Krádeže aut jsou hitem po celém světě

  • 3
"Vítejte! Vaše auto už je možná tady!" - takové nápisy zatím nevisí na žádném letišti ani u žádné celnice. Jen v Černé Hoře je to místní úsloví, připomínající novou roli malé země. Ta se za války na Balkáně stala také jedním z největších trhů Evropy pro kradená auta.

Černá Hora je jedním z pionýrů v řemesle, které má dnes opravdu zlaté dno. Celosvětově se zisky zlodějů aut odhadují na 15 a 30 miliard dolarů (odhad Interpolu pro čtvrtinu zemí světa mluví o 21 miliardách dolarů ročně).

Jen USA tak přicházejí každý rok o vozy za osm až devět miliard dolarů. A to se z této země vyveze "jen" asi 200 tisíc kradených aut ročně.

Odhady Interpolu uvádějí, že ročně se ve 45 zemích světa "ztratí" tři miliony aut. Jen západní Evropa přijde podle experta Interpolu Serafina Santilliho ročně o 500 až 800 tisíc aut.

Nejvíce je prý postižena Itálie, kde v rukou zlodějů mizí až 300 tisíc aut. Německo je na tom nyní lépe, ale i ono hlásí 60 tisíc kradených aut ročně. Ještě v roce 1998 uváděly německé úřady 130 tisíc krádeží aut. Dvě třetiny z nich zmizely na Východě.

Kradení aut je velký, miliardový "byznys". Dnešní zloději se už neobejdou bez vyspělé techniky počítačů, digitálního zobrazování a špičkového vybavení pro oklamání bezpečnostních systémů a různých kontrol. Zloději aut pracují v sítích, které spojují stovky lidí. A nekradou jen tak nějaká auta. Pracují na objednávku: kradou špičkové značky a dokážou vyhovět požadavkům na barvu, vnitřní vybavení i typ střechy.

Co čeká kradené vozy:

• "cesta pro povyražení" - je to oblíbená "zábava" chudé mládeže, například v Británii. Vůz se sice rychle najde, ale obvykle už poškozený či zničený

• úplné nebo částečné rozebrání na náhradní díly

• obstarání nové "totožnosti" (nová značka a barva, nové papíry, odstranění identifikačních značek, vynulování tachometru) a prodej na místním trhu 

• stále častěji mizí v cizině: v Rusku, na Balkáně, na Blízkém a Středním východě, v Latinské Americe

"Ti hoši jsou dobří. Jsou tak dobří, že dokážou dodat luxusní sportovní vůz rychleji než továrna," uvedl Ronald Horsley, vedoucí amerického projektu APEX, zaměřeného na vyhledávání ukradených luxusních aut.

Kradení aut je lákavé. Je to bezpečný "byznys" aspoň ve srovnání s tím, co řada zlodějských "podnikatelů" dělala dříve.

Krádeže aut se totiž staly podle policie vyhledávaným působištěm někdejších drogových dealerů, kteří už dospěli do čtyřicítky a nemají chuť na riskantní aktivity, jaké provázejí pašování drog.

Láká je i to, že tresty za krádež auta jsou podstatně nižší než za drogy. Za největší černý trh s kradenými auty bylo donedávna označováno Polsko. Ale rájem zlodějů aut je v Evropě Rusko a Jugoslávie.

Černohorská policie například odmítla letos v únoru cokoli udělat proti 200 majitelům kradených aut, i když je dobře zná - svého času totiž zaregistrovala jejich auta. "Cizinci prodávali svá auta našim občanům a pak, po návratu domů, je hlásili jako ukradená, aby získali náhradu," vymlouvalo se místní ministerstvo vnitra.

Také v Moskvě se policie před čtyřmi lety rozhodla, že nebude bránit registraci kradených aut. V té době bylo v hlavním městě Ruska půl milionu takových vozů. Srovnání devítimilionové Moskvy s podobně lidnatou Českou republikou není příliš povzbudivé: Češi na tom nejsou podle údajů české společnosti Cebia o moc lépe.

Tato společnost, která se specializuje na ochranná zařízení pro auta, tvrdí, že i po českých cestách jezdí půl milionu ukradených aut. A že každý rok se v Česku ukradne dalších 25 000 vozů.

Zdejší zloději jsou vynalézaví: Češi, kteří auto nikdy neměli, bývají často překvapeni tím, že na jejich jméno někdo jakýsi vůz zaregistroval. Policii udivuje i kvalita padělků, jimiž se zajišťuje nová "totožnost" pro kradený vůz.

"Kvalita falešných poznávacích značek a zfalšované dokumentace je tak vysoká, že při běžné kontrole je těžké na podvod přijít," uvedla při nedávné konferenci v Sofii česká policejní expertka Renata Vrtišková. 

ZLODĚJSKÁ INTERNACIONÁLA V AMERICE

Byla to skutečná středoevropská internacionála: Češi, Slováci, Pobalťané. Spojovalo je jediné: "pracovali" pro ruské zločinecké gangy. Podle listu La Libre Belgique "obstarávali" auta pro náročné z elegantních autosalonů amerického Východu. Většinou bez peněz, jen s pomocí elektronických klíčů a skenerů.

Díky jejich "zlatým ručičkám" se do Ruska dostalo deset aut Lexus, devět vozů značky Lincoln a šest LandRover - všechno elegantní a drahá auta. Nebylo to jednoduché, ale zločinecké organizace byly výkonné. Nejdříve ukryly ukradené vozy po garážích a salonech pod kontrolou americké mafie.

Pak se musely najít kontejnery a obstarat falešné dokumenty. Většina těchto vozů opustila USA s nálepkou "použité pneumatiky". FBI zatím stále pátrá po úřednících, kteří se nechali zkorumpovat, aby "přivřeli oko".

Vyšetřuje se i mezi celníky ukrajinského Iljičevska: tady začala pro kontejnery s "použitými pneumatikami" poslední část cesty za zákazníkem - podnikatelskými a politickými špičkami. Ruská a americká policie rozbily jednu síť - otázka je, zda si toho na trhu s kradenými auty někdo všimne. Jedna "firma" zavřela? Jsou přece další.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Nejlepší videa na Revue