Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Černý odmítá trest za „kriploidního ču...a“, kauzu žene k Ústavnímu soudu

  10:53aktualizováno  10:53
Výtvarník David Černý podal ústavní stížnost proti rozsudku, podle kterého má zaplatit bývalému řediteli Národní galerie Milanu Knížákovi sto tisíc korun za urážku zveřejněnou v dokumentu České televize. Vyplývá to z justiční databáze. Justice kauzu řeší šest let, dvakrát do ní zasáhl Nejvyšší soud, napotřetí letos verdikt potvrdil.

Bývalý ředitel Národní galerie Milan Knížák (vlevo) a výtvarník David Černý | foto: koláž iDNES.cz

Stížnost dorazila k Ústavnímu soudu počátkem dubna. Jako soudce zpravodaj ji podle rozvrhu práce dostal David Uhlíř. Lze však očekávat změnu. Uhlíř před lety, ještě jako advokát, Černého v téže kauze zastupoval. Podle mluvčí soudu Miroslavy Sedláčkové je stížnost podaná čerstvě, zatím tedy žádné úkony v řízení neproběhly.

Černý počátkem roku 2011 označil Knížáka v televizním dokumentu Cena Jindřicha Chalupeckého za „nafoukaného kriploidního ču...a“. Podle Knížáka ho tím chtěl výtvarník úmyslně znevážit, a zasáhl tak do jeho práva na čest a důstojnost.

Odvolací Vrchní soud v Praze opakovaně dospěl k závěru, že použité hrubé výrazy zasahují do osobnostních práv natolik, že pouhá omluva není dostačující satisfakcí. V posledním rozsudku odkázal na českou i evropskou judikaturu, podle které nemůže být cílem kritiky zesměšnění, urážka nebo pomluva.

Musel počítat s tím, že omluva stačit nebude, slyšel Černý u soudu:

ČT už se Knížákovi omluvila

NS verdikt v minulosti dvakrát zrušil, například s vysvětlením, že neobsahuje konkrétní a přezkoumatelná hlediska, která by umožňovala posoudit přiměřenost náhrady nemajetkové újmy v penězích. Napotřetí už ale výhrady neměl, verdikt prý již bere v úvahu všechna podstatná hlediska.

Černý ve třetím dovolání neuspěl s tvrzením, že se justice odklonila od ustálené rozhodovací praxe, ani s poukazem na to, že vulgarismy jsou v českém veřejném prostoru čím dál častější. Justice měla podle dovolání zohlednit, že Knížák opakovaně dehonestuje v médiích ostatní a je „nejen jaksi programově nekonformním umělcem, ale také člověkem jednajícím impulzivně a používajícím ve svém projevu často sprostá slova“.

Účastníkem sporu byla původně také Česká televize. Už v minulosti se stejně jako Černý Knížákovi omluvila. Nyní už justice řeší pouze nárok na finanční odškodnění ze strany známého výtvarníka.

Spory mezi oběma umělci jsou letité. V roce 2000 odmítl Černý převzít Cenu Jindřicha Chalupeckého v Národní galerii do doby, dokud Knížák neodejde z jejího vedení. Knížák ho nechal po sporu o instalaci jeho díla vyvést a ocenění Černému následně předal prezident Václav Havel na chodníku před Veletržním palácem.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

kouř komín
Úřady mohou nadále kontrolovat, čím lidé topí v kotlích, rozhodl ÚS

Ústavní soud ponechal úřadům pravomoc kontrolovat, čím lidé topí doma v kotlích. Zamítl návrh poslanců na zrušení části zákona o ochraně ovzduší. Skupina 31...  celý článek

Starostové odmítli nabídku Lidovců
Konec třetí síly. Starostové odmítli nabídku lidovců, do voleb jdou sami

Projekt „třetí síly“, která se chtěla porvat s hnutí ANO o vítězství ve volbách, zkrachoval. Starostové a nezávislí odmítli nabídku KDU-ČSL, aby kandidovali na...  celý článek

Ilustrační snímek
Kauza úniku ze spisů: soud zamítl stížnost na vazbu, obvinění jsou už venku

Krajský soud v Brně zamítl stížnost na vazbu u tří obviněných v kauze úniku informací z policejních spisů. Informovala o tom mluvčí soudu Eva Sigmundová. Se...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.