Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kužvart povolil dálnici na Berlín

  11:19aktualizováno  11:19
Ministr životního prostředí Miloš Kužvart svolil, aby přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří vedla dálnice. Udělil totiž výjimku ze zákona, podle něhož by se v této ojedinělé lokalitě nemohl vybetonovat ani metr čtvereční. Vše směřuje k tomu, že automobily za několik let dojedou po dálnici z Prahy přes Drážďany až do Berlína. Ekologické hnutí Děti Země okamžitě oznámilo, že proti Kužvartovu rozhodnutí určitě podá žalobu k soudu. Tím minimálně ohrozí plánované zprovoznění dálnice na konci roku 2005.
Glosu Martina Komárka si přečtěte ZDE.

"Jde o osobní selhání ministra Kužvarta, když podpořil hanebné udělení výjimky," řekl Miroslav Patrik z hnutí Děti Země. "Je to jejich svaté právo se v právním státě odvolat k soudu," konstatoval na to Kužvart.

Spor o dálnici se točí kolem formulace zákona o ochraně přírody a krajiny, podle něhož se nesmějí v chráněných oblastech stavět dálnice, pokud jiný veřejný zájem nepřeváží nad zájmem ochrany přírody. Ministerstvo životního prostředí tvrdí, že dálnice do Německa je veřejným zájmem a příroda nebude zásadně ohrožena.

Odpůrci oponují, že komunikace naruší ráz krajiny. "Její charakter je velmi cenný, kvůli němu byla chráněná oblast zřízena," řekl Patrik. "Pro přírodu je to ta nejhorší varianta." Děti Země byly ochotny přistoupit na to, aby šestnáctikilometrový úsek dálnice přes Středohoří vedl tunelem.

Kužvart uvedl, že si vymohl třicet podmínek, které vliv dálnice minimalizují. Pro zvěř budou vybudovány podchody a mosty, nebudou zde odpočívadla, benzinové pumpy ani reklamní poutače. Dálnice povede přes méně významné části chráněné oblasti.

"Z hlediska ortodoxně ochranářského by byla samozřejmě nejlepší nulová varianta, tedy žádná dálnice. Je ale třeba vycházet ze situace, která je. Dálnice končí na obou stranách chráněné oblasti," řekl vedoucí Správy Chráněné krajinné oblasti České středohoří Zdeněk Janda.
Dodal, že silnice E55, po níž dnes jezdí nejvíce aut, protíná Milešovský masiv, což je jeden z nejcennějších přírodních útvarů v této části Středohoří.

Plánovaná dálnice by měla jen v jednom místě přetnout vzácnější území chráněné oblasti. V této lokalitě jsou naplánovány dva tunely, mezi nimiž bude most. Janda uvedl, že na trase komunikace nežijí žádné zvláště chráněné druhy. Výjimkou je pouze jeřáb, kterého budou muset ochranáři přemístit.

Petr Laušman, který je pověřen řízením státního Ředitelství silnic a dálnic, uvedl, že jeho organizace se zavázala splnit všechny ekologické podmínky už před rokem.

Po udělení výjimky ministrem Kužvartem bude Ředitelství silnic a dálnic pokračovat v přípravách na zahájení stavby. Pokud vše půjde podle jeho představ, na konci roku 2002 by se poprvé mohlo kopnout do země a za tři roky by po dálnici mohly projet první automobily.
"To je ale optimistická varianta," upozornil Laušman, který předpokládá, že se ochránci přírody obrátí na soud a pokusí se rozhodnutí ministra Kužvarta zvrátit.

"Dálnice přes České středohoří je i velkou ostudou této vlády, která před volbami slibovala svou podporu trvale udržitelného života a ochraně životního prostředí," řekl Miroslav Patrik z ekologické organizace Děti Země.

Ministr Kužvart uvedl, že problém dálnice přes České středohoří zdědil od svých předchůdců. "Byl to jeden z kostlivců, na kterého jsem narazil hned po nástupu do funkce," řekl.
Žádost o výjimku leží na ministerstvu životního prostředí od května 1995, ministerstvo poté vydalo kladné stanovisko v rámci posuzování vlivu dálnice na životní prostředí a vláda uznala plánovanou komunikaci jako veřejně prospěšnou stavbu.

"Několik let byl žadatel udržován v naději, že výjimku dostane," poznamenal Kužvart. Jeho úřad však v listopadu 1998 výjimku nejprve neudělil. Toto rozhodnutí Kužvart zrušil a vrátil žádost k novému projednání. Po dvou letech a po jednání mezi ministry životního prostředí a dopravy výjimku ministerstvo životního prostředí nakonec udělilo.

Proti tomuto rozhodnutí se tentokrát odvolali ochránci přírody. Kužvart toto odvolání zamítl a výjimku ze zákona nyní potvrdil.

Německý úsek dálnice bude patrně dokončen o několik let dříve než český.
Hospodářské noviny ve středu napsaly, že Spolkové ministerstvo dopravy zařadilo dálnici do Drážďan mezi prioritní stavby, což by mělo její dokončení urychlit. Dokončena by měla být v roce 2003, i když i němečtí ochránci přírody mají také k trase dálnice připomínky.

Ministr životního prostředí Miloš Kužvart na tiskové konferenci v Praze potvrdil výjimku pro vedení dálnice D8 Chráněnou krajinnou oblastí České středohoří. Povolení podmínil splněním třiceti podmínek ochrany přírody a krajinného rázu (16. února 2001).

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Hever, žárovky. Některé části povinné výbavy jsou přežitek, míní poslanci

Hever, pojistky, rezervní žárovky či kolo. Na silnici jsou často k ničemu, ale když je v autě nemáte, dostanete pokutu. Česko je jednou z posledních zemí...  celý článek

Prezident Miloš Zeman se svým mluvčím Jiřím Ovčáčkem na tiskové konferenci na...
Zeman nehodlá počítat peníze za výjezdy do kampaně. Úřad to vidí jinak

Prezident Miloš Zeman bude i po vyhlášení volby hlavy státu pokračovat ve výjezdech do krajů, ale peníze utracené za ně přitom nehodlá započítávat do limitu...  celý článek

Kostelík svatého Mikuláše v Jiráskových sadech v Hradci Králové (18. srpna 2017)
Staletý kostelík září po opravě jako nový. Zase ztmavne, ujišťují památkáři

Obyvatelé Hradce Králové si musí zvykat na světlou barvu rekonstruovaného dřevěného kostelíku v Jiráskových sadech. Staré ztrouchnivělé dřevo opravit nešlo, a...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.