Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kreml platí blogerům statisíce, ukazují dokumenty ukradené Anonymous

  15:03aktualizováno  15:03
Ruský internet ovládl měsíc před prezidentskými volbami nelítostný propagandistický boj. A někteří blogeři si za své příspěvky a názory nechávají dobře zaplatit. Vyplývá to z dat zveřejněných skupinou Anonymous, která se zmocnila pošty prokremelských aktivistů.

Portrét Vladimira Putina na moskevských semaforech (13. února 2012) | foto: Reuters

Ruští hackeři ukořistili korespondenci kurátora ruské mládeže Vasilije Jakemenka a mluvčí prokremelského hnutí Naši Kristiny Potupčikové. Pokud se dá zveřejněným dokumentům věřit, za prostou poznámku v diskusi platili dirigenti prokremelské mládeže 85 rublů (asi 54 Kč).

Neschováte se

Prohlášení Anonymous k vloupání do pošty prokremelských aktivistů:

"Nenecháme bandity srazit Runet (ruský internet) na kolena. Neschováte se před námi. Pronikneme všude, uvidíme každý váš krok. Buďte připraveni se kdykoliv stát objektem našeho sledování."

Oblíbení blogeři si ale za psaní ve správné linii mohli vydělat statisíce. Bloger Ilja Varlamov prý dostal za dva příspěvky 400 tisíc rublů (přes 250 tisíc korun). Bloger známý pod přezdívkou Wild_che, si své služby cenil na 18 milionů rublů (více než 11 milionů korun) za rok.

Není ale jisté, že peníze byly skutečně vyplaceny. Varlamov tvrdí, že neviděl ani rubl. Jeho kolega Igor Bigdan však připustil, že nějaké peníze dostával. Nikdo však nepochybuje o tom, že internet je placených komentářů plný.

Typická internetová kampaň je plánována následovně: v on-line médiu se objeví článek, kterého se chopí populární bloger, dále ho rozvede skupinka komentátorů a téma dále víří stovky řadových "pěšáků". Kampaň trvá jeden až tři měsíce a stojí tři až pět milionů rublů.

Jako vysušit moře

Podle expertů jsou ale tržní ceny prodejných pisálků daleko nižší, než ukazují zcizené dokumenty. Je proto možné, že lví díl peněz, které mládežníci vyúčtovali Kremlu, skončil v kapsách objednavatelů.

Podle časopisu Děngi ale pokusy usměrnit myšlení internetu působí jako "pokusy vysušit moře". Desetitisíce Rusů, kteří v posledních měsících protestují proti zfalšovaným volbám, zaplavily síť politickou satirou a vtipy na účet Putinova režimu.

Aféra může mít i soudní dohru. List Kommersant na základě uniklých dokumentů podal na Potupčikovou trestní oznámení za to, že si v březnu 2008 objednala hackerské útoky na web listu v odplatě za kritický článek o hnutí Naši.

Mluvčí údajně slibovala pomstu, která učiní život novinářů nesnesitelným. Vydavatelství si cení způsobené škody na statisíce dolarů. Potupčiková vše popírá a hrozí protižalobou. Terčem útoků se dříve stal i list Vedomosti, stanice Echo Moskvy, i e-mail blogera a hvězdy ruské opozice Alexeje Navalného.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Půda nedaleko Corleone, zabavená nechvalně proslulému sicilskému mafiánovi...
Chřadnoucí Cosa Nostra tyranizuje farmáře, neprovdané sestry nezastrašila

Sicilští mafiáni, kteří se hlásí k nechvalně proslulé značce Cosa Nostra, mění branži. Kvůli klesajícím ziskům ve stavebnictví se vracejí ke kořenům na venkov,...  celý článek

Severokorejský vůdce Kim Čong-un na inspekci dělostřelecké jednotky (27. dubna...
Kim se vrhl na digitální loupeže. V pozoru musí být i české banky

Ještě před několika lety tajné služby nepovažovaly severokorejské hackery za vážnější hrozbu. Dnes kybernetičtí záškodníci ve službách Kim Čong-una útočí na...  celý článek

Psi jsou nuceni bojovat proti divokým kancům, Indonésie. (24. září 2017)
OBRAZEM: Indonésie stále toleruje „krvavý sport“. Psi musí bojovat s kanci

Na zapískání doběhne pes na kolbiště ohraničené bambusovou hradbou. Davy diváků ho při tom bouřlivě povzbuzují – mnoho z nich si na výsledek klání vsadilo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.