Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kunovický LET získá sousední Moravan

  9:58aktualizováno  9:58
Známý výrobce letadel Let Kunovice má nového majitele. Vítězem výběrového řízení na Let, jež je od 24. října 2000 v konkursu, se stala společnost Moravan-Aeroplanes Otrokovice. Jako jediná totiž dodržela pravidla výběrového řízení. Její nabídka dokonce převyšovala cenu, za jakou koupila Let před třemi roky americká firma.
Šéf Moravanu Otrokovice Libor Soska

Šéf Moravanu Otrokovice Libor Soska ukazuje na modelu Airbusu, které díly pro toto letadlo jeho firma vyrábí. (20.6.2001) | foto: Dušan TománekMF DNES

"Do výběrového řízení byly podány dvě nabídky, ale nabídku společnosti Graddo Zlín jsme museli nakonec vyřadit, protože nesplnila podmínky. Firma se nezúčastnila 1. kola tendru, i když k tomu byla přímo vyzvána, a nesplatila kauci v souladu s podmínkami řízení," doplnila správkyně konkursní podstaty Zlatava Davidová. (Společnost Graddo nabízela 200 milionů - článek ZDE.)

Co Moravan nabídl?
Dvanáct projektů pro dvanáct set lidí. Tak by se dal zjednodušeně plán výrobce menších sportovních a dopravních letounů Moravanu Otrokovice nazvat.

Spojením Moravanu a Letu vznikne na tuzemské poměry velká letecká firma s téměř dvěma tisíci zaměstnanci.

"Splnili jsme všechno, co po zájemcích o Let bylo požadováno. Cena, kterou za Let nabízíme, je vyšší než před třemi roky zaplatila americká společnost Ayres Corporations," řekl obchodní ředitel Moravanu Tomáš Štefánek.

Ayres zaplatil českému státu za Let sto čtyřicet milionů korun.

"To však bylo včetně projektu L 610, do kterého v té době už bylo investována deset miliard korun. Po skončení hloubkové auditu jsme zjistili, že stav společnosti je horší než jsme čekali. Není to jako třeba ZPS, které přesto, že skončilo v konkursu, bylo fungující firmou. Bude potřebovat investovat například do zastaralých technologií," řekl Štefánek.

MORAVAN zahájil leteckou výrobu v roce 1934. Jeho stroje byly prodány do více než 40 zemí světa. Firma patří mezi nejznámější v kategorii sportovních a akrobatických letounů. Od roku 1934 opustilo výrobní linky podniku téměř 5500 letounů. Z letadel nesoucích značku ZLIN, byl před 2. světovou válkou letoun Z-XII nejrozšířenějším sportovním letadlem v Evropě. Nyní firma vyrábí celokovové letouny řady Z 40 s pístovými motory a univerzální užitkový turbovrtulový letoun Z 137 T, vhodný pro zemědělství a k hašení. Z řady Z 40, vyvíjené pro potřeby různých stupňů výcviku pilotů, to jsou Z 242 L, Z 143 L, Z 142 C. Letové vlastnosti je předurčují ke službám ve vojenských a civilních leteckých školách, sportovních leteckých klubech.

"Dohodli jsme se s věřitelským výborem, že prodej Moravanu bude nejlepším řešením, které může ukončit dlouhodobou agónii Letu," řekla správkyně konkursní podstaty Letu Zlatava Davidová.

Někteří odborníci se vrátí
Ve vedení Letu budou kromě lidí z Moravanu také lidé ze stávající managementu Letu, Moravan chce získat zpět také schopné odborníky, kteří z Letu odešli v minulých měsících a letech.

Zatím není jasné, pod jakým názvem bude nová firma podnikat. Značka Let totiž zůstává součástí konkursní podstaty. Správkyně Davidová bude také pokračovat v prodeji dalšího majetku Letu jako jsou podnikové byty či rekreační zařízení. Na prodej je také projekt nedokončeného letounu L610, na který však zatím není žádný kupec.

Odboráři jsou spokojení
Prodej Letu otrokovickému Moravanu uvítali také odboráři, chtějí však velmi pozorně sledovat kroky nového majitele.

"Jsme rádi, že bude zachována letecká výroba v Kunovicích a také přísun moderní technologií, které s touto výrobou souvisí. Pokud se podaří uskutečnit všechny slibované projekty, bude to jenom dobře pro celý region a i pro český letecký průmysl. Budeme velmi pozorně sledovat všechny kroky vedení Moravanu a chceme s nimi co nejdříve jednat," řekl místoředseda odborvého svazu Kovo Josef Středula.

Nabízí se spolupráce na dvanácti projektech
Moravan má pro Let dvanáct projektů - dva počítají s výrobou nových letadel, osm přepokládá spolupráci na již vznikajících projektech.

Otrokovičtí chtějí znovu v Letu rozjet výrobu bývalých tradičních a nejzajímavějších letadel L410 a L420, Blaníku a případné pokračování na projektu Plamen. "Letouny L410 a L420 jsou totiž po úpravách prodejné," tvrdí Štefánek.

Do Kunovic by se také měly přesunout nové projekty Moravanu jako je vývoj a výroba letounu Z 400 nebo nového proudové stroje, který Moravan nyní připravuje.

"Jednáme také s významným evropským výrobcem civilní a vojenské techniky. Pokud se nám podaří uzavřít tento kontrakt, tak to přinese práci řádově několik stovkám lidí. Je to však vázáno na získání Letu, pokud kunovický podnik nezískáme, tak se projekt přesune do Polska," řekl generální ředitel Moravanu Libor Soska.

Na letišti, které je součástí Letu, by Moravan chtěl provozovat školu pro piloty.

Spolupráce už existuje nyní
Moravan už začal s Letem spolupracovat na části zakázek. "Zatím si zadáváme práci v nástrojárně a předložili jsme smlouvy na konstrukční práce," popsal Štefánek. V Kunovicích tak najde práci sto osmdesát až dvě stě lidí.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kolem poloviny studentů na školách ve městě Drammen má jiný mateřský jazyk než...
Učitelé mají smůlu. Víc než miliarda z kariérního řádu půjde na inkluzi

Velká část peněz určených na neschválený kariérní řád, konkrétně více než miliarda korun, poputuje nakonec příští rok na inkluzi. V úterý o tom podle zjištění...  celý článek

Požár v panelovém domě v Plzni na Košutce zřejmě způsobila powerbanka. (22. 8....
Hasiči evakuovali čtyřicet lidí, noční požár způsobila powerbanka

Tři hasičské jednotky vyjely v noci k požáru panelového domu v Plzni na Košutce. Černý kouř vyhnal z bytů čtyřicet lidí, lékaři ošetřili dvě ženy. Požár...  celý článek

Andrej Babiš přichází na večerní jednání ministrů hnutí ANO v průhonické...
Dávali jsme ODS peníze, říká Babiš na nově zveřejněné nahrávce

Exministr financí Andrej Babiš v minulosti zřejmě finančně podporoval ODS. Vyplývá to z nahrávky, kterou ve středu zveřejnil server iRozhlas.cz. Záznam pochází...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.