Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kužvart odstoupil od tunelu v Českém středohoří

  17:53aktualizováno  17:53
- Ministr životního prostředí Miloš Kužvart upustil na jednání s ministrem dopravy Antonínem Peltrámem od své varianty protnout České středohoří tunelem kvůli dálnici D8. Vydání povolení pro "silniční variantu" však podmínil její modifikací ve prospěch životního prostředí, na což Peltrám přistoupil. Ministři se věnovali také otázce vytížení železniční tratě z Lovosic do Drážďan, na kterou by chtěli ekonomickými nástroji odvést z budoucí dálnice kamiony.

Ústupek nepovažuje Kužvart za prohru ani za remízu. Výsledkem jeho rozhodnutí mají být změny v projektu, které by se týkaly například migrace živočichů. Na otázku, zda jeho rozhodnutí přijmou ekologové, odpověděl, že ti by si přáli České středohoří bez dálnice, a lze proto očekávat jejich nesouhlas s každou variantou protínající chráněné území.

Termín vydání výjimky a zahájení stavby závisí podle Kužvarta na Ředitelství silnic a dálnic. Peltrám soudí, že kontroverzní úsek dálnice by se mohl začít stavět už koncem letošního roku. "Pokud dokážeme upravenou stávající trasu postavit tak, aby nezasahovala do chráněných území, vzrostou naše šance získat z fondů Evropské unie výraznou finanční pomoc," argumentoval Kužvart. Místopředseda vlády a ministr financí Pavel Mertlík dodal:"Hledá se řešení ekologicky příznivější a zároveň co nejúspornější".

Ústecký primátor Miroslav Pátek (ODS) dohodu ministrů Peltráma a Kužvarta o tom, že dálnice D 8 přes České středohoří povede stávající trasou a bude dokončena kolem roku 2005, přivítal. "Toto rozhodnutí mohlo padnout již před rokem," poznamenal Pátek s tím, že včasné dokončení dálnice je klíčovou podmínkou pro rozvoj města Ústí nad Labem a jeho okolí.

Předcházející vývoj:
Ministerstvo dopravy odmítlo vést dálnici D8 přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří tunelem, protože by to pro rychlostní komunikaci Praha - Ústí nad Labem znamenalo citelné zdržení. Za těchto okolností je ministr pro životní prostředí Miloš Kužvart odhodlán stavbu vůbec nepovolit.

Dálnice, která má vést až do Drážďan, je na českém území rozestavěna asi ze 60 procent, což znamená, že je prakticky hotova z Prahy až do Lovosic.

"Hájit chráněnou krajinnou oblast je povinnost, kterou mi stanovuje zákon," říká Kužvart. Ocitá se tak pod stále rostoucím tlakem, už kvůli druhé dálnici. Tou první je obchvat Plzně.

Rada Severočeského sdružení obcí vyzvala ministra, aby udělil potřebné výjimky na stavbu komunikace přes Středohoří, vedení plzeňské sociální demokracie šlo ještě dál a prohlásilo: Uvítali bychom, kdyby byl Kužvart při plánovaných změnách v kabinetu vyměněn. Kužvartovo křeslo ve vládě však s největší pravděpodobností ohroženo není.

"Nikdy jsem žádný signál, že bych měl být nahrazen, nezaznamenal. Mé jméno nikdy nepadlo," tvrdí ministr. Místopředseda vlády Vladimír Špidla uvedl, že žádný enormní tlak na Kužvartovo odvolání nezaznamenal a nepokládá to za téma dne. Ani v kuloárových diskusích se jméno ministra životního prostředí jako kandidáta na plánované změny ve vládě dosud neobjevilo.

"Pokud by ale byl trvale překážkou řešení infrastruktury v severních Čechách, byl by to nepochybně námět na zvážení," soudí severočeský poslanec sociální demokracie Vladimír Laštůvka, který pokládá Kužvartovy výhrady k navržené trase dálnice přes České středohoří za obstrukce. "Je to i proti zájmům životního prostředí, dálnice je k přírodě šetrnější," tvrdí Laštůvka.

Ministr Kužvart považuje útoky na svou osobu za zástupný problém.

Obchvat Plzně je podle něj problémem už od roku 1990. Poslední rozhodnutí ministra pro místní rozvoj Jaromíra Císaře, kudy obchvat vést, navíc napadly dvě tamní obce. "Není to záležitost ministerstva životního prostředí," vysvětluje Kužvart.

Netají se ale tím, že je zastáncem jiné trasy ochvatu, kterou podporují i ekologická hnutí.
Kužvart už kvůli tomu čelí trestnímu oznámení. Jeho bratr jako právník zastupuje odpůrce Císařovy trasy, s níž nesouhlasí ani ministr Kužvart. Plzeňské sdružení Dálnice ho proto podezřívá ze zneužití pravomocí veřejného činitele a z konfliktu zájmů.

V severních Čechách tak dramatická situace ještě nenastala, ale například primátor Ústí nad Labem Miroslav Pátek (ODS) poslal v lednu místopředsedovi vlády Pavlu Rychetskému dopis, v němž vyjádřil vážné znepokojení nad neustálými průtahy při jednání o trase dálnice.

Miloš Kužvart tvrdí, že povolí trasu, která bude ke vzácné přírodě Českého středohoří nejšetrnější. Dodává, že se snaží jednání o dálnici urychlit, ale ministerstvo dopravy nebylo dlouho schopno předložit alternativní trasy komunikace.

Nákres dálnice D8 u Českého středohoří z února 1999

Obchvat Plzně: SUK 2 - vládní varianta, KUO - Kužvartova varianta.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

čeština
Stát stopl kritizovanou výuku češtiny pro azylanty. Zakázku nikdo nechce

Cizinci, kteří v Česku získají azyl, mají nárok na 400 hodin češtiny zdarma. Ministerstvo školství ale bez udání důvodů ukončilo spolupráci s agenturou, která...  celý článek

(ilustrační snímek)
Hever, žárovky. Některé části povinné výbavy jsou přežitek, míní poslanci

Hever, pojistky, rezervní žárovky či kolo. Na silnici jsou často k ničemu, ale když je v autě nemáte, dostanete pokutu. Česko je jednou z posledních zemí...  celý článek

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Otázka pro prezidenta: Ptáme se, kdy by vítěz voleb neměl být premiérem

Do parlamentních voleb zbývají necelé dva měsíce. Přestože na ně povinnost jmenovat novou vládu ještě nepadne, uchazečů o Hrad se v dalším kole projektu Otázka...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.