Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Aurora odplula z Petrohradu. Zchátralý symbol revoluce čeká oprava

  12:21aktualizováno  12:21
Legendární křižník Aurora, jehož výstřel podle sovětských legend odstartoval socialistickou revoluci, opustil petrohradské nábřeží. Remorkéry historickou loď odtáhly do suchého doku, kde ji čeká oprava. Aurora v Petrohradu kotvila 27 let, hostila revoluční muzeum a rychle chátrala.

Legendární křižník Aurora opustil své kotviště v Petrohradu (21. září 2014) | foto: Reuters

Aurora zamířila po řece Něvě do 40 kilometrů vzdáleného Kronštadtu. Davy obyvatel a návštěvníků druhého největšího ruského města sledovaly, jak se tři petrohradské mosty rozevíraly výjimečně přes den. Jindy se tak děje jen v noci.

Ministerstvo obrany předpokládá, že se Aurora na své kotviště vrátí nejpozději za dva roky, možná i o půl roku dříve. Jasněji má být po podrobné kontrole stavu podvodní části trupu. Během opravy se křižník dočká také nového protipožárního zabezpečení.

Legendární křižník prošel opravou naposledy v roce 1987. Od té doby se jeho stav postupně zhoršoval. Muzeum socialistické revoluce, které v útrobách Aurory sídlilo, nemělo dostatek prostředků na údržbu. Ředitel muzea Ruslan Nechaj předpokládá, že se expozice na palubě Aurory po opravě radikálně změní.

Slavný křižník pamatuje světové války i natáčení pornofilmů

Hlavním tématem muzejní expozice přestane být samotná říjnová revoluce z roku 1917, kterou podle legendy zahájil právě výstřel slepého náboje z Aurory. Výstava se má věnovat zejména samotné Auroře a bitvám, jichž se zúčastnila. Loď byla součástí ruské flotily od roku 1903, zažila rusko-japonskou válku a oba světové konflikty.

Fotogalerie

Po vyřazení ze služby v roce 1948 sloužila Aurora k výcviku kadetů, pak se stala plovoucím muzeem.

V roce 1992 na křižníku opět zavlála předrevoluční vlajka ruského námořnictva, kterou tvoří diagonální modrý kříž v bílém poli.

Téměř 124 metrů dlouhá a 17 metrů široká loď se třemi charakteristickými komíny je nyní považována za objekt kulturního dědictví celostátního významu.

Loď má ovšem za sebou i skandály s natáčením pornografických filmů a s bujarými večírky ruských zbohatlíků. Anarchistům se také podařilo vztyčit na křižníku pirátskou vlajku. Ruská státní duma provozovatele muzea často kritizovala kvůli nedostatku prostředků na péči, politikům se nelíbilo ani zmíněné pronajímání lodní paluby zámožným Rusům.

Kreml to považoval za „výsměch“ a vymýšlel pro Auroru důstojnější využití. Mluvilo se například o tom, že by se historický křižník mohl stát speciálním plavidlem ruského prezidenta Vladimira Putina a jeho oficiálních hostů (více čtěte zde).

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jarosław Kaczyński (dole uprostřed) s ostatními členy své strany Právo a...
Kritizovanou soudní reformu Poláci schválili, soudci musí do důchodu

Polský parlament ve čtvrtek schválil kontroverzní zákon o reorganizaci nejvyššího soudu, přestože se jeho návrh stal předmětem široké mezinárodní kritiky, a to...  celý článek

Katar, Dauhá, Katařan, Katařanka
Arabské země couvají, seznam požadavků pro Katar je o polovinu kratší

Čtveřice arabských zemí, které zavedly bojkot Kataru, vůči němu zmírnila své požadavky. Z původních třinácti jich je nyní šest. V OSN to ve středu oznámili...  celý článek

Rudolf Hess na archivním snímku
Vláda Thatcherové tlačila na propuštění Rudolfa Hesse, ukázaly archivy

Velká Británie v 80. letech opakovaně tlačila na propuštění nacistického pohlavára Rudolfa Hesse z věznice ve Špandavě, kde si v izolaci odpykával doživotní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.