Kuvajt jako první na světě zavádí povinný odběr DNA všech obyvatel

Kuvajtští zákonodárci schválili jako první na světě plošný povinný sběr vzorků DNA obyvatelstva. Kdo by test odmítl, hrozí mu až rok vězení a pokuta v přepočtu ve výši až 800 tisíc korun. Pokud se někdo pokusí dodat špatný vzorek DNA, hrozí mu dokonce až sedm let vězení.

Ilustrace DNA, která zvýrazňuje tzv. metylaci DNA. To je připojení malé chemické skupiny k bázím DNA a představuje velmi běžný způsob, jak se v živých organismech mění aktivita genů. | foto: Christoph Bock (Max Planck Institute for Informatics) CC-BYCreative Commons

Kuvajt tak reaguje na teroristický útok Islámského státu v šíitské mešitě na konci června, při kterém zemřelo 26 lidí a dalších 227 bylo zraněných (více zde).

Vše o DNA

DNA analýza

Nový zákon se vztahuje na 1,3 milionu občanů a 2,9 milionu zahraničních rezidentů malé monarchie Perského zálivu. V zemi vznikne národní databáze DNA. Vláda doufá, že projekt, který bude stát v přepočtu necelých deset miliard korun, umožní v budoucnu rychlejší a jednodušší identifikaci pachatelů trestných činů a jejich zatýkání, píše odborný web Science alert.

„Schválili jsme zákon na uchovávání DNA včetně příslušného financování. Jsme připraveni schválit cokoliv dalšího, abychom podpořili bezpečnostní opatření v zemi,“ uvedl poslanec Džamal al-Umar.

Nový zákon vzbudil nevoli mezi ochránci lidských práv. Mnohé země, například USA, Švédsko či Austrálie, mají databáze, které uchovávají DNA lidí odsouzených z trestného činu, ale kuvajtský zákon je první svého druhu, který odebírání DNA zavádí plošně a povinně.

V Evropské unii je vytváření podobných databází zakázané. Evropský soud pro lidská práva totiž v roce 2008 rozhodl, že uchovávání vzorků DNA, které nesouvisí s trestným činem, „nemůže být nahlíženo jako nezbytné v demokratické společnosti“.

Kevin Wilshaw
Jsem gay s židovskými předky, přiznal v televizi vlivný britský neonacista

Jeden z čelních představitelů britské neonacistické scény Kevin Wilshaw se odhodlal k velkému kroku. Před pár dny veřejně prohlásil, že je homosexuál a jeho...  celý článek

Ilustrační snímek
Z německé přírody mizí létající hmyz, vědci varují před pohromou

Během posledních sedmadvaceti let zmizely z přírody až tři čtvrtiny létajícího hmyzu. Vyplývá to ze studie založené na výzkumech a statistických údajích...  celý článek

Italský politik a zakladatel Hnutí 5 Hvězd Beppe Grillo na archivním snímku
Itálie chce bojovat proti fake news, zavádí do škol nový předmět

Italská vláda zavádí do škol předmět, v němž se budou studenti učit, jak rozeznat fake news a konspirační teorie na sociálních sítích. Jedním z důvodů je, že...  celý článek

Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?

Vyšumění přátelství nemusí být jen vaše vina.