Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Korupce uvnitř televizní rady?

aktualizováno 
Dohady o korupci v řadách Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) se vůbec poprvé mohou opřít o reálné podklady. Z dokumentů, které má MF DNES k dispozici, vyplývá, že bývalý člen rady - Jiří Koubek - dostal před pěti lety krátce po svém odchodu z rady bezúročnou půjčku na byt ve výši 1,3 milionu korun. Listiny navíc dokládají, že půjčku dlouhodobě nesplácel a podle všeho dodnes nesplatil. Peníze Koubkovi poskytl jeho nový zaměstnavatel - televize Premiéra, nyní Prima.
Krátce předtím přitom Premiéra získala vysílací frekvence nutné pro vytvoření třetí celoplošné televizní sítě, a tedy konkurence České televizi a Nově. O udělení kmitočtů rozhodla právě rada, v níž seděl i Jiří Koubek.

Ten dnes existenci půjčky - na rozdíl od nového vedení Primy - popírá.
"To je nesmysl. Půjčka? Co to je? Ať mi někdo předloží papíry a pak se o tom můžeme bavit," uvedl. O něco později, po prostudování fotokopie dlužního úpisu, pod nímž je podepsán, a po dlouhé pomlce řekl: "Tenhle dokument vidím poprvé v životě." Podle dopisů, které Koubkovi adresovala sama televize, však zmíněný úpis skutečně existoval. Pět let stará kauza znovu otevírá otázku, do jaké míry je rozhodování orgánu, který dohlíží nad televizním a rozhlasovým trhem v zemi, nestranné a objektivní.

Zprávy o "nečistém" rozhodování rady se objevily už několikrát, nyní je anonymně potvrzují i někteří její členové.

Pochyby zesílily především v posledních měsících spolu s dramatickým vývojem okolo obou komerčních televizí: Novy a Primy.

Rada nebo minimálně někteří z jejích členů měli informace o hrozícím personálním a ekonomickém propojování obou stanic, přesto mu nedokázali zabránit. Umožnila nejasný převod licence Primy, kterou od IPB získala společnost GES Holding (v této kauze nyní rada vede správní řízení, které však v nejbližší době bude pravděpodobně bez výsledku uzavřeno).

Ve stejné době se změnily se svolením rady majetkové poměry i v druhé soukromé televizi - TV Nova. V obou firmách v současné době působí lidé, které spojuje nepřehledná síť osobních a obchodních vztahů.

"Zákon nám nedal možnost, abychom podobné situaci mohli čelit. Rada kontroluje držitele licence, informace o firmách okolo jí nikdo poskytovat nemusí," hájí radu místopředsedkyně Zdena Hůlová.

Její kolegové až dosud odpovídali podobně. Část členů rady však pod tlakem posledních událostí změnila názor: podle nich určitá část rady v některých kauzách rozhoduje pod silným vlivem mediálních podnikatelů a politiků. Odvažují se to však přiznat jen anonymně.

"Třeba kolega Petr Štěpánek. Neudělá snad nic bez konzultace s poslancem ODS Ivanem Langrem.

Někdy se stává, že tito lidé vědí o verdiktu rady dřív, než se objeví v zápisu," tvrdí jeden z radních. "Od koho pokřik, od toho smrad," reagoval Štěpánek. "Je pravda, že vztahy mezi radními jsou napjaté. Ale že má někdo potřebu takhle pomlouvat, to nechápu." A jeho vztahy s Ivanem Langrem? "Že s ním někdy hovořím, je pravda. Že ho častokrát zajímají mé názory, je také pravda. Ale že by mě vodil na šňůrkách, tak je to nesmysl," míní radní.

Další z nespokojených radních však upozorňuje, že vazby členů RRTV nesahají jen do politiky. "Například bývalý předseda Josef Josefík měl velmi blízko k šéfovi Novy Vladimíru Železnému. Jejich spolupráce byla v některých věcech dost těsná, třeba když rada připravovala stanovisko ke sporu o Novu, byli jedna ruka," uvedl tento člověk.

