Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Stát chce zarazit kupčení s řidičáky. Odpovědnost rozdělí více soudům

  1:34aktualizováno  1:34
Řidičské oprávnění je pro mnoho lidí velmi důležité a proto jsou ochotni za jeho navrácení platit i vysoké sumy. Specifická je situace v Praze, kde všechny přestupky řeší pouze jeden obvodní soud. To chce stát nyní změnit. Na problém upozornil nedávný případ, kdy obchodům s řidičáky pomáhal také soudce, žalobce a advokát.

Zadržený soudce Ondřej Havlín zřejmě patřil k lidem, kteří figurovali v obchodování s řidičáky. Minulý týden ho zadržela policie. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Přes 36 tisíc řidičů bylo v Česku ke konci loňského roku bez řidičáku. Kvůli několika více či méně vážným přestupkům sami sebe "vybodovali". A dalších zhruba 20 tisíc nemá ke ztrátě oprávnění sednout za volat daleko. Od dvanáctibodové hranice je dělí jen tři nebo méně bodů.

V České republice je tak téměř šedesát tisíc lidí, kteří by mohli mít důvod k uplácení, aby si zachovali právo řídit automobil.

Jak fungoval systém obchodování s řidičáky Čtěte v úterý, 26. února

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Většině z nich by stačilo uplatit úředníka na obecním úřadě. Tisíce řidičů se však dostanou až k soudnímu projednávání. A právě takové případy řešil soudce Ondřej Havlín. Toho a dalších pět lidí včetně žalobce či advokáta zadržel kvůli podezření z korupce speciální útvar policie.

Právě v hlavním městě je situace zcela specifická. Na více než milion obyvatel totiž připadá jediný soud, který jejich prohřešky řeší. Je to soud na Praze 2, místo, kde působil i Havlín.

Koncentrace tolika případů na jediné místo dává soudcům vliv, jaký jinde v republice nemají. Doprovází ji tak velká možnost ke zpeněžení tohoto vlivu.

Stát chystá novelu, chce zamezit korupci

Podle České televize si skupina kolem Havlína nechala zaplatit nejméně v 17 případech a šlo o statisícové částky. Šéf Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Robert Šlachta tvrdí, že nešlo o běžnou korupci, ale důmyslnou síť protislužeb.

Ministerstvo spravedlnosti se rozhodlo systém, který nahrává korupci, změnit. V pondělí MF DNES řeklo, že omezí privilegium Prahy 2 řešit dopravní trestné činy z celého města. Alespoň případy řízení pod vlivem alkoholu a návykových látek chce v budoucnu rozdělit mezi všechny pražské obvodní soudy.

"Novela, která to umožní, je naplánovaná na tento rok," uvedl Robert Schuster z tiskového odboru ministerstva. V pondělí se také v případu kolem soudce Ondřeje Havlína a státního žalobce Františka Fialy objevilo další jméno.

Mezi obviněnými je podle serveru Lidovky.cz i pražský advokát Karel Matějka. Jakou roli v systému hrál, zatím není veřejně známé, ví se jen, že se nespecializoval na dopravní agendu.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.