Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kuba zavře novináře za údajnou krádež kapesníku od Castra

  21:14aktualizováno  21:14
Kubánský režim používá k perzekuci novinářů nejrůznější záminky. Alberto De Bouchet bude šest let pykat za to, že údajně okradl stařenku o kapesník s podpisem Fidela Castra. Organizace Reportéři bez hranic se bouří, žádá De Bouchetovo osvobození.

Kubánský novinář Alberto Santiago Du Bouchet Hernández

Novinář, celým jménem Alberto Santiago Du Bouchet Hernandez, vyšel z vězení v srpnu 2006. Seděl tehdy rok za "občanskou neposlušnost" a "odpor úřadům".

Před osmi dny ho kubánské úřady dostihly znovu. Podle soudu v Havaně De Bouchet ukradl bývalé účastnici komunistické revoluce kapesník s podpisem Fidela Castra.

Novinář za to bude pykat různým způsobem celých šest let. Dva roky si posedí ve vězení. Další dvě léta musí s vězni pracovat a do roku 2013 bude pod soudním dohledem.

Castro dal Marii Encarcion González Guerrové kapesník v revolučním roce 1957. Žena byla v té době aktivní členkou Castrova Revolučního hnutí 26. července. To je pojmenováno po dni v roce 1953, kdy se Castro poprvé a neúspěšně pokusil o revoluci.

"Jsme pobouřeni tím, jak úřady pokračují v pronásledování De Boucheta," reagovali Reportéři bez hranic. "Uložení tak tvrdého trestu za domnělou krádež kapesníku je groteskní a znechucující."

Žurnalista byl, stejně jako v roce 2005, odsouzen v takzvaném zkráceném řízení. Ani jednou tedy neměl nárok na právníka. Svědectví byla podle Reportérů bez hranic vymáhána nátlakem. "Žádáme jeho osvobození v odvolacím řízení," apeluje organizace.

I De Bouchet říká, že ženu donutily úřady vypovídat proti němu. Trvá na tom, že mu bývalá Castrova přívrženkyně kapesník sama dala. Nyní novinář čeká na výsledek svého odvolání.

popisek Blog o životě na Kubě
píše novinářka Tania Diaz Castro

Zastrašování svědků i americká propaganda
O zastrašování novinářů na Kubě ví své i Roberto de Jesús Guerra Pérez, reportér dvou kubánských listů a Radia Martí, které založila americká vláda.

Guerra strávil ve vězení 22 měsíců, z toho 19 bez řádného rozsudku. V květnu byl propuštěn, ale kvůli hladovkám, které držel v žaláři, má zdravotní problémy. Proto bydlí u příbuzných, kteří se o něj starají.

Kubánská policie na ně podle Guerry neustále tlačí, aby mu přestali poskytovat ubytování. Když rodina nátlaku podlehne, novinář skončí na ulici.

Ovlivňování novinářů ale není výjimkou ani na americké straně Floridské úžiny, jen se používají jiné techniky. Loni v září vyšlo najevo, že vláda USA uplácí minimálně deset žurnalistů v Miami, aby psali protikubánskou propagandu. - více zde

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

„Toto je korejská odpověď!“ Jeden z plakátů z dílny severokorejské propagandy.
KLDR už brzy zdokonalí své jaderné zbraně, varoval šéf CIA

Severní Koreu dělí jen měsíce o dalšího zdokonalení jejího jaderného arzenálu. Na bezpečnostní konferenci ve Washingtonu to ve čtvrtek prohlásil šéf americké...  celý článek

Stíhač Vernon R. Richards ve stroji P-51D Mustang doprovází letku bombardérů...
Mustangy na modrém nebi. Britové vydali vzácné barevné fotky z války

Britské Imperiální válečné muzeum vydalo publikaci se vzácnými barevnými fotografiemi z druhé světové války. Většina snímků pořízených v té době byla přitom...  celý článek

Ines Rau na archivním snímku
Dívkou měsíce v Playboyi je poprvé transsexuálka, čtenáři reptají

Dívkou měsíce časopisu Playboy se poprvé stala transsexuálka. Francouzská modelka Ines Rauová bude tváří listopadového čísla. Některé čtenáře to popudilo,...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.