Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kužvart bojuje proti dálnici

  23:11aktualizováno  23:11
P r a h a - Ministr životního prostředí Miloš Kužvart vytáhl do boje proti dálnici z Prahy do Českých Budějovic. Nelíbí se mu, že by komunikace měla vést přes zachovalou krajinu dolního Posázaví pár kilometrů na jih od Prahy. Oprášil proto variantu přes Benešov, kudy se dnes do Budějovic jezdí po normální silnici. Tu by bylo možné podle Kužvarta v některých místech rozšířit. "Ať je tato varianta posouzena stejně jako oficiální trasa dálnice," říká. Trasa přes Benešov se podle něj může ukázat levnější a pro lidi a přírodu příznivější.
"Nechci věštit z koule, ale řešení bude optimální, když se posoudí více variant," tvrdí Kužvart, který o tom chce jednat s ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic.

Nejkontroverznější úsek dálnice do Českých Budějovic je právě ve středních Čechách. Podle Blaženy Svitavské z Ředitelství silnic a dálnic by však posouzení trasy po benešovské silnici bylo plýtváním peněz. "Není to reálná varianta," tvrdí Svitavská. Pokud by se silnice přes Benešov rozšířila, musela by se podle ní postavit ještě doprovodná komunikace, která by zasáhla do unikátního parku u zámku Konopiště. Bouralo by se mnoho obytných budov. A úsek dálnice z Prahy do Mirošovic, kde je odbočka na Budějovice, je už na hranici propustnosti, i když se zde jezdí v šesti pruzích.

"Nový vstup do Prahy být musí, a pak už jde o trasu dálnice," poznamenává Svitavská. "Sázava se někde překročit musí. Trasu západně od Jílového nám před lety schválilo ministerstvo životního prostředí, ale dnes to zase zpochybňuje. Není tam přitom žádná chráněná krajinná oblast, i když víme, že je to citlivá záležitost z hlediska rekreačního území." Kudy dálnice povede, se rozhodne v územních plánech pražského regionu a Benešovska, které by měly být hotovy asi příští rok. Na vedení dálnice mají rozdílný názor obce, kterých by se nová komunikace dotkla.

"Doufám, že se nám podaří prosadit do územního plánu náš názor," věří Květa Halanová, starostka Jílového, které je proti nové dálnici. "Byl by to nevratný zásah do krajiny, která je posledním kouskem přírody na jih od Prahy. Jen v našem katastru je 1545 chat," upozorňuje Halanová.

Starostka dodává, že dálnice by do této oblasti přitáhla automobilovou dopravu se všemi negativními účinky. "My spíše sázíme na turistický ruch, ale dálnice nám turisty spíše odradí. Bude tady hluk a znečištěné životní prostředí," obává se starostka. "Přes nejkrásnější údolí Sázavy by měl být 108 metrů vysoký most, plánuje se zde také pět mostů, které by měly být většinou hloubené, takže by les přišel k úhoně." Proti plánované dálnici je rovněž obec Vojkov ležící jihozápadně od Benešova. "Naše obec má sedm osad, přičemž pět by bylo od dálnice sto padesát až tři sta metrů. Dálnice by také narušila vodní režim v širokém okolí a tady je o vodu bída," vyjmenovává některé negativní dopady starosta Vojkova Karel Jirásek, který je zároveň předsedou "protidálničního" sdružení Náš domov.

Starosta je přesvědčen o tom, že technicky je možné současnou benešovskou silnici rozšířit o dva pruhy. "Chceme na to zpracovat studii," říká Jirásek. Doufá, že se tento alternativní návrh dostane i do připravovaného územního plánu Benešovska.

Oproti tomu starosta Benešova Mojmír Chromý je důrazně proti rozšiřování benešovské silnice.

"Západní varianta by vedla těsně kolem zástavby, přímo pod okny nemocnice. Už teď tudy projede ve špičce 1800 aut za hodinu, což je každou vteřinu jedno auto. Přejít silnici je obtížné pro zdravého člověka, natož pro dítě nebo pro důchodce," říká starosta, podle něhož by se situace po rozšíření silnice ještě zhoršila.

Řešením by podle starosty nebyl ani východní obchvat Benešova. Trasa by se jednak výrazně protáhla, jednak je zde významné vojenské cvičiště, s nímž počítá také NATO. "Varianta s rozšířením benešovské silnice se nám zdá nepřijatelná," dodává Chromý.

Spory o to, kudy vést dálnici do Českých Budějovic a na hranici s Rakouskem a zda je vůbec potřebná, se táhnou už roky. V roce 1997 tehdejší ministr životního prostředí Jiří Skalický ve vládě prosadil, aby byla rychlostní komunikace do jižních Čech dočasně vyškrtnuta z plánů dálniční sítě.

O dva roky později se vláda sociální demokracie ke sporné dálnici vrátila a rozhodla, že komunikace povede trasou, která bude zakotvena v územním plánu. Celá dálnice by měla vyjít na několik desítek miliard korun.

Ministr životního prostředí Miloš Kužvart, který navrhuje využít na dálniční spojení s jižními Čechami současné komunikace, se do sporu kvůli dálnici nedostává poprvé. Je proti delší, takzvané vládní variantě obchvatu Plzně a podporuje kratší trasu, kterou prosazují ekologické organizace.

Kužvart také dlouho váhal, jestli povolí dálnici přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří, ale před měsícem přece jen výjimku vydal. Podmínil ji však splněním třiceti ekologických podmínek.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ministr dopravy Dan Ťok přichází na středeční schůzi vlády ve Strakově...
Stavbu obchvatu brzdí ministr, tvrdí starosta Mohelnice. Ťok se ohradil

Ostrá slovní přestřelka se rozhořela mezi starostou Mohelnice a ministrem dopravy Danem Ťokem. Starosta tvrdí, že resort společně s Ředitelstvím silnic a...  celý článek

Ilustrační snímek
Ochránci zvířat pátrají po losovi, od D46 mohl vyrazit k Přerovu či Zlínu

Nevšední pohled se může v těchto dnech naskytnout lidem na střední Moravě, spatřit by zde totiž mohli losa evropského. Ochránci zvířat proto prosí veřejnost o...  celý článek

Na otevření krajského úřadu v Jihlavě čekalo 20. října s žádostí o dotaci na...
Internetu nevěřili, na kotlíkové dotace stálo v Jihlavě frontu 300 lidí

Ačkoli mohli poslat žádost třeba e-mailem, čekalo ráno na otevření krajského úřadu v Jihlavě asi 300 lidí. Přišli se ucházet o „kotlíkové dotace“, někteří před...  celý článek

Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?
Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?

Vyšumění přátelství nemusí být jen vaše vina.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.