dny prostřednictvím televizní obrazovky protestují. V pátek ve vysílání například prohlásili, že výsledkem plánovaného setkání smírčí komise nebude podřízení se požadavkům Gazpromu na změnu vedení.

Turner vyzývá ke klidu
Americký mediální magnát Ted Turner v pátek protestující novináře vyzval k trpělivosti a klidu, než se mu podaří získat kontrolní balík akcií NTV. Turner ve středu odkoupil od majitele společnosti Media-MOST Vladimíra Gusinského většinu jeho akcií NTV, ale nezávislost stanice může prý zaručit jen v případě, že se mu podaří dohodnout se s Gazpromem.

Úterní mítink organizovala společnost Media-MOST, jejíž majitel Vladimir Gusinskij byl zatčen před časem ve Španělsku a je vyšetřován pro údajné finanční podvody. Řečníci odsuzovali postoj ruského prezidenta k nezávislým médiím. "Chtějí zničit NTV, aby nám mohli lhát, že bojují proti teroristům a korupci. Ve skutečnosti rozpoutali velkou, tvrdou válku a boj se svobodou slova," řekl předák strany Jabloko Grigorij Javlinskij s ohledem na Putinovo tažení v Čečensku.


Gazprom v pátek informoval, že plánované jednání se zástupci Turnera o prodeji akcií NTV bylo kvůli situaci v
televizi odloženo na následující dny.

Vysílá se, ale protest trvá
Ruská soukromá televizní stanice NTV obnovila vysílání v plném rozsahu. Protest proti vstupu plynárenské společnosti Gazprom však trvá.

Šéf NTV odmítl předat televizi Gazpromu
Dosavadní ředitel Jevgenij Kiseljov, který má podporu zaměstnanců, odmítl předat funkci Borisi Jordanovi. Toho nominovala státní společnost Gazprom-Media, která usiluje o kontrolu nad televizí na základě úterního rozhodnutí valné hromady části akcionářů NTV. Novináři od úterý zůstávají po vzoru redaktorů z České televize v budově i v noci.

Novináři říkají, že jdou českou cestou
Novináři z NTV se netají sympatiemi k české variantě protestu televizních zaměstnanců, nocují v redakci a získali také podporu politiků z řad pravice i levice.

Logo televize na obrazovce stále překrývá červené razítko s nápisem protest. Televize ve středu i ve čtvrtek dopoledne vysílala záznam monitorující situaci v redakci anebo texty z internetové pošty NTV.ru.

Deník Kommersant nicméně upozornil, že by nebylo spravedlivé přirovnávat nynější události v Moskvě k pražské variantě. Zdůraznil, že v Praze šlo o státní televizi, zatímco NTV je zcela soukromá stanice, kterou má řídit správní rada zvolená akcionáři.

Televize obnovila řádné vysílání
Ředitel Kiseljov zároveň oznámil, že televize obnovuje v plném rozsahu vysílání, které bylo od úterní noci omezeno pouze na zpravodajství. Kolektiv NTV však přitom nehodlá zastavit protestní akci proti změně vedení.

Gazprom, v němž zhruba polovinu akcií vlastní stát, se již od loňského léta snaží ovládnout televizní kanál, který patří v Rusku k nejpopulárnějším.

NTV přitom s odvoláním na informace CNN uvedla, že mediální boss Vladimir Gusinskij, kterého zatkla španělská policie, prodal své akcie zakladateli této americké televizní stanice Tedu Turnerovi, který by se tak údajně měl stát majitelem NTV.

Turner potvrdil dohodu s Gusinským
Americký mediální magnát Ted Turner ve středu večer potvrdil, že se dohodl se zakladatelem ruské nezávislé televize NTV Vladimirem Gusinským na koupi podílu v této stanici. Turner neuvedl žádné finanční podrobnosti dohody. Prohlásil, že záruka nezávislosti NTV bude dána tím, zda se podaří dosáhnout podobné dohody i s ruským státním plynárenským monopolem Gazprom.

"I když jsme zklamáni nynějším zhoubným vývojem kolem NTV, s nadšením očekáváme uzavření dohody s Gazpromem a společností Gazprom-Media, což by zaručilo i do budoucna nezávislost NTV," uvedl Turner v prohlášení.

Představitelé Gazpromu ospravedlňují převzetí NTV finančními důvody. Stanice podle nich zaznamenala ztrátu 70 milionů dolarů a její dluhy činí 127 milionů dolarů. Vedení Gazpromu prohlásilo, že nechce vyvíjet nátlak na novináře NTV a už vůbec neuvažuje o uzavření této stanice.
Podle agentury AP zatím není jasné, jaký dopad bude mít dohoda mezi Turnerem a Gusinským na napjatou situaci v NTV. I když novináři této stanice doufají, že Turner zaručí jejich nezávislost, Turner sám už dlouho udržuje přátelské styky s každým, kdo sedí v Kremlu.

Logo televize v levém dolním rohu je přeškrtnuto červeným razítkem s nápisem protest.

