Kužvart zablokoval splavnění Labe

Přelouč - Když se předseda vlády Miloš Zeman na pondělní besedě s veřejností v Pardubicích chlubil, že jednou z věcí, kterou současná vláda udělala pro Pardubický kraj, je splavnění Labe do Pardubic, zřejmě netušil, že k dokončení tohoto projektu neschází jen krůčky, ale mílové kroky.

Ministerstvo životního prostředí totiž nepovolilo výstavbu plavebního kanálu v Přelouči, který je jedinou chybějící součástí splavnění Labe do Pardubic. Lodě z Hamburku proto do Pardubic možná nikdy plout nebudou.

Hlavní investor stavby Ředitelství vodních cest České republiky se sice proti rozhodnutí odvolá, ale pokud neuspěje, bude muset hledat pro kanál jinou trasu, což by znamenalo roky práce navíc. Přitom není jisté, zda jiná trasa vůbec existuje.
„Ředitelství nezbývá nic jiného, než rozhodnutí ministerstva zpochybnit, protože po několika letech výzkumů by mohli zjistit, že kanál jinudy vést nelze,“ řekl vedoucí přeloučského stavebního úřadu Lubomír Novotný.

Ministerstvo se stavbou kanálu nesouhlasí, neboť zhruba tři kilometry dlouhý plavební kanál má vést zčásti přes biologicky vzácné území Slavíkových ostrovů. „V případě, že záměr ředitelství vodních cest povolíme, byla by stavbou vyhubena podstatná část vzácných živočichů na území Slavíkových ostrovů,“ vysvětluje postoj ministerstva ředitel odboru ochrany přírody Petr Pařízek.

Ředitelství vodních cest se nechce k případu vyjadřovat. „Řeknu jenom to, že se proti rozhodnutí ministerstva odvoláme,“ sdělil ředitel Ředitelství vodních cest ČR Vladimír Kadlec.

Proti výstavbě přeloučského plavebního stupně již delší dobu protestuje občanské sdružení Svoboda zvířat z Hradce Králové, kterému se podařilo najít v projektech investora chyby a výstavbu zdržet přibližně o dva roky. Další oddálení výstavby přeloučského kanálu, tentokrát z popudu ministerstva, se však nelíbí starostce Přelouč Ireně Burešové. „Většina obyvatel v Přelouči kanál chce, protože to bude znamenat nejen rozvoj pro město, ale pro celý Pardubický kraj,“ tvrdí Burešová.
Sdružení Svoboda zvířat ale s výroky starostky nesouhlasí. „Pardubický kraj může prosperovat i bez nové sítě plavebních cest,“ namítá předseda sdružení Michael Kousal.

Ohrožení výstavby kanálu v Přelouči ovlivňuje i plánovanou výstavbu říčního přístavu v Pardubicích. Pardubice až dosud předpokládaly, že splavnění Labe a vybudování přístavu se podaří stihnout do roku 2008. Protesty sdružení a nyní i zamítavé stanovisko ministerstva však otevření přístavu odsunou, ne-li znemožní. „Dokud nebude schváleno územní rozhodnutí na výstavbu kanálu v Přelouči, nezačneme ani my s přípravami na stavbu přístavu v Pardubicích. Stavět přístav dřív, než budeme vědět, že se k němu lodě dostanou, by byl nesmysl,“ uvedl ředitel společnosti Přístav Pardubice Michael Skalický.

O prodloužení Labské vodní cesty do Pardubic rozhodl v roce 1996 stát, který chce do úpravy labského koryta mezi Chvaleticemi a Pardubicemi investovat přibližně dvě miliardy korun. Veškeré práce se ale prozatím zastavily v Přelouči, kde by měl vzniknout tři kilometry dlouhý kanál s vodní komorou, díky které lodě překonají jez.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video