Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nehody autobusů od roku 1990
výčet událostí, při nichž zemřel více než jeden člověk

31.1.1990 - Řidič linkového autobusu nezvládl řízení mezi Litomyšlí a Janovem na Svitavsku a na zledovatělé vozovce se střetl s protijedoucím nákladním automobilem Liaz. V okamžiku srážky přijížděl další autobus se zájezdem studentů gymnázia z Moravské Třebové, jehož řidič se pokoušel brzdit, autobus však dostal smyk a převrátil se do příkopu. Čtyři mrtví (zahynul řidič prvního autobusu, jedna z jeho cestujících a dva studenti), šest těžce a deset lehce zraněných.

4.5.1990 - Na křižovatce v Hradci Králové - Plošticích najel nákladní vůz s přívěsem do zájezdového autobusu rakouské firmy Profil s 31 tchajwanskými občany; řidič usmrcen, osm lidí zraněno - jeden z nich později zemřel.

3.10.1990 - Kloubový autobus ČSAD se srazil s osobním vlakem na nechráněném železničním přejezdu v Třebechovicích pod Orebem na Královéhradecku. Řidič se podle policie plně nevěnoval řízení; výstražné znamení na železničním přejezdu bylo v pořádku a strojvůdce vlaku se navíc snažil čelit srážce zvukovým signálem; šest mrtvých, pět zraněných těžce, jedenáct lehce.

21.1.1991 - Na dálnici D1 na Jihlavsku řidič soukromé firmy Čebus narazil při jízdě z Prahy do Brna do odstavené a řádně označené nákladní soupravy. Výsledkem kolize bylo pět mrtvých a šest těžce zraněných.

20.6.1991 - Havaroval německý autobus - narazil do svodidel a převrátil se na levý bok; vezl více než 50 cestujících z Karlových Varů; dvě ženy na místě zahynuly, dalších 26 osob převezeno do nemocnice.

11.5.1992 - Střet autobusu, který vezl pražské děti na Trutnovsko s nákladním automobilem u obce Chotěvice; usmrceny dvě dvanáctileté děti, další dvě utrpěly těžká zranění, řidič autobusu a 11 dětí byli zraněni lehce.

18.4.1995 - Havárie francouzského autobusu na sjezdu z dálnice D5 u motolské nemocnice v Praze 5; dva mrtví, sedm těžce a 20 lehce zraněných; většina propuštěna po ošetření, pět hospitalizováno; předběžná škoda čtyři milióny Kč.

5.4.1996  - Havárie polského autobusu na dálnici u Rousínova (okr. Vyškov). Autobus, který vezl mladé lidi na lyžařský zájezd, narazil do mostního pilíře; dva mrtví, čtyři těžce a 32 lehce zraněných.

10.1.1997 - Srážka nákladního automobilu Liaz 100 s linkovým autobusem na trase Boskovice-Brno na křižovatce mezi obcemi Česká a Kuřim. Tři mrtví, čtyři těžce a čtyři lehce ztanění. Škoda na nákladním automobilu 250.000, na autobusu 200.000. 24.února 1998 stanul před soudem šestapadesátiletý řidič autobusu obžalovaný z trestného činu obecného ohrožení, protože nepřizpůsobil jízdu stavu vozovky; hrozí mu až 12 let vězení; on sám se cítí nevinen.

27.12.1997 - U Bečova nad Teplou na Karlovarsku se zřítil ze srázu autobus společnosti ČSAD Plzeň s německými turisty. Tři německé turistky zahynuly, 22 cestujících bylo zraněno. Řidič autobusu obviněn z trestného činu obecného ohrožení. Největší nehoda autobusu v roce 1997.

26.1.1999 - Zájezdový autobus Karosa, v němž cestovali na divadelní představení do Prahy učitelé a rodiče žáků jedné českolipské základní školy, u obce Deštná na Českolipsku narazil do stromu; dva mrtví a 25 zraněných. Autobus neměl údajně zcela v pořádku brzdy. Šestatřicetiletý řidič autobusu měl v době nehody osmiměsíční zákaz řízení motorových vozidel od listopadu 1998 za to, že se odmítl podrobit dechové zkoušce na přítomnost alkoholu v krvi.

2.2.1999 - Řidič plně obsazeného linkového autobusu, v němž cestovalo 57 lidí, narazil v devadesátikilometrové rychlosti do stojícího nákladního vozu Tatra 148 a do osobního auta značky Peugeot. Stalo se 2. února 1999 v okrese Praha-západ. Na místě zemřelo sedm lidí, další tři podlehli svým zraněním v nemocnici. Zraněno bylo 27 lidí, z nich 15 těžce. Čtyřicetiletý řidič autobusu byl obviněn z obecného ohrožení. Okresní soud pro Prahu-západ potrestal řidiče linkového autobusu Luďka Černého čtyřmi lety vězení a zákazem řízení všech motorových vozidel po dobu osmi let. Soud dal za pravdu obžalobě, že Černý způsobil obecné ohrožení z nedbalosti s následky újmy na zdraví a smrti. Tento rozsudek nakonec i nabyl právní moci.

3.9.1999 - Srážka dvou autobusů na sjezdu z dálnice D8 u Lovosic na Litoměřicku; řidič linkového autobusu jedoucího z Litoměřic do Lovosic údajně nedal přednost linkovému autobusu, který jel po hlavní silnici z Prahy do Teplic - ten se po nárazu zhruba po sto metrech převrátil do pole na střechu; čtyři lidé zahynuli, 28 zraněno, z nich devět (nikdo v ohrožení života) hospitalizováno v nemocnici, ostatní po ošetření propuštěni. 6.9.1999 - Šestapadesátiletý řidič prázdného autobusu, který podle policie nehodu zavinil byl obviněn z obecného ohrožení.


24.9.2001 - Dva lidé zahynuli a dalších šest utrpělo zranění při srážce linkového autobusu s traktorem u obce Kovalovice na Brněnsku. Když se vozy míjely, zachytila vlečka o autobus a doslova rozpárala jeho bok. Při srážce okamžitě zemřeli dva cestující z autobusu - jednapadesátiletý muž a jednatřicetiletá žena. Dalších šest lidí mělo otřesy mozku, otevřené zlomeniny a pohmožděniny.

zdroj: ČTK