Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Krize v Bělorusku nutí režim šetřit. Lukašenko omezí propagandu

  22:37aktualizováno  22:37
Sílící ekonomická krize v Bělorusku donutila režim prezidenta Alexandra Lukašenka k výraznému omezení propagandistických snah. Stát plánuje omezit vydávání denního tisku. Z problémů viní Evropskou unii.

Alexander Lukašenko plánuje v reakci na sílící ekonomickou krizi výrazně omezit propagandu. Ilustrační snímek | foto: AP

Ekonomická krize v Bělorusku

Autoritativní režim prezidenta Alexandera Lukašenka se musí v posledních letech potýkat s velkými ekonomickými problémy. Malá důvěra ze strany zahraničních investorů donutila Bělorusko v roce 2009 k žádosti o pomoc od Mezinárodního měnového fondu. Ani výrazná finanční injekce ale zemi dlouhodobě nepomohla.

"Pro letošek máme třikrát méně peněz," postěžoval si Henadz Davydzka, šéf společnosti Běloruská národní státní televize a rozhlas, pod kterou spadají čtyři televizní a desítka rozhlasových stanic. Deník Zvjazda, tiskový orgán parlamentu a vlády, před měsícem svůj náklad snížil o jedenáct procent na 30 tisíc výtisků.

Podobná je situace v jiných státních médiích. "Všechny deníky, které u nás vycházejí, se změní na týdeníky," oznámil podle polského listu Gazeta Wyborcza Andrej Kuncevyč, vedoucí ideologického oddělení jednoho z úřadů v Mogilevské oblasti, který má na starosti vydávání místního státního tisku.

Šéf Běloruské národní státní televize a rozhlasu ze současné špatné finanční situace státních médií obviňuje Evropskou unii. "Brusel zakázal evropským firmám, aby u nás měly reklamy," řekl Davydzka jednomu běloruskému internetovému portálu. "V Unii není taková demokracie jako v Bělorusku, tam je pod kontrolou každá větší firma," dodal šéf státního mediálního koncernu.

Nicméně zástupce nevládní Běloruské asociace novinářů Andrej Bastuněc říká, že pravda o příčinách potíží státního tisku je někde jinde. "Jeho náklad přece nezáleží na příjmech z reklamy, protože ty noviny zcela vydržuje stát. A teď máme v Bělorusku krizi, tak se kohoutek s penězi pro noviny utáhl," řekl polskému listu.

Fotogalerie

Bělorusko se od loňska potýká s vážnými hospodářskými problémy. Jejich příčinou je podle nezávislých ekonomů politika prezidenta Alexandra Lukašenka, který před volbami v prosinci 2010 bez ohledu na stav rozpočtu výrazně zvýšil platy a benefity pracovníků převládajícího státního sektoru.

Země se potýká s obrovskou inflací, jen ceny potravin se za loňský rok zvýšily o 225 procent. Vláda v květnu běloruský rubl devalvovala.

V situaci, kdy v zemi narůstá nedostatek, klesá podpora prezidenta Lukašenka. Podle nezávislých průzkumů, na které se odvolává Gazeta Wyborcza, nyní za Lukašenkem stojí 20 až 24 procent obyvatel Běloruska.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Britská herečka Laila Rouassová v seriálu Holby City
Herečka se v Barceloně schovala do mrazáku, z úkrytu pilně tweetovala

Herečka Laila Rouassová z britského seriálu Holby City se během čtvrtečních teroristických útoků v Barceloně ukryla v mrazáku. Na Twitteru svým fanouškům...  celý článek

Moussa Oukabir na archivním snímku
Hlavní podezřelý: sedmnáctiletý Maročan, který toužil zabíjet „bezvěrce“

Španělská policie považuje za pravděpodobného pachatele útoku v Barceloně sedmnáctiletého Maročana Moussu Oukabira. Policisté po něm stále pátrají. Policie...  celý článek

Plácneme si? ...takto asi gesto míněno nebylo. Kancléřka Angela Merkelová se...
V září nevolte Merkelovou, apeluje Erdogan na německé Turky

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan vyzval turecké voliče v Německu, aby ve volbách udělili politickým stranám lekci a aby nevolili kancléřku Angelu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.