Použiju sílu, hrozí nový ředitel
Deník Izvěstija citoval amerického občana ruského původu Borise Jordana, který byl v úterý Gazpromem na valné hromadě zvolen novým generálním ředitelem NTV, že použije sílu, pokud mu zaměstnanci televize neumožní vstup do budovy. Dosud se však nikdo o násilné obsazení televize nepokusil.

Kolektiv NTV považuje volbu nového vedení televize za nezákonnou a odmítá akceptovat výsledky valné hromady jako svévolné rozhodnutí. Schůze akcionářů NTV se totiž uskutečnila poté, co moskevský soud nejprve její konání označil
za protizákonné, ale později své rozhodnutí zrušil.

"Jde o pokus nastolit politickou cenzuru. Nejde přitom o cenzuru řádek nebo slov, ale celé televizní společnosti. Nepodřídíme se tomu. Nebudeme páchat ani akty sebeupálení, ani stavět barikády, ale uskutečníme akci občanské neposlušnosti. Nebudeme poslouchat pokyny nového vedení," uvedl Jevgenij Kiseljov.

Scénář je podobný krizi v ČT
Před budovou televize se v noci shromáždilo několik desítek stoupenců NTV. Tvrdili, že chtějí bránit jedinou ruskou televizi, jejíž zpravodajství je nezávislé.

Televize přitom přestala vysílat obvyklé pořady a omezila program na zpravodajství a reklamu. Vysílání nepřerušovala ani v noci.

Frakce Jabloko navrhla zařadit situaci kolem NTV na program středeční schůzce dolní komory parlamentu. "Máme důvody k tomu, abychom považovali za nezákonné, nebo přinejmenším ústavně neopodstatněné, rozhodnutí týkající se vedení NTV. Považujeme za svou povinnost zabránit násilnému obsazení televize," uvedl Javlinskij.

Kolektiv NTV podpořil i Gorbačov
V sobotu podpořilo pracovníky televize na moskevském Puškinově náměstí asi deset tisíc lidí.

V úterý podpořil kolektiv NTV první a poslední sovětský prezident Michail Gorbačov, který současnou situaci kolem televize označil za hanbu. "Je to výzva pro celou společnost. Všechny nás to ponižuje. Musíme bránit tento kanál," řekl.

NTV, kterou v roce 1993 založil podnikatel Vladimir Gusinskij, je prakticky jediný ruský kanál, který otevřeně informoval o situaci v Čečensku a o korupčních skandálech v okolí bývalého ruského prezidenta Borise Jelcina. Kritizoval také politiku současného prezidenta Vladimira Putina.

Deník Izvěstija citoval amerického občana ruského původu Borise Jordana (na snímku), který byl v úterý Gazpromem na valné hromadě zvolen novým generálním ředitelem NTV, že použije sílu, pokud mu zaměstnanci televize neumožní vstup do budovy (4. dubna 2001).

Dosavadní ředitel a šéfredaktor NTV Jevgenij Kiseljov má podporu svých zaměstnanců. "Jde o pokus nastolit politickou cenzuru. Nejde přitom o cenzuru řádek nebo slov, ale celé televizní společnosti. Nepodřídíme se tomu," říká Kiseljov (4. dubna 2001).

Zaměstnanci ruské soukromé televizní stanice NTV zahájili v noci akci občanské neposlušnosti. Novináři zůstali po vzoru redaktorů z České televize v budově po celou noc (4. dubna 2001).

Televize NTV při vysílání večerních zpráv Sivódnja. Za zády moderátora Michajla Osokina sedí ve studiu jeho kolegové. Logo NTV (vlevo dole) je přeškrtnuto nápisem "protest" (3. dubna 2001).

Před Ostankinskou věží v Moskvě demonstrovalo za svobodu slova několik tisíc lidí. Vyprovokovalo je ovládnutí soukromé televize NTV státním plynárenským gigantem Gazprom, 7. dubna 2001.

Před Ostankinskou věží v Moskvě demonstrovalo za svobodu slova několik tisíc lidí. Vyprovokovalo je ovládnutí soukromé televize NTV státním plynárenským gigantem Gazprom, 7. dubna 2001.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Barceloně demonstrovalo na 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska...
V Barceloně demonstrovalo půl milionu lidí za nezávislost Katalánska

V Barceloně demonstrovalo 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska a proti vazbě separatistických předáků. Uvedla to katalánská policie. Rozhodnutí španělského...  celý článek

Zavražděnou novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou přišly do ulic Malty uctít...
Malta nabízí milion eur za informace vedoucí k dopadení vraha novinářky

Maltská vláda nabídla odměnu milion eur (25,7 milionu Kč) a ochranu za informace o tom, kdo zavraždil investigativní novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou....  celý článek

Bohuslav Sobotka sleduje vystoupení předsedy ČSSD Lubomíra Zaorálka před...
Rána tradičním stranám, vzestup českého Trumpa, hodnotí svět české volby

Výsledek voleb v České republice jsou velkou ranou tradičním stranám, píší světové tiskové agentury. Reuters se pozastavuje nad neschopností ČSSD zúročit...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.