Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Matematiku přitvrdit, radí po fiasku maturantů bývalý ředitel gymnázia

  8:08aktualizováno  8:08
Poté, co pětina studentů nezvládla maturitu z matematiky, se objevily hlasy, že byla příliš těžká. Bývalý ředitel pardubického gymnázia Josef Kubát má jiný recept než snížit nároky. Zvýšit je.

Bývalý ředitel gymnázia Josef Kubát chce změnit výuku matematiky. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Bývalý ředitel pardubického gymnázia Josef Kubát a předseda Jednoty českých matematiků a fyziků je přesvědčen, že kvůli zaostávání studentů nejen v matematice nastal čas pro změnu současného školství.

Některé děti by odmaturovaly už v deváté třídě

Děti ze Základní školy Josefa Ressla v Pardubicích si minulý týden vyzkoušely maturitu z matematiky. Řešily 15 z 26 otázek z letošní jednotné maturity. Z patnácti žáků jeden získal 25 bodů, další 17. Právě tolik bodů (třetina z možných 50 bodů) stačilo letos k absolvování zkoušky. Pokud by se jako úspěch pokládal zisk třetiny bodů z příkladů, který děti řešily, uspělo by deset z patnácti žáků. Podle učitelky matematiky Jany Plíškové to dokazuje, že maturita byla letos nepřiměřeně lehká. „Pro žáky osmého a devátého ročníku byl test překvapením, můj úmysl vyzkoušet obtížnost příkladů nebyl prozrazen. Jsem přesvědčena, že pokud by měli možnost se připravit, minimálních 17 bodů z testu by získalo žáků více,“ uvedla.

Zrušil by rámcové vzdělávací programy, vrátil se k povinným osnovám a zahájil boj proti lenosti žáků a nudě ve třídě. "Úroveň znalostí jde stále dolů, růst tohoto poklesu je funkce rostoucí. Je to stále horší," říká Josef Kubát.

Ani současná jednotná maturita z matematiky nepomáhá, protože stejnou náročnost podle Kubáta řeší maturanti gymnázií, středních odborných škol i učilišť, třebaže rozsah probírané látky a počty hodin se nedají srovnat.

"Maturita musí být dnes takto snadná, protože kdyby byla náročnější, tak by to z těch odborných učilišť udělalo deset procent studentů, zbytek by propadl. A to vám na ministerstvu školství řeknou, že si to politicky nemůžeme dovolit. Tuto maturitu žádná vysoká škola nemůže využít, vždyť z větší části jde jen o látku ze základní školy," říká Kubát.

A jak byste to změnil?
Jsem pro jednu úroveň maturitní zkoušky, jinou maturitu, náročnější ať mají gymnázia, jinou odborné školy. A zvažme, zda má význam, aby maturovali na učňovských školách. Já myslím, že ne. Maturita z matematiky by měla být do dvou čtyř let povinná, aby se jí začali studenti víc věnovat, je to i úkol pro nás kantory, je třeba přitvrdit muziku, žáky motivovat, přesvědčit.

Ale je dost učitelů, kteří matematiku učit neumí...
Jsou dobří, průměrní a špatní učitelé, to je v každé profesi. Ale je potřeba s nimi pracovat. Metodicky vysvětlit na gymnáziu Moivreovu větu v komplexních číslech, to je otázka pěti sedmi minut. Ale vysvětlit žákovi ve třetí čtvrté třídě 1/3 - 1/5, a pak tam dát písmeno 1/a + 2/z, udělat tu abstrakci, to je náročné. Čím je látka nižší úrovně, tím je metodicky náročnější ji vysvětlovat.

Měl jsem pocit, že první stupeň základních škol je na tom docela slušně.
Mám obavy, že dnes všechno ovlivňuje byznys. Sleduju to u své vnučky, kterou jsem připravoval na zkoušky na víceleté gymnázium. Matematika jí docela jde. Oni mají ve škole učebnici a pracovní sešit a pořád něco doplňují a vyplňují, připadá mi to jako křížovka. Já říkám, zavři knihu, budeme počítat a musel jsem ji učit zapisovat. A ona se bránila, že to paní učitelka chce jinak...

Proč s tím něco neuděláte? S dětmi se učím matematiku, ale místo příkladů taky řeším nějaké vyplňovačky a krokování. Jako dítě mě trápili zase s množinami. Nejde učit nějak normálně?
To je právě v tom, že si pořád někde někdo něco vymýšlí. A bohužel si nejvíc vymýšlí na prvním a druhém stupni. Ale když budete mluvit s matematiky z vysokých škol a vědeckých ústavů, tak vám řeknou, že nejdůležitější je příprava na základní a střední škole. Když někdo přijde s resty ze střední školy, tak skoro nemá šanci to dohnat. Dám vám jinou otázku, kteří z absolventů chodí studovat pedagogické fakulty?

Ti nejhorší, řekl bych. Jestli to takto mohu...
No tak vidíte. Budoucí učitel jde studovat matematiku, ale při maturitě se jí vyhne, má z ní strach. A dnes, aby vůbec fakulty naplnily nějakou kvótu, aby se nerozpadly, aby tam lidé nepřišli o práci, tak ho vezmou. Dříve byly na fakultách obory matematika - fyzika, matematika - deskriptiva, matematika - chemie a stop. Dnes studujete matematika - společenské vědy, matematika - dějepis, příště bude matematika - náboženství. To mi nedává smysl.

Co s tím?
Řeknu vám příklad - spočítejte 49 x 8. Ti, kteří se chtějí zamyslet, začnou počítat: 8 x 40, 8 x 9 a sečtou to. Jiný si řekne 8 x 50 bez osmi. Ale tohle někdo musí dětem ve škole říct, a to se neděje. Nemáme kvalitní pedagogy, musíme zlepšit jejich přípravu, získat lepší uchazeče, pedagogické fakulty musejí být náročnější.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.