Tři roky starý Volkswagen Passat combi dovezl z Německa individuální dovozce pro malý vesnický bazar. Krátce po registraci v Česku vůz několikrát změnil majitele. "Byl mezi nimi i podnikatel z Plzně, na kterého byla uvalena soudní exekuce přesně v době, kdy vůz vlastnil," popisuje příběh Zbyněk Veselý, předseda sdružení Sova. Podnikatel ale ještě předtím, než mu exekutor auto mohl zabavit, prodal vůz dalšímu majiteli.
"Asi dva měsíce po koupi navštívil posledního majitele vozu exekutor a auto mu sebral," dokončil případ Veselý. Exekutor má totiž v ruce takzvané "encéčko", tedy rozhodnutí o exekuci, a nezajímá ho, kdo je současným vlastníkem majetku, tedy i auta.
Majitel vozu požádal autobazar, kde vůz koupil, aby mu vrátil peníze. Prodejce ale byl v tomto případě jen zprostředkovatelem prodeje, tudíž mu peníze nevrátil. A ani vracet nemusí, pokud to není výslovně uvedeno ve smlouvě.
"Kontaktovat předchozí majitele vozu se podvedenému muži nepodařilo," upřesňuje Veselý. S iDNES.cz muž mluvit nechtěl, neboť případ je stále otevřený. Svého práva se snaží domoci u soudu.
Soud moc nepomůže, přednost mají věřitelé
Sdružení sice postiženým radí, aby do sporu šli, naděje na úspěch ale bývá mizivá. "Člověk si musí uvědomit, že se bude soudit s někým, na jehož majetek byla vyhlášena exekuce. Na prvním místě se tedy hojí exekutor. Postižený, který přijde o auto i peníze, je až na chvostu věřitelů," upozornil předseda Sovy.
"Z devětadevadesáti procent postižený nevymůže nic. Jen od soudu dostane takzvaný drahý diplom, tedy rozhodnutí o tom, že má pravdu," shrnul Veselý.
"Jedinou obranou po zabavení auta je vylučovací žaloba. Nový majitel musí dokázat, že právě on je majitelem vozidla," řekl iDNES.cz právník, který si nepřál uvést jméno, ale s podobnými případy se už setkal. S vylučovací žalobou by ale postižený neměl otálet, protože pokud exekutor stihne zabavené auto vydražit, nedá se už tento nástroj použít.
Může pomoci evidence zabavených aut?
Předseda sdružení Sova vidí šanci ve vzniku rejstříku exekuovaných vozidel. "Pokud by Komora exekutorů byla ochotná, mohla by na svých internetových stránkách mít registr exekučně zabavených věcí, tedy i aut. Jde sice o práci navíc, ale proč by taková databáze nemohla existovat?"
Mluvčí komory exekutorů Pavel Kočiš však soudí, že problém je hlavně v nepoctivcích, kteří se svým majetkem nakládají i přes exekuční výměr. "Problém není ve včasném zablokování, ale v tom, že lidé nakládají se svým majetkem bez ohledu na zákaz," uvedl. Pokud se člověk, na jehož majetek je uvalena exekuce, rozhodne, že trestný čin spáchá, nikdo mu v tom podle něj nezabrání.
Povinnost vést registr zabavených vozidel exekutorům podle Kočiše žádný zákon neukládá. Nicméně upozorňuje na už existující registr vozidel, který mají na starosti ministerstva dopravy a vnitra. Podle něj by pomohlo, kdyby ho rezorty zpřístupnily veřejnosti a soudním exekutorům umožnily, aby k záznamům o vozidle vložili plombu.
Takovou myšlenku ale mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka nepřipouští. "Zákon něco takového nezná a ani nevíme, že by něco podobného existovalo v zahraničí," uvedl Hanzelka v reakci na možnost zpřístupnit registr vozidel veřejnosti.
"V registru jsou osobní údaje, informace o typu vozidla i espézetkách, v tomto směru jsme velmi opatrní, aby žádné informace neunikly," sdělil iDNES.cz mluvčí. "Ministerstvo dopravy není instituce, která rozhoduje o majetkových věcech. Naše evidence je zaměřena jinak. Pokud se něco takového stane, je to občanskoprávní spor," uzavřel Hanzelka.
Do stejné situace jako muž z Prahy se přitom mohou dostat i větší autobazary, které jsou v okamžiku prodeje auta jeho majiteli. Jakmile totiž nový majitel kvůli exekuci o auto přijde, prodejce mu podle smlouvy musí vrátit peníze, či nabídnout jiné auto ve stejné ceně. "Přesněji vymezené povinnosti by měli mít i soudci a exekutoři. Lidé si půjčují víc a víc, je to časovaná bomba," poznamenal obchodní ředitel autobazaru Auto ESA Tomáš Svoboda.
. NA CO SI DÁT POZORRizikem může být: Nákup v malém autobazaru, který je jen zprostředkovatelem prodeje |