Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Stát chce zarazit kupčení s řidičáky. Odpovědnost rozdělí více soudům

  1:34aktualizováno  1:34
Řidičské oprávnění je pro mnoho lidí velmi důležité a proto jsou ochotni za jeho navrácení platit i vysoké sumy. Specifická je situace v Praze, kde všechny přestupky řeší pouze jeden obvodní soud. To chce stát nyní změnit. Na problém upozornil nedávný případ, kdy obchodům s řidičáky pomáhal také soudce, žalobce a advokát.

Zadržený soudce Ondřej Havlín zřejmě patřil k lidem, kteří figurovali v obchodování s řidičáky. Minulý týden ho zadržela policie. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Přes 36 tisíc řidičů bylo v Česku ke konci loňského roku bez řidičáku. Kvůli několika více či méně vážným přestupkům sami sebe "vybodovali". A dalších zhruba 20 tisíc nemá ke ztrátě oprávnění sednout za volat daleko. Od dvanáctibodové hranice je dělí jen tři nebo méně bodů.

V České republice je tak téměř šedesát tisíc lidí, kteří by mohli mít důvod k uplácení, aby si zachovali právo řídit automobil.

Jak fungoval systém obchodování s řidičáky Čtěte v úterý, 26. února

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Většině z nich by stačilo uplatit úředníka na obecním úřadě. Tisíce řidičů se však dostanou až k soudnímu projednávání. A právě takové případy řešil soudce Ondřej Havlín. Toho a dalších pět lidí včetně žalobce či advokáta zadržel kvůli podezření z korupce speciální útvar policie.

Právě v hlavním městě je situace zcela specifická. Na více než milion obyvatel totiž připadá jediný soud, který jejich prohřešky řeší. Je to soud na Praze 2, místo, kde působil i Havlín.

Koncentrace tolika případů na jediné místo dává soudcům vliv, jaký jinde v republice nemají. Doprovází ji tak velká možnost ke zpeněžení tohoto vlivu.

Stát chystá novelu, chce zamezit korupci

Podle České televize si skupina kolem Havlína nechala zaplatit nejméně v 17 případech a šlo o statisícové částky. Šéf Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Robert Šlachta tvrdí, že nešlo o běžnou korupci, ale důmyslnou síť protislužeb.

Ministerstvo spravedlnosti se rozhodlo systém, který nahrává korupci, změnit. V pondělí MF DNES řeklo, že omezí privilegium Prahy 2 řešit dopravní trestné činy z celého města. Alespoň případy řízení pod vlivem alkoholu a návykových látek chce v budoucnu rozdělit mezi všechny pražské obvodní soudy.

"Novela, která to umožní, je naplánovaná na tento rok," uvedl Robert Schuster z tiskového odboru ministerstva. V pondělí se také v případu kolem soudce Ondřeje Havlína a státního žalobce Františka Fialy objevilo další jméno.

Mezi obviněnými je podle serveru Lidovky.cz i pražský advokát Karel Matějka. Jakou roli v systému hrál, zatím není veřejně známé, ví se jen, že se nespecializoval na dopravní agendu.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.