Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Děti potřebují i volný čas. Kroužky je zahlcují, kárá školky inspekce

  0:59aktualizováno  0:59
Flétna, keramika, angličtina nebo třeba tancování. Mateřské školky dětem nabízejí řadu různých kroužků. Jako zájmové aktivity ovšem nejsou součástí oficiálního vzdělávacího programu a České školní inspekci se nelíbí, že některé z nich zasahují například do doby, kdy mají děti trávit čas venku nebo spát.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Školka už dávno není jen místo, kde se mají děti v kolektivu "otrkat" a naučit se maximálně kreslit, stříhat či držet tužku. Na kontrolu tam jezdí inspektoři.

Mateřské školy totiž musí dodržovat poměrně přísný vzdělávací program. Kromě jazykového vzdělávání či seznamování s tvary čeká děti i dopravní výchova, vyhledávání v encyklopediích, seznámení s angličtinou nebo počítači. Navíc musí být každý den alespoň dvě hodiny venku a po obědě spát či odpočívat. Den tak mají naplánovaný takřka do minuty.

Například v Mateřské škole v České Lípě se děti mají podle programu dopoledne věnovat didaktickým hrám, jazykovým či smyslovým aktivitám, pak je na řadě venkovní procházka. Po obědě musí odpočívat, odpoledne přijde na řadu kreslení, vyrábění či angličtina. Až po svačině nastává čas, kdy si děti mohou bezstarostně hrát.

Učit děti tak, aby to nepoznaly

To, zda školky dodržují předepsaný program, hlídá Česká školní inspekce. A podle loňské výroční zprávy školky nejčastěji chybovaly právě v nedostatečně propracovaném vzdělávání. "Nevedly děti k tomu, aby se o sebe uměly postarat. Zavázat si tkaničky, obléknout se," uvádí Radovan Bogdanowicz z České školní inspekce. Na to si často stěžují i učitelky v prvních třídách základních škol.

Druhá věc, kterou inspekce školkám nejčastěji vytýkala, je umění učit děti tak, aby to nepoznaly. "Nemůže se to odehrávat stylem: Teď si probereme podzim. Děti se musí učit hrou, přirozeně, jako v reálném životě," uvádí Bogdanowicz. Spojování více činností v jedné aktivitě učitelům zatím moc nejde.

MF DNES oslovila několik mateřských škol s dotazem, jaké jsou jejich zkušenosti se vzdělávacími plány. Ředitelé nejčastěji odpovídali, že se jim po výhradách inspekce podařilo výtky napravit. Stále však mají problémy s administrativou. "Pořád musíme něco vyplňovat, měnit," uvedla Miroslava Zemanová z Mateřské školy v Mikulovicích.

A ještě jim vymyslíme kroužky...

I když se může zdát, že je program dětí nabitý, školky obvykle nabízejí i zájmové kroužky, o které mají rodiče velký zájem. Ať už to jsou jazyky, výtvarné činnosti, hra na flétnu či sportovní aktivity.

Kroužky ovšem nejsou součástí povinných vzdělávacích programů školek a podle ministerstva školství by se měly konat až v odpoledních hodinách, kdy mají děti volný program.

"Školní inspekce doporučuje přesunout kroužek keramiky mimo dobu, kdy mají být děti venku," píše se například v inspekční zprávě z Mateřské školy Hněvkovského v Brně.

Inspekce upozorňuje i na to, že školky někdy nabízejí kroužků moc a děti zahlcují. "Musí mít prostor i na spontánní aktivity, kdy si hrají podle sebe," uvádí.

Zahlcujete děti

"Mateřské školy v okolí s tím měly problém, to vím. My máme kroužky tři a myslím, že to stačí. Když je jich moc, narušuje to chod školky," domnívá se Hana Lisecová Zimová z Mateřské školy Mírového hnutí v Praze. S jejím názorem souhlasí i Jana Parmová, která vozí dítě do školky ve Vratimově. Jeden kroužek úplně stačí, říká. 

Jenže jiní rodiče je vyžadují, a když školka na popud inspekce volnočasové aktivity zrušila, protestovali.

"Vím, že je u rodičů o kroužky velký zájem. Jako doplňkovou aktivitu je vítám, ale program by měl být ve školce natolik pestrý, aby se jimi děti nemusely zahlcovat," uvádí například Edita Novotná, která má dítě ve školce v Praze 6. Dodává, že někteří rodiče mají na své potomky extrémní nároky a nic je nezastaví.

Avšak kromě kritiky inspektoři i chválili. U sedmi procent školek ocenili nadstandardní podporu rozvoje osobnosti dítěte, zhruba stejné procento zařízení mělo výjimečně dobré materiální vybavení. A u více než pěti procent pochválili podporu funkční gramotnosti dětí.



Témata: seznámení, školka




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.