Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kopilot Germanwings si zkoušel klesání už při letu do Barcelony

  9:11aktualizováno  13:51
Kopilot letounu Germanwings, které se v březnu zřítilo ve francouzských Alpách, si opakovaně vyzkoušel prudké klesání se strojem už při letu z Düsseldorfu do Barcelony. Potvrdil to francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví. Právě kopilot Andreas Lubitz je podle dosavadního vyšetřování považován za viníka tragédie.

Pátrací týmy pokračují s prohledáváním trosek zříceného airbusu (1. dubna 2015) | foto: AP

Lubitz si podle francouzského leteckého úřadu při letu do Barcelony vyzkoušel navedení letounu na výrazně sestupný kurz celkem pětkrát, a to když byl hlavní pilot asi čtyři minuty mimo kabinu. Manévroval přitom s týmž strojem, který se později při zpátečním letu z Barcelony do Düsseldorfu zřítil na jihu Francie.

Zprávu o tom, že si Lubitz zkoušel již při letu do katalánské metropole klesání se strojem, přinesl s odkazem na své zdroje mezi vyšetřovateli nejprve německý deník Bild. Později tuto informaci potvrdil také francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví BEA. Neupřesnil však například okolnosti, proč pilot při letu do Barcelony opustil kokpit a nechal v něm Lubitze samotného.

Podle francouzského úřadu však kopilotovy manévry se strojem při letu do Barcelony neměly žádný citelný dopad, protože se tak stalo až po zahájení plánovaného sestupu letadla.

Jak uvedl Bild, vše nicméně naznačuje, že druhý pilot svou sebevraždu v kabině letadla plánoval a při osudném letu z Barcelony zpět do Německa nejednal v afektu. Dodává také, že nelze vyloučit ani to, že se Lubitz s letadlem nepokoušel havarovat už při prvním letu do Španělska. 

Fotogalerie

„Není vyloučeno, že (Lubitz) nechtěl svůj čin při letu do Barcelony pouze vyzkoušet, ale i uskutečnit,“ uvedl Bild.

Zda si Lubitz zkoušel prudké klesání se strojem, nebo s ním chtěl havarovat už při letu do Barcelony, francouzský letecký úřad zatím neupřesnil.

„Mohu jen spekulovat o tom, co se mu honilo hlavou, když nasměroval stroj k výšce pouhých 100 stop (30 metrů), a to několikrát,“ řekl v Paříži novinářům ředitel BEA Remi Jouty.

Stroj nízkonákladových aerolinek Germanwings se zřítil v hornaté oblasti na jihu Francie 24. března. Podle dosavadních závěrů vyšetřování využil Lubitz toho, že kapitán letounu odešel na toaletu, zablokoval vstup do pilotní kabiny, navedl stroj na klesání a nechal ho zvyšovat rychlost. 

Letadlo narazilo do horského masivu v rychlosti 700 kilometrů za hodinu, nikdo na jeho palubě nepřežil.

Lubitz podle německé prokuratury před osudným letem hledal na internetu informace o sebevraždách a zabezpečení dveří kokpitu. Na den nehody měl od lékaře neschopenku, kterou našla policie u něj doma roztrhanou. V minulosti se také léčil s depresemi.

Zveřejnění závěrečné zprávy francouzských vyšetřovatelů o havárii se očekává asi až za rok. Podle agentury Reuters bude nejspíš obsahovat mimo jiné i doporučení týkající se zavírání dveří pilotní kabiny a sledování zdravotního stavu pilotů.

Trosky letounu ve francouzských Alpách:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.