Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kuny se chodí ohřívat do motorů aut, překusují přitom kabely

  22:39aktualizováno  22:39
Jedno z čelných míst mezi nepřáteli motoristů v posledních dnech obsazují kuny. Malá a mrštná zvířátka hledají v mrazech útočiště ve vyhřátých motorech zaparkovaných aut. A zároveň tam škodí. Okusují totiž všechno, na co přijdou.

V bezpečí před kunami nejsou ani obyvatelé sídlišť. Zvířata se nastěhovala už i tam. Ilustrační foto. | foto: archiv ČSOP

Pokud se kuna dostane do motorového prostoru, většinou to řidiči poznají už druhý den ráno, nenastartují. Zvláště u volkswagenů, škodovek a seatů těmto zvířátkům chutnají kabely, které vedou kolem motoru.

"V těchto dnech je hodně časté, že odtahová služba přiveze auto s poškozenou elektroinstalací od kuny, nebo nešťastníka někdo přitáhne na laně. Začalo to před lety u felicií, tam kunám voní kabely a protihluková výplň kapoty motorového prostoru. Čas od času se tu objeví se stejným problémem i majitelé jiných typů škodovek," říká ředitel společnosti Auto Štádler Luděk Toušek
 
Čtyřicetiletý Plzeňan Pavel Holý odhalil záškodnickou činnost kuny na své felicii před týdnem úplnou náhodou, když doléval nemrznoucí kapalinu.

"Nejdřív jsem si všiml odpadaných kusů protihlukové hmoty u baterie. Když jsem je vyndával, píchl jsem se o překousaný drát k bočnímu blinkru. Ta malá potvora naštěstí nic jiného nestačila překousat, ale ohlodané jsem měl i gumové ucpávky, kterými prochází kabely skrz karoserii," popisuje Pavel Holý.

Mnohem hůř ale dopadl jeho soused. I jemu kuna před několika měsíci poškodila kabely, vedlo to pak ale až ke zničení řídící jednotky.

I když majitelé škodovek jsou zřejmě nejohroženější skupinou, následky kuního kousání a drápání opravují i technici dalších značek.  "Jakmile se ochladí, majitelé značky hyundai začínají jezdit s překousanými podtlakovými hadičkami, u seatů jsou nejvíc v ohrožení kabelové svazky," potvrzuje vedoucí servisu Autocentra Šmucler v Horšovském Týně na Domažlicku Ondřej Štengl. 

Stoprocentní obrana proti kunám neexistuje

Podle zjištění MFDNES je spousta návodů, jak na kuny. Žádný však nefunguje stoprocentně. Pomoci by mělo například pokládání psích výkalů hezky jeden vedle druhého podél celého plotu zahrady nebo ukládání ponožek nacpaných lidskými vlasy nebo psími chlupy do motorového prostoru auta.

Ochránce přírody z Rokycanska Pavel Moulis připouští, že člověk nemá v boji s kunami moc velkou naději na úspěch.

"Tím, jak se stěhují za člověkem, ztrácejí plachost a zvykají si i na různá plašidla, která jim zpočátku vadila. Škodí ale nejen v autech, dáví třeba malá domácí zvířata nebo ničí zateplení budov. Například do chat se jako ochrana před nimi doporučuje rozmístit tuhý podpalovač, snad by se dal použít i u déle odstavených aut. Tam se ale musí vyndat před jízdou," říká Moulis.

Plzeňský autoelektrikář František Sekyrka má dobré zkušenosti s elektronickými plašiči, které se montují do aut. Jejich cena se pohybuje v řádech stokorun. "Na kabely v autech existuje postřik chránící před kunami, ale musí se zhruba po týdnu obnovovat," dodal vedoucí horšovskotýnského servisu.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

K úpravě terénu použili stavbaři hlínu i štěrk.
Estakáda přes Labe a záplavové území pro D35 získala klíčové povolení

Dálnice D35 se opět přiblížila tomu, že se skutečně začne stavět. Po letech příprav silničáři získali zásadní dokument, aby mohli zahájit budování nejdelšího...  celý článek

Po dvou týdnech je pes venku z nory, ve které zůstal zasypán.
Pes vysvobozený z nory bude v pořádku, věří odborníci. Měl štěstí na vodu

Šestnáct dní byl v noře bez přísunu jídla a pití uvězněn pes ve Vyskeři - Skalanech v Českém ráji. Odborníci z řad veterinářů a kynologů se shodují, že si...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nový kancléř Sněmovny přiznal protiprávní příjmy

Současný kancléř Poslanecké sněmovny Jan Morávek pobíral v minulosti odměny za členství v dozorčích radách tří firem, ačkoliv to bylo v rozporu se zákonem....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.