Josefík žádost o vyjádření odmítl. "Já v této chvíli nevidím důvod, proč bych měl cokoli říkat k Nově či Primě nebo ke svému bývalému působení v radě." Příklady, že se RRTV vyhýbá projednávání dokumentů, které upozorňují na pochybné jednání některých soukromých médií, nicméně existují. Jedním z nich je už dříve publikovaný dopis, který pochází z loňského dubna. Společnost Nomura International se v něm obrací na firmu ČNTS, jež se v té době starala o program Novy: "Na základě dohody mezi generálním ředitelem Vladimírem Železným a společností Nomura International ... zasíláme podklady k dnešní zpravodajské relaci ohledně valné hromady společnosti Pražské pivovary, a. s. (problém Bass)." Radní, přestože o dopise, který dokládá snahu o ovlivňování televizního zpravodajství, věděli, se jím nezabývali. "Nevím, odkud to máte, ale ano: tenhle dopis byl součástí dokumentů, které jsem chtěl předložit radě. I přesto, že jsem po telefonu vysvětlil, o co jde, mi nikdo neodpověděl," tvrdí bývalý reportér Novy Tomáš Smrček.

Většina členů a zaměstnanců rady však na podobné argumenty odpovídá stejně: zvěsti o korupci jsou pomluvy. "Ať mi to někdo řekne do očí. Jinak to musím absolutně odmítnout," říká vedoucí úřadu rady Helena Havlíková. Stejně to vidí i Petr Štěpánek: "Podobné dohady jsem zaregistroval. Nikdy to ale nikdo nedoložil důkazy." V případě bývalého člena rady Koubka takové doklady existují. Pod dlužním úpisem z 31. ledna 1995, který dokládá půjčku od společnosti Premedia (prodává reklamní čas Primy), je podepsán tehdejší šéf Premiéry Miloš Petana a jeho kolega Pavel Hadinec.

Z dalších dopisů vyplývá, že i když měla být částka vrácena do tří měsíců, ještě v dubnu 1997 se to nestalo. "S významným dlužníkem společnosti panem Jiřím Koubkem ... jsou představenstvem společnosti vedena jednání o mimosoudním způsobu vyrovnání dluhu a příslušného úroku," napsali šéfové Primy ve zprávě pro auditorskou firmu Pagina Folio.
O aktuálním stavu celé záležitosti nemají v Premedii přehled. "Vím, že se to tu před časem řešilo, ale nechci to nějak komentovat. Tady se teď vyměnilo dost lidí a já nevím, o co přesně jde," řekl ředitel společnosti David Bártík. Miloše Petanu se nepodařilo zastihnout, Pavel Hadinec je na dovolené.
Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Farář Kazimierz Plachta v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Farář z vypáleného kostela poslal obviněným dopis. Odpouštím vám, píše

Dopis plný duchovního odpuštění a naděje do budoucnosti poslal farář zničeného kostelíku v Gutech na Třinecku dvěma mladým mužům, kteří jsou ze zapálení...  celý článek

Dálnice D49 Fryšták - Lípa I. a II. etapa
Silničáři plánují dálnici kolem Zlína, lidé z Kostelce požadují tunel

Ačkoliv se silničářům stále nedaří spustit výstavbu dálnice D49 z Hulína do Fryštáku, plánují už také její pokračování do Lípy, při kterém má vzniknout i nový...  celý článek

Syrský uprchlický tábor Zátarí v Jordánsku (7. prosince 2014).
Miliony z Česka na pomoc Syřanům v uprchlických táborech v Jordánsku

Další miliony korun z České republiky zamíří na pomoc Jordánsku, kde v uprchlických táborech žije dlouhodobě více než milion lidí. Ti utekli z válčící Sýrie....  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.