Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Krach privatizace

  0:01aktualizováno  0:01
Privatizace Telecomu prozatím končí: žádný z adeptů nakonec nezaplatil dohodnutých 55 miliard. Navíc se objevily komplikace v právních smlouvách, které souvisí s první částečnou privatizací podniku z první poloviny 90. let.

Na začátku srpna vláda slavnostně přiklepla prodej podniku konsorciu kolem Deutsche Bank. Slavilo se tehdy předčasně, skončilo to nakonec jako pěkná blamáž.

Celá věc má tři aspekty. Na jednu stranu nemusí znamenat zrušení privatizace nic špatného. Akce byla špatně načasovaná, světové akciové trhy - a ty telekomunikační především jsou v hluboké krizi. Ale začas se vzpamatují.

Za dva tři roky se možná objeví strategický partner nebo někdo, kdo bude ochoten slíbenou cenu, případně ještě vyšší cenu zaplatit. Pro zákazníky či pro podnik nemusí být zpráva o zrušené privatizaci žádnou katastrofou.

V přechodném období vláda může podnik řídit moderněji a manažersky, může ho - sebere-li k tomu odvahu a vůli - zbavit politického vlivu. Vlastně ne může, ona to musí dělat: nic jiného jí v nastávajícím přechodném stadiu nezbývá.

Na druhou stranu tato zpráva znamená, že této ani bývalé Zemanově vládě se privatizace nedaří a nedařila. ČEZ - zrušeno, Unipetrol - zrušeno, ČSA - odloženo, Telecom - zrušeno.

Už to vypadá hodně směšně. Série nepovedených privatizačních pokusů a omylů zhoršuje reputaci této země v zahraničí a odpovědnost nikdo nenese.

Snižuje to prestiž republiky a také to daňové poplatníky hodně stojí.
Třetí otázka je, kde teď vláda vezme peníze z privatizace, se kterými počítala. Odpověď je snadná.

Musí šetřit. Alespoň bude o jeden podstatný důvod k reformě veřejných financí více.

Hlavním viníkem současné situace je polovičatá a spletitá "skoroprivatizace" Telecomu za ministra Dyby a neschopnost Zemanovy vlády prodat podnik na začátku funkčního období, když to šlo snadno a za hodně.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vyhýbání vozů mezi Opatovcem a Zádolkou.
VIDEO: Stovky kamionů devastují silnici u Třebové, místním ničí domy

Na hranici sjízdnosti je už několik měsíců objízdná trasa pro kamiony, které míří do překladiště v České Třebové. Silničáři proto musejí nejhorší díry zalévat...  celý článek

Manželé Havlovi a Ondřej Kobza otevírají na týden veřejnosti částečně...
VIDEO: Střechu Lucerny zakryla dřevěná podlaha, připomíná palubu parníků

Nový výhled na Prahu po sedm dní nabídne terasa Paláce Lucerna, kterou má pronajatou kavárník Ondřej Kobza. Během rekonstrukce se proměnila celá střecha,...  celý článek

Dvanáct konkrétních podmínek, mezi nimi závazek usilovat o odmítnutí povinného...
Do vlády jen s tím, kdo odmítne povinné přijetí eura a EET, řekl Fiala

Závazek, že ODS půjde jen do takové vlády, která se zaváže zrušit elektronickou evidenci tržeb a bude mít v programu i odmítnutí povinného přijetí eura,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.