Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kreml očernil mocného pána Moskvy, který rozděluje Putina a Medveděva

  11:35aktualizováno  11:35
Prokremelská televize NTV v pátek odvysílala dokument kritizující starostu Moskvy Jurije Lužkova. Útok prý přišel kvůli tomu, že se třetí nejmocnější ruský politik snaží rozhádat premiéra Vladimira Putina a šéfa Kremlu Dmitrije Medveděva.

Moskevský exstarosta Jurij Lužkov | foto: Profimedia.cz

Spor mezi prezidentem a Lužkovem, který vládne Moskvě 18 let, doutná už několik měsíců. V pátek se ale rozhořel naplno a to před zraky milionů diváků televize NTV, která odvysílala třicetiminutový dokument očerňující starostu.

Televize, která je přímo napojená na Kreml, se do veterána ruské politiky pustila především kvůli jeho srpnové dovolené v Rakousku. Zatímco si Lužkov užíval čerstvého alpského vzduchu, dusily se v Moskvě miliony lidí dýmem z hořících lesů.

Útok na starostu zrcadlí spor Putina s Medveděvem

Když se pak starosta a vášnivý včelař vrátil, přispěl podle listu The Guardian více penězi včelařům než dusícím se Moskvanům. Dokument také útočí na Lužkovův opulentní životní styl a pustil se i do jeho manželky Jeleny Baturinové, která je nejbohatší Ruskou a třetí nejbohatší ženou světa.

JURIJ LUŽKOV

Jurij Lužkov se stal poprvé starostou Moskvy už před osmnácti lety. Ve funkci zažil tři prezidenty, šest parlamentů, deset premiérů i dvě čečenské války. Jeho zastánci tvrdí, že dokázal Moskvu přeměnit z komunistické výspy na moderní metropoli. Oponenti tvrdí, že zničil kulturní dědictví a je zkázou pro ekologii a dopravu ve městě.

Je to vůbec poprvé, kdy proti populárnímu Lužkovovi zazněla ve federální televizi tak ostrá slova. A kritiku Medveděv v pátek přiživil i osobně. Lužkova pokáral, když řekl, že "úředníci mohou pomoci budovat instituce, nebo se připojit k opozici".

Celý spor podle odborníků především ukazuje na roztržku v diumvirátu Medveděv - Putin. Tradiční spojenec Kremlu Lužkov totiž s Putinem stále vychází, zatímco s Medveděvem je už měsíce na kordy. A spor se projevil i v praxi.

Začalo to dálnicí

Podle zdrojů z Kremlu byl televizní útok na Lužkova odpovědí na jeho kritiku Kremlu za zastavení výstavby dálnice z Moskvy do Petrohradu. Medveděv ji zatrhl po veřejných protestech proti vykácení lesa na okraji Moskvy. Putin a Lužkov jsou naopak zastánci výstavby dopravní tepny. (o roztržce kvůli dálnici čtěte více zde)

A ve hře je také další osud čtyřiasedmdesátiletého starosty. Jeho čtvrté volební období vyprší v červnu. Už teď je ale jasné, že Kreml bude chtít, aby se poroučel dříve. Proti Lužkovovu rychlému odchodu hovoří fakt, že vždy uměl vládní straně Jednotné Rusko zařídit mnoho volebních hlasů.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Andrej Babiš před diskusí TV Nova (19. října 2017)
Českým premiérem bude zřejmě populista, oligarcha a mogul, píší v Německu

V čele české vlády podle všeho po volbách stane muž s velkým egem, populista, oligarcha a mediální mogul Andrej Babiš, píší média v Německu. Šéfa hnutí ANO...  celý článek

Eric Trump a jeho manželka Lara (Cleveland, 20. července 2016)
Trumpův štáb už rozjíždí volební kampaň, hvězdou bude prezidentova snacha

Do volebního zápasu o druhý prezidentský mandát Donalda Trumpa ještě zbývá mnoho času, ale podle agentury AP už v USA fakticky začala. Trumpův štáb nedávno...  celý článek

Rakouský prezident Alexander Van der Bellen (vpravo) pověřil sestavením vlády...
Rakouskou vládu sestaví vítěz voleb Kurz, dostal pověření od prezidenta

Novou rakouskou vládu může sestavit vítěz parlamentních voleb Sebastian Kurz. Šéf Rakouské lidové strany (ÖVP) k tomu v pátek dostal pověření od prezidenta...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.