Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Krize nekrize, šéfové Lesů si dopřáli rychlá auta i antiradary

  5:56aktualizováno  5:56
Nákup sedmi limuzín, jimiž jezdí ředitelství Lesů České republiky, stál více, než firma dosud uváděla – přes osm milionů korun. Jedna z největších státních společností si navíc do aut navíc koupila antiradary za 135 tisíc korun, aby se šéfové nemuseli bát pokut za rychlou jízdu.

Audi A8 pro generálního ředitele stálo téměř 2 miliony korun. Ilustrační foto. | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

"Je to chybné rozhodnutí a budu o tom jednat s ředitelem," kritizuje obchod ministr zemědělství Petr Gandalovič, pod něhož Lesy České republiky spadají.

Sedmi novými limuzínami, které stály přes osm milionů korun, jezdí nové vedení generálního ředitele Svatopluka Sýkory. A to v době ekonomické krize, kdy firmy šetří, kde mohou.

I Lesy ČR oznámily, že během dvou let propustí asi desetinu z 3 500 zaměstnanců. Byť dodaly, že při snižování počtu pracovníků využijí především přirozené odchody – například na vlastní žádost nebo do důchodu.

Nákup antiradarů a drahých aut je pikantní ze tří důvodů:

1. Je to legální?

Ministerstvo dopravy považuje používání všech typů těchto zařízení za protizákonné – tedy takzvaných aktivních, které přímo ruší signál z policejních přístrojů na měření rychlosti, i pasivních, které jen upozorňují na blízkost radarů. Právě ty nakoupily Lesy ČR. Podle nezávislých právníků je však zákon sepsán tak, že používání pasivních antiradarů nezakazuje.

"Když budete mít v autě pasivní přístroj, který jen upozorňuje na policejní radary, nic vám nehrozí," uvedl právník Jan Knežínek, který se specializuje na dopravu.

"Ale v případě aktivních rušiček je to jiné. Ty jsou zakázané," dodal.

Vedení státní firmy však pořízení pasivních antiradarů z veřejných peněz považuje za normální. Hájí se právě nejasností paragrafu.

"V tuzemsku tato zařízení používá řada řidičů. Zákon užívání antiradarů zatím neřeší zcela jednoznačně. Nákup byl schválen podle vnitřních pravidel podniku," uvedla mluvčí společnosti Eva Kijonková.

2. Přístroje, které nefungují

Podle policistů, ale i dopravních expertů vyhodilo vedení Lesů ČR nákupem těchto přístrojů peníze oknem. A to nejen proto, že takové utrácení lze jen těžko obhájit veřejným zájmem.

"Antiradary jsou spíše marketingovým tahem firem, které je prodávají, ale příliš řidičů před pokutou neochrání. Policie dnes využívá mnoho laserových radarů, například v autech nebo na motorkách, na které tyto přístroje ani nestačí zareagovat," řekl ředitel pražské dopravní policie Pavel Švrčula.

3. Osm milionů ze státního

Vrcholoví manažeři Lesů ČR nechali namontovat antiradary do sedmi nových služebních limuzín Audi, které jim státní firma letos v únoru a březnu nakoupila. Jako první na to upozornila Česká televize. Podle ní to Lesy zdůvodňují snahou zvýšit bezpečnost svých manažerů.

Podnik koupil šest aut najednou neobvyklým způsobem – použil takzvané jednací řízení bez uveřejnění, které dovoluje oslovit jediného prodejce. Používá se obvykle v časové tísni.

"Lesy uzavřely na začátku února smlouvu na nákup tří osobních automobilů Audi A6 a tří Audi A4 . Byla to mimořádně výhodná nabídka, kterou prodejce omezil na pouhých sedm dnů. Auta jsme zakoupili se slevou 30 procent," hájí společnost mluvčí Eva Kijonková. 

V březnu pak státní firma přikoupila ještě jednu limuzínu, nejdražší model A8 pro generálního ředitele Svatopluka Sýkoru za téměř dva miliony korun. Jen pár měsíců předtím, na podzim 2008, pořídily Lesy pro předchozího ředitele limuzínu Škoda Superb 4x4 Elegance za víc než milion.

"Tento služební vůz nyní používá nejen generální ředitel, ale i jiní jím určení zaměstnanci," říká Kijonková.

Vedení firmy původně zveřejnilo, že za limuzíny Audi zaplatilo 5,3 milionu. Podle dokumentů, které má MF DNES k dispozici, to však bylo 8,3 milionu. Mluvčí to vysvětluje tím, že uváděla pouze částku za šest vozů Audi, které firma nakoupila najednou. Tedy bez "ředitelské" limuzíny A8.

"Od počátku jsme byli dotazováni na nákup automobilů Audi A4 a A6, proto v tiskové zprávě uvádíme správně cenu 5,3 milionu," tvrdí Kijonková.

Ředitelské Audi A8

Celková cena - 1 965 025 Kč
Sedadla s pamětí - 59 423 Kč
Kožený volant s řazením - 5 374 Kč
Vyhřívání sedadel - 19 566 Kč
Navigační systém - 49 387 Kč
Špičkový audiosystém - 15 881 Kč
Upevnění dět. sedačky - 1 963 Kč
Rozšířená optika vnitřku - 10 025 Kč







Hlavní zprávy

Další z rubriky

O slyšení před komisí se přihlásil bývalý šéf fotbalu Miroslav Pelta (22. srpna...
Pelikán zbavil žalobce Zemana mlčenlivosti, před komisí mluvil i Pelta

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán zbavil mlčenlivosti nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana. Rozhodl se k tomu po úterním jednání s poslaneckou komisí,...  celý článek

Kolem poloviny studentů na školách ve městě Drammen má jiný mateřský jazyk než...
Učitelé mají smůlu. Víc než miliarda z kariérního řádu půjde na inkluzi

Velká část peněz určených na neschválený kariérní řád, konkrétně více než miliarda korun, poputuje nakonec příští rok na inkluzi. V úterý o tom podle zjištění...  celý článek

(ilustrační snímek)
Povinná výbava je přežitek, míní poslanci. Ministerstvo však změny nechce

Hever, pojistky, rezervní žárovky či kolo. Na silnici jsou často k ničemu, ale když je v autě nemáte, dostanete pokutu. Česko je jednou z posledních zemí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.