Kraj má memorandum o rozvoji železnice

  • 3
Zlínský kraj - Vlakem ze Zlína přímo do Vsetína, Valašských Klobouk či slovenského Púchova? To byla lákavá myšlenka, na jejíž realizaci začal ve třicátých letech minulého století pracovat Jan Antonín Baťa. Půl století se však nic nedělo a již vybudované části trati zarůstaly vegetací. Teď se nápad na prodloužení železniční trati z Vizovic dál na východ objevil opět po dlouhé době v oficiálním dokumentu.

Dvoustránkové Memorandum o spolupráci při řešení dopravní obslužnosti a rozvoji železniční infrastruktury ve Zlínském kraji podepsali v budově krajského úřadu hejtman František Slavík, zlínský primátor Tomáš Úlehla a generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený. Jako třetí bod, který se zabývá výhledovými rámcovými prioritami, obsahuje i zmínka o rozšíření stávající železniční sítě a návazností ve východní části kraje. V příloze k dokumentu se hovoří zcela konkrétně o prodloužení železniční trati Otrokovice - Vizovice a jejím napojení na trať Hranice na Moravě - Horní Lideč - Slovensko. Pro tento návrh by měla být vypracována studie proveditelnosti.

„V takových dokumentech je potřeba zakotvit velké ideje, které nejsou záležitostí několika málo let. Je to náročný projekt, pro který by bylo potřeba zajistit financování. Asi by bylo dobré mít projekt, abychom o tyto prostředky mohli požádat Evropskou unii,“ domnívá se náměstek hejtmana Josef Mikeska. Je přesvědčen, že železnice z Vizovic na východ by měla smysl pro pohyb pracovních sil i zboží mezi Zlínem a Vsetínem a pro těsnější kontakty se Slovenskem.

V současnosti lze ze Zlína cestovat na východ kraje jen oklikou přes Otrokovice, Hulín, Holešov nebo Uherské Hradiště, Bojkovice. Ze Zlína do Vsetína je to nyní vlakem 87 kilometrů, do Valašských Klobouk dokonce 104 kilometrů. Nová trať by tyto vzdálenosti zkrátila asi na polovinu.

„Pro napojení Zlínského kraje se Slovenskem by tato dopravní cesta byla jistě velmi prospěšná. Tato myšlenka zajímá i nás,“ potvrdil ve Zlíně generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený. Předpokladem dalších úvah o výstavbě trati na východ je však i podle něj nejdříve studie proveditelnosti.

Podle Zeleného se v Česku mnoho let žádná nová železniční trať nepostavila. Podobná myšlenka jako na Zlínsku však v této době vznikla i v Čechách, kde by se mohla prodloužit trať z Milovic směrem na Mladou Boleslav.

„Jako správce infrastruktury Českých drah bych trať z Vizovic dál na východ uvítal,“ souhlasí se staronovou myšlenkou také vrchní přednosta Správy dopravní cesty Zlín Gabriel Jursa.

Podepsané memorandum obsahuje i řadu bližších a konkrétnějších záměrů. Měl by se rozšířit integrovaný dopravní systém v souměstí Zlín - Otrokovice s možností napojení na aglomeraci Uherské Hradiště - Uherský Brod. Další samostatný integrovaný dopravní systém s vazbou na železnici by se měl vytvořit v oblasti Valašského Meziříčí a Vsetína.

V dokumentu se hovoří o zdvojkolejnění a elektrifikaci trati Otrokovice - Zlín - Vizovice a o modernizaci železniční stanice Zlín střed. Zde se počítá s novou výpravní budovou v blízkosti nadjezdu a se vznikem terminálu pro železniční, příměstskou i městskou dopravu. Nerealizovaná studie terminálu leží ve stolech už od roku 1994. Memorandum také počítá s prodloužením podchodu na nádraží v Otrokovicích směrem na západ k podniku Barum Continental. Uvažuje se rovněž o rekonstrukci výpravní budovy stanice v Uherském Hradišti a zřízení ČD centra.

„Na splnění memoranda bude spolupracovat zastupitelstvo i krajský úřad, aby bylo možno jeho podstatu naplnit,“ slíbil při podpisu hejtman Zlínského kraje František Slavík.

Společné  memorandum se pro Zlínský kraj připravovalo asi osm měsíců. České dráhy už podobný dokument podepsaly  s dvanácti kraji.

Líbí se vám myšlenka na prodloužení železniční trati z Vizovic dál na východ?  Hlasujte v ANKETĚ!

Zlínský hejtman František Slavík a generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený podepisují společné memorandum o rozvoji železnice v kraji


